2019-07-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristanna
Noen tanker om hvorfor familien ikke har utlovet dusør til opplysninger som kan føre til en løsning?

Selv ressurssvake familier klarer jo ofte å skrape sammen en sum i håp om at det skal føre til at de får en løsning når er familiemedlem er drept/savnet.

Vil tro politiet råder mot det. Et skred av tips og uheldig oppmerksomhet kan komme i deres retning.
Men jeg savner en personlig appell, fra fortrinnsvis TH, regner med at barna er redde, for seg selv og sine barn. De har 50 års bryllupsdag i år, noe han kunne brukt, og prøvd å nå fram til noen med samvittighet, som vet noe. Det er ganske vanlig å gjøre.
Citera
2019-07-12, 11:34
Medlem
Citat:
Noen tanker om hvorfor familien ikke har utlovet dusør til opplysninger som kan føre til en løsning?

Selv ressurssvake familier klarer jo ofte å skrape sammen en sum i håp om at det skal føre til at de får en løsning når er familiemedlem er drept/savnet.

Tja. De sparer dusøren til senere?

Til politiet blir skikkelig nærgående og det trengs mange nye distraksjoner for å holde de på avstand og for å forsinke en siktelse?
Citera
2019-07-12, 11:40
Medlem
Får ikke til å sitere, men ja kan være som dere begge skriver at det er årsakene til manglende dusør.

Syns også det er rart at ingen i familien har gått ut i media med en apell til «kidnapperne». Kan ikke se at de skulle hatt noe å tape på akkurat det. Eller hvert fall ikke TH som er omtalt mye i media med både navn og bilde.
Citera
2019-07-12, 11:50
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:

Ja det är skumt om det är sant. Brukar inte familjer i sådanahär situationer gråta ut i media och be kidnapparna om barmhärtighet?
När ändå saken kommit ut.
Jag tror fortfarande på ett vredesutbrott på kvällen. Han slog henne, hon skrek och han tystade henne. Undrar om någon granne såg om det lyste i huset hela natten medan allt skulle fixas.
Såg inlägget ovan nu.
Senast redigerad av TaxenSixten 2019-07-12 kl. 11:52.
Citera
2019-07-12, 12:04
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Enig, han må ha utrolig flaks om han har klart å rydde spor etter en affekthandling.

Det er mye som tyder på at handlingen er planlagt, og da virker det utrolig at en eldre mann med konservativ bakgrunn velger et slikt «hollywood» scenario som dekkhistorie. Har han hjelp er det også svært amatørmessig at han er siste person som ser henne og første til å oppdage forsvinningen. Burde laget seg et bedre alibi. Feks vært bortreist.

Modus for meg passer bedre med yngre person/liga med høy gjennomføringskapasitet men mindre høy IQ.
+ 1

Jeg er på ingen måte sikker på at ektemannen står bak.
Tar til etterretning at de som skriver 5-10 innlegg på tråden hver dag ser ut til å ha etablert en «trådsannhet» om det motsatte.
Citera
2019-07-12, 12:04
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
Jeg håper virkelig ikke at han slipper unna med dette, den stakkars kona har antagelig ikke hatt noe godt liv og at hun søkte seg til andre har nok sin virkelig gode forklaring. Politiet har brukt store ressurser på denne saken og om han skulle slippe unna, vil det gi signal til andre slike typer om at det finnes måter å slippe unna på. Kun en har motiv, kun noen få finnes det spor etter (fravær av andre spor som ikke naturlig finnes på åstedet). I slike saker bør ikke penger og status telle noe som helst, selv om noen får stjerner i øynene av mennesker med penger og makt. Denne saken er enkel og det er ingen innviklet krimgåte, den er like enkel å skjønne som "Jemtlandsaken", Politiet må bare kunne bevise det de fleste skjønner eller snart burde skjønne.

Apropå ”Jemtlandsaken”, vad i hela friden är en romjulsfest? Är det julfest för romer? Eller julgroggfest med rom o cola? Eller midnattsmässa med Påven i Rom, eller detaljstyrd provinsjulfest i ngn norsk ort på Romm/-e? Eller bara att julfesten är begränsad till ett enstaka rum — i någon form av kompakt Ikea-lösning för att bemästra trångboddhet?

Svein og Janne ska ha fyrat av kärlekshögtiden på sånt manér enl en avis. Och gevär eller nåt annat som dundrar. Med barnen i sina sängar sina. Man blir så trött så. Vad än för variant av julsfest som familjen firade.

Vad var förresten motivet där, någon? Separation? Nattligt skjutövningsbehov?
Senast redigerad av Lonnrot 2019-07-12 kl. 12:17.
Citera
2019-07-12, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Ja det är skumt om det är sant. Brukar inte familjer i sådanahär situationer gråta ut i media och be kidnapparna om barmhärtighet?
När ändå saken kommit ut.
Jag tror fortfarande på ett vredesutbrott på kvällen. Han slog henne, hon skrek och han tystade henne. Undrar om någon granne såg om det lyste i huset hela natten medan allt skulle fixas.
Såg inlägget ovan nu.

Magefølelsen sier TH er GM, men her er det mye som ikke stemmer.

Hvorfor skulle han drepe henne selv? Hvorfor komme hjem og ringe politi selv med mindre han ikke er skyldig.

Synes det res rart ut at han er skyldig. Planlagt eller ikke så stemmer det ikke.

Det eneste kan være en ulykke, men det stemmer ikke med resten av saken som er planlagt.

Hvem var mennene ved futurum bygget? De er enda ikke identifiserte..

Hvorfor er det ugjenkjennelige folk rundt jobben til TH rundt draps tidspunktet.

Tror dette er noen som ville skade han. De ville kidnappe henne og kreve han for penger, men noe gikk galt så hun ble drept på vei ut av huset.

Det virke mest logisk for meg.

Eventuelt at noen andre i familien har gjort det og vet at bevisene vil peke mot TH

TH er svært gjerrig, deler ikke penger så noen i familien har klekket ut denne planen for å avpresse han, men også skremme han.

AEH skulle ikke død. Tror ikke drapet er planlagt. Tror hun skulle kidnappes, men at drapet skjedde pga uheldige anledninger.

Det hadde gitt mer mening om TH ble drept enn kona. Eller begge to.

Veldig rart om de bare tar en av de når det er så mye penger på spill.

Ikke til å bli klok på

Har fulgt med lenge men ikke kommentert enda.
Veldig spennende og håper vi snart får vite mer. D

Kan hende magefølelsen min har rett (TH er GM), men logikken min sier noe annet.
Citera
2019-07-12, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Apropå ”Jemtlandsaken”, vad i hela friden är en romjulsfest? Är det julfest för romer? Eller julgroggfest med rom o cola? Eller midnattsmässa med Påven i Rom, eller detaljstyrd provinsjulfest i ngn norsk ort på Romm/-e? Eller bara att julfesten är begränsad till ett enstaka rum — i någon form av kompakt Ikea-lösning för att bemästra trångboddhet?

Svein og Janne ska ha fyrat av kärlekshögtiden på sånt manér enl en avis. Och gevär eller nåt annat som dundrar. Med barnen i sina sängar sina. Man blir så trött så. Vad än för variant av julsfest som familjen firade.

Romjul er tiden mellom julaften og nyttårsaften i Norge.

I Norge har vi mye penger så vi ferier gjerne hver dag fra jul til nyttår og kaller det romjulen.

Derav har vi romm jul fester.

Mellanjulen på svensk kanskje?
Citera
2019-07-12, 12:31
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Nå kan det virke som han ikke har klart å rydde sporene, politiet mener klart at det er snakk om en "fingert" kidnapping. Noe må se sitte på for å si noe sånt. Men det spørs om de tar feil. Uheldig at en såpass helomvendende pressekonferanse kom rett for ferien. Dårlig gjort overfor familien, ikke minst.
Eller tolker du politiet dit hen at de ikke har pekt seg ut TH?

Jeg har ikke oppfattet at politiet har uttrykt mistanke eller peker ut TH i den offentlige kommunikasjonen.
Citera
2019-07-12, 12:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papatri
Romjul er tiden mellom julaften og nyttårsaften i Norge.

I Norge har vi mye penger så vi ferier gjerne hver dag fra jul til nyttår og kaller det romjulen.

Derav har vi romm jul fester.

Mellanjulen på svensk kanskje?

Aha. Tack. Det är vad vi närmast kallar mellandagsrea. (Norskägda handelshus dominerar definitionerna...?)

Skämt åsido, det är vardagligt mellandagarna, men fester blir nog antingen jul- eller nyårsfester, jullovs- eller julhelgsfester, eller med tillfälliga konstruktioner kallade något lite av varje beroende på målgrupp. En julfest brukar inte betyda julaftonens eller juldagens julfirande med familjekretsen utan något övrigsocialt före eller efter detta. Man får dricka precis vad man vill då. Även om mellanmjölk är det vanliga.

Vad syftar rom på? Inte sockerrörssprit väl? ”Mellanrommet” mellan jul o nyår?

Och igen vad var motivet hos jemtland? Hade konan hans bestämt avsluta (roms-)julen med en rejäl skilsmässa, ta barnen, gifta sig med brevbärarn, sälja ”gården” och fattighjonsplacera Svein? Varpå Svein drog pistol i självförsvar? Inte helt orimligt i sånt fall. Om än varken rekommendabelt eller tillåtet och säkert förhastat.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-07-12 kl. 13:00.
Citera
2019-07-12, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
+ 1

Jeg er på ingen måte sikker på at ektemannen står bak.
Tar til etterretning at de som skriver 5-10 innlegg på tråden hver dag ser ut til å ha etablert en «trådsannhet» om det motsatte.

Det eneste motivet jeg kan se for TH er som tidligere nevnt at AEH hadde noe sterkt komprimitterende på han, som ville være fullstendig ødeleggende, og at hun truet med å gå ut med dette. Hittil er det vel ingenting som har kommet fram som gir noen indikasjon på dette.

Om nå TH i flere måneder hadde planlagt et drap på AEH, så vil det være naturlig å tro at han hadde gjort seg en kost / nytte vurdering. Den skulle nå se ca slik ut:

Drap -
mulig oppside, kvitt AEH, uten kompenasjon, evt hevn for et eller annet.

Nedside:
meget stor sjans for å bli dømt og tilbringe resten av livet i fengsel,
om ikke, mistenkeliggjøring av venner, nærmiljø, familie, kollegaer, samfunn generelt for resten av livet.
fort ødeleggende for alle forhold i familien, til barn osv.
sosialt fall, mistenkeliggjøring, osv. vanskeliggjøre framtidige forretninger.

evt skilsmisse:
kvitt AEH, trolig liten økonomisk kompensasjon.

nedside,
mulig noe større kompensasjon en ved drap.
kanskje noe anstrengt forhold til noen familiemedlemmer, venner . ...
mulig en viss nederlagsfølelse (?)

Dvs med mindre TH ville fått en ekstrem tilfredsstillelse av hevn, så vil oppsiden være meget liten i forhold til nedsiden.

jeg har også vanskelig for å tro at en person som har drevet med forretninger mesteparten av livet, og som synes å være rimelig oppegående, tror at han skal kunne lure politiet på en slik måte.

ytterligere så måtte han ha organisert hjelp (telefon, luemannen),

Uansett, utfra måten politiet uttaler seg og agerer på, så tyder jo det meste på at de tror det er TH, evt et familiemedlem som står bak.
F.eks når de så lenge holder tilbake opplysninger, ikke vil uttale seg om den siste telefonsamtalen, uttalelser som ingen spor er også spor, lydmåling i hus, søk i vannet (hva ellers enn et lik skulle det være) osv.
Det er jo heller ikke noe godt tegn at Holden er uenig med politiet om hovedhypotesen.
Citera
2019-07-12, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Jeg har ikke oppfattet at politiet har uttrykt mistanke eller peker ut TH i den offentlige kommunikasjonen.

Mulig du har rett, at vi som tolker det slik er såpass forutinntatte at vi tvinger det i den retningen. Jeg har hatt TH og mulige norske yrkeskriminelle i mitt sikte. Så når politiet sier at de at ikke lenger tror det har væt en kidnapping med økonomisk vinning som mål, så heller jeg mot TH, fordi jeg ikke kan skjønne hvem annen de skal peke på. Selv om det også er en absurd hypotese. Har ikke lest eller sett noe som overgår dette, men jeg leser dog ikke krim.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in