2019-07-12, 07:16
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Inte jag heller. Simpel filmmusik utan några melodier som fastnar i huvudet. Som någon annan här skrev är det bara standard-musik för en superhjältefilm, fast med lite inspiration från afrikansk folkmusik. Trots att jag såg "Black Panther" för första gången igår och passade sedan på att lyssna på filmens musik på Youtube, så har jag helt och hållet glömt bort hur några av låtarna gick. Att svensken Oscarsbelönades för det här är obegripligt.

Jämför med John Williams, Alan Silvestris, Brad Fiedels och Basil Poledouris musik till klassiska actionäventyr som "Jaws" "Star Wars", "Superman", "Indiana Jones", "Terminator", "Back to the Future", "Robocop", "Predator" och "Jurassic Park". Då snackar vi kreativa, karaktäristiska och starka melodier som fastnade i huvudet med en gång.
Bra skrivet. Ja, John Williams gjorde som bäst musik i Superman och Star Wars; themelåtarna till dessa filmer, särskilt Superman, är det bästa som har släppts i filmväg, och mycket wagnerisk musik. Back to the Future soundtracket var verkligen pricken över i, och delvis varför BTTF är så jävla bra filmer, de två första Terminatorfilmerna har också bra soundtrack, och Fiedel recyclade Terminator themelåten ganska briljant från en badass synthlåt till en mer melankolisk-humanistisk låt för att passa ihop med T2:s budskap och handling.

Superman Theme:
https://www.youtube.com/watch?v=e9vrfEoc8_g

^^ Där har vi superhjältefilmmusik. Wagneriskt, bombastiskt, pompöst, storslaget. They don't make 'em like they used to.

Men Black Panther är hjärndöd från början till slut. Soundtracket är som du säger, något man glömmer bort direkt. Finns liksom inte en enda ton som är "memorable". Hela filmen är faktiskt ett rasistiskt hån mot negrer, med budskapet du kan ta negern ur djungeln, men du kan inte ta djungeln ur negern, vilket märks tydligt i Wakanda, trots värsta high-tech Star Wars-liknande civilisation, så negrar de sig fortfarande i Wakanda med lip plates, djungeldans och är allmänt efterblivna. Man kan ju tro att Marvel Studios vill trolla negrer med Black Panther

Silvestri gjorde annars ett bra jobb med de två senaste Avengersfilmerna. Givetvis inte lika ikonisk musik som Back to the Future, men helt klart bra filmmusik för att vara 2010-talet (musik rent allmänt har varit värdelöst det här årtiondet).
Senast redigerad av EliasAlucard 2019-07-12 kl. 07:24.
Citera
2019-07-12, 07:23
Bannlyst
Black Panther är en av de sämsta superhjältefilmerna någonsin. Charmlösa och dåliga skådisar, kass story.
Citera
2019-07-12, 07:40
Medlem
Nejdå era små rasistsvin. Captain marvel är mycket sämre.
Citera
2019-07-12, 07:50
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Nejdå era små rasistsvin. Captain marvel är mycket sämre.
Captain Marvel är en medioker Superhjältefilm, faktiskt något av en modern remake av Supergirl (skitfilmen från 1984), men Black Panther dålig är den inte, den saken är säker. Black Panther är en av de sämsta filmer som någonsin har gjort, inom alla kategorier (den är alltså inte bara sämst inom superhjältegenren). Jag kollar hellre på Superman IV: A Quest for Peace, än Black Panther. Till och med Superman Returns är bättre än Black Panther, vilket säger en hel del, eftersom jag inte trodde det kunde göras sämre superhjältefilmer än Superman Returns, men den senaste tiden måste jag säga att Black Panther och Dark Phoenix gav Superman Returns en rejäl match.
Citera
2019-07-20, 20:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard

Kan inte minnas att musiken var särskilt märkvärdig. Black Panther är helt enkelt inte under några som helst omständigheter, en bra film.

Jag kan friska upp ditt minne

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Panther_(soundtrack)#Accolades
Citera
2020-09-29, 22:33
Medlem
Elementarts avatar
Nu visas Black Panther igen på SF biografer i kategorin "klassiker" Jag undrar om de själva verkligen ser den som en klassiker.
Citera
2020-10-02, 17:55
Medlem
Geomeisters avatar
Blandade ihop filmerna Black Panther (2018) och BlacKkKlansman (2018) ett tag

Funderar på att se denna vid tillfälle. Nu när Chadwick Boseman dött har det blivit lite som Heath Ledger med The Dark Knight. Givetvis tråkigt att en ung person dör och respektfullt att prata om det han hann göra och så, men samtidigt uppkommer någon helig grej kring det hela. En bra kille som var godkänd skådespelare blir allas favorit och rankad som typ bästa någonsin. Att göra en gest i respekt kan jag förstå, men ja, ibland ballar det ur en del.
Senast redigerad av Geomeister 2020-10-02 kl. 18:13.
Citera
2020-10-02, 21:56
Medlem
Gerrard89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Nu visas Black Panther igen på SF biografer i kategorin "klassiker" Jag undrar om de själva verkligen ser den som en klassiker.
Med "klassiker" menar de nog kända filmer som är ett par år gamla och sänts på bio förr.
Citera
2020-10-03, 23:11
Medlem
Elementarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerrard89
Med "klassiker" menar de nog kända filmer som är ett par år gamla och sänts på bio förr.

Jo, men filmen hade ju premiär bara för två år sedan. Jag förstår om de vill visa andra klassiker som ändå är 15-20 år gamla som många vill uppleva på bio (som gamla Star Wars, Alien, Jurassic Park osv).
Citera
2020-10-04, 08:06
Medlem
PrinceMeandors avatar
Citat:
Jo, men filmen hade ju premiär bara för två år sedan. Jag förstår om de vill visa andra klassiker som ändå är 15-20 år gamla som många vill uppleva på bio (som gamla Star Wars, Alien, Jurassic Park osv).

De gör det antagligen som en hyllning till huvudrollsinnehavaren Chadwick Boseman som gick bort i cancer nyligen.
Citera
2020-10-04, 12:29
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Jag kan friska upp ditt minne

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Panther_(soundtrack)#Accolades
Bara politiska nomineringar. Valfri B-film från 1980-talet (du vet, decenniet som skämde bort oss med riktigt bra musik i överflöd) hade tusen gånger bättre soundtrack än Black Panther.

Citat:
Att kalla Black Panther klassiker, är verkligen ett hån mot ordet som sådant, snacka om att vattna ur begreppets innebörd.

Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Blandade ihop filmerna Black Panther (2018) och BlacKkKlansman (2018) ett tag
Det roliga är att Black Panther är mer rasistisk mot negrer, lol. Snacka om att skämma ut negerkultur genom att visa dem köra med lip plates och liknande efterbliven degenererad tredje världen kultur, och det roliga är att svarta amerikaner själva hyllar Hollywood's rasistiska trollande mot negrer.

Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Funderar på att se denna vid tillfälle. Nu när Chadwick Boseman dött har det blivit lite som Heath Ledger med The Dark Knight. Givetvis tråkigt att en ung person dör och respektfullt att prata om det han hann göra och så, men samtidigt uppkommer någon helig grej kring det hela. En bra kille som var godkänd skådespelare blir allas favorit och rankad som typ bästa någonsin. Att göra en gest i respekt kan jag förstå, men ja, ibland ballar det ur en del.
The Dark Knight är en annan skitfilm som mainstreamtänkarna hyllade sönder bara för att en av huvudrollsinnehavarna dog. Skillnaden är att Ledger dog i samband med releasen, medan Boseman dog två år senare, så mainstreamtänkarna hyllade Black Panther av politiska skäl eftersom ingen visste att han hade cancer. Hela grejen med Black Panther filmen var ett misslyckat försök att kompensera för att negrer har låg IQ.

Citat:
Ursprungligen postat av PrinceMeandor
De gör det antagligen som en hyllning till huvudrollsinnehavaren Chadwick Boseman som gick bort i cancer nyligen.
Ja de passar på att mjölka Black Panther på lite extra pengar just nu i och med hans död. Patetiskt är bara förnamnet.
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-10-04 kl. 12:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in