2019-07-11, 10:33
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Husker jeg riktig?

Skulle ikke Verisure selgeren komme tilbake dagen etter at han var der på kvelden?

Hvorfor gjorde AEH avtale med ham om dette dersom det var planlagt at de skulle på hytta på Kvitfjell?

Kanskje de ikke skulle på hytta? Det er bare noe TH sier i etterkant av forsvinningen?

Eller skulle de på hytta, men så nektet AEH å reise? Og så utartet det seg ...?

Jeg mener å huske at det har blitt sagt at de gjorde en avtale om at han skulle komme tilbake og gi dem et anbud, men jeg tror ikke det ble spesifisert når, i den informasjonen som har kommet ut.

Takk for at du minner meg på dette forresten, for det hadde jeg glemt, og da faller jo min litt løse tanke om at selvmord i det minste var en teoretisk mulighet, bort.
Citera
2019-07-11, 10:36
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finellalorck
Var det ikke også sagt av naboer at familien vanligvis slukket lysene veldig tidlig på kvelden og at han startet tidlig på jobben, rundt 7?

I så fall merkelig at det var 9 akkurat denne dagen.

Jeg har også hørt begge deler, at han vanligvis dro tidlig på jobben, rundt 7, men at han da altså ikke dro på jobben før 9 denne dagen.

Jeg husker ikke hva dette er blitt forklart med, men tror det kan ha hatt noe å gjøre med denne Kvitfjell reisen, at det ble forklart med noe sånt.

Noen andre som husker noe som har blitt sagt om dette?
Citera
2019-07-11, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Jeg har også hørt begge deler, at han vanligvis dro tidlig på jobben, rundt 7, men at han da altså ikke dro på jobben før 9 denne dagen.

Jeg husker ikke hva dette er blitt forklart med, men tror det kan ha hatt noe å gjøre med denne Kvitfjell reisen, at det ble forklart med noe sånt.

Finner bare et sted som skriver 07, men alle virker ha oppdatert det til ca 09 senere. Merkelig at tidslinjen ikke er klarere.
Citera
2019-07-11, 11:16
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Avtalen som ble gjort mellom AE og Verisure er ikke offentliggjort i mediene.
Alt tyder på at de skulle til Kvitfjell. TH skal ha dratt på jobb rundt 09, AE ringer altså når hun mener han burde ha ankommet jobb. Jeg spekulerer i at hun da ringte kontorets fasttelefon, "telefonsamtale til et familiemedlem " behøver ikke bety at hun snakket med vedkommende kanskje? At hun snakket med sekretæren feks? Da er det et sikkert livstegn vil jeg si, hvis det ikke bar preg av opptak. TH kan da ikke ha kunnet etterligne stemmen hennes?

Den samtalen må vi bare få svar på snart, lei denne runddansen...

Enig, det er noe merkelig her..

Hvorfor måtte han på jobb denne morgenen, et møte?

Ja, hvis han dro sent, og hadde avtale om å komme hjem tidlig, siden de skulle reise på hytta, hva var det som var så viktig han MÅTTE gjøre på jobb (Alibi, er det jeg tenker nå...)

Men kanskje de fant spor av at valpen hadde gjort fra seg i hagen eller lignende, at den ikke hadde fått sin vante tur, tegn på uregelmessigheter?

Og ikke minst hvor valpen ble funnet, altså hvilket rom den var lukket inn på, og om det var et naturlig sted, for familien, å lukke den inne.
Og som du sier, om valpen hadde gjort fra seg enten inne eller i hagen.

Her er forresten også Verisure-selgeren veldig interessant, hva han så og la merke til i huset når han var der kvelden før.

Hvordan så det ut inne når han var der, hvem var hjemme og hvem snakket han med, kun AEH? Hvordan fremsto hun, glad, rolig, stresset..?

Er det forresten noen som husker om det er blitt sagt at selgeren var INNE i huset..?

Hvis han var inne er det jo utrolig interessant hva han kan si om hvordan huset så ut, generelt. Hvor ting, møbler, diverse var plassert, om han la merke til noe noe som helst, spesielt, og om dette samsvarer med hvordan huset så ut dagen etterpå. Alt han kan huske, egentlig.

Hun tok ikke telefonen da et annet familiemedlem ringte, og det var bare minutter etter 09:14, meget merkverdig synes jeg, at det skulle skje så fort etter, det er mistenkelig, og peker ytterligere på at 09:14 samtalen var falsk.
Nemlig!

Vi vet også at datteren og barnebarn bodde like ved, rett over vannet. Så det ville være meget risikabelt å gjøre noe på dagtid, da de kanskje kunne kommet bortom en tur. Jeg tror derfor du har rett i dine tidligere antagelser, om at dette må ha skjedd på natten.

Det er noe med den samtalen 09:14. Den stemmer ikke. Den passer ikke inn. Uansett scenario, så passer den ikke inn.
Den passer ikke inn, men noen har pushet den som viktig og prøvd å tillegge den stor vekt. I begynnelsen, i hvert fall.
I begynnelsen var den også til TH selv...

Noen har uansett jobbet hardt for å servere en helt spesifikk historie og et helt spesifikt scenario til politiet, men når jeg tenker etter så har alle de mest avgjørende opplysningene om denne historien kommet fra samme kilde....

Har svart litt hulter til bulter i det siterte innlegget, sorry..
Citera
2019-07-11, 11:43
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finellalorck
Var det ikke også sagt av naboer at familien vanligvis slukket lysene veldig tidlig på kvelden og at han startet tidlig på jobben, rundt 7?

I så fall merkelig at det var 9 akkurat denne dagen.

Jo, vanligvis startet TH mye tidligere på jobb. Merkelig avvik.
Citera
2019-07-11, 11:55
Medlem
Citat:

Så hvis man går ut fra at noe skjedde etter kl 20 kvelden før, som er siste sikre livstegn av noen andre enn TH, men før 09:14, og Tom kom på jobb "rundt 09". Da kan ha stått for det meste selv. Det vil forklare fravær av bevis, og konstruerte bevis. Hvis samtalen var til kontoret, hvor det ikke ble satt over til TH fordi han ikke var kommet ennå, så kan han ha ringt den. Men ved hjelp av et opptak, fordreid stemme? Noen må vel ha lagt merke til eksakt tid TH ankom jobb? Men etter hva jeg har skjønt så er de ikke mange der, så kanskje ikke? Men hva med registrering av biler som kjører fra Sloraveien til Futurum, fanges de opp? Tok han bilen til jobb? Man kan jo gå, ikke så langt.
Citera
2019-07-11, 12:10
Medlem
kugutts avatar
Bare et lite innspill. Uansett hvem og hva som ble oppringt 09.14 og hvem som ringte, så er dette bevisst blitt skjult/forvrengt av pressen/politiet fra første stund. Hvorfor da? Hvorfor skulle det være så farlig å være åpen om akkurat denne lille opplysningen? Spesiellt tidlig i saken da det var kidnapping som liksom fortsatt var hovedteorien. Makes you wonder...
Citera
2019-07-11, 12:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Avtalen som ble gjort mellom AE og Verisure er ikke offentliggjort i mediene.
Alt tyder på at de skulle til Kvitfjell. TH skal ha dratt på jobb rundt 09, AE ringer altså når hun mener han burde ha ankommet jobb. Jeg spekulerer i at hun da ringte kontorets fasttelefon, "telefonsamtale til et familiemedlem " behøver ikke bety at hun snakket med vedkommende kanskje? At hun snakket med sekretæren feks? Da er det et sikkert livstegn vil jeg si, hvis det ikke bar preg av opptak. TH kan da ikke ha kunnet etterligne stemmen hennes? Den samtalen må vi bare få svar på snart, lei denne runddansen...
Hvorfor måtte han på jobb denne morgenen, et møte? Hvem jobber han sammen med, kun kontordamen og VE? Er det sånn at de har sett han kommer, er bilen sett på parkeringsplassen, vet de at han kom på jobb like etter 09? at han kom hjem 13:30 var avtalt, fordi de skulle på Kvitfjell, hvis opplysningene stemmer, tror ikke det er grunn til å tvile på det.
AE gikk som regel på morgentur rundt Langvannet mellom klokken 7 og 9 med hunden. Lurer på om de har sjekket om det er spor etter dette den morgenen, ingen husker å ha sett henne, men det er vanskelig å huske når det har gått ti uker... Men kanskje de fant spor av at valpen hadde gjort fra seg i hagen eller lignende, at den ikke hadde fått sin vante tur, tegn på uregelmessigheter?
Hun tok ikke telefonen da et annet familiemedlem ringte, og det var bare minutter etter 09:14, meget merkverdig synes jeg, at det skulle skje så fort etter, det er mistenkelig, og peker ytterligere på at 09:14 samtalen var falsk.
Vi vet også at datteren og barnebarn bodde like ved, rett over vannet. Så det ville være meget risikabelt å gjøre noe på dagtid, da de kanskje kunne kommet bortom en tur. Jeg tror derfor du har rett i dine tidligere antagelser, om at dette må ha skjedd på natten. Det er noe med den samtalen 09:14. Den stemmer ikke. Den passer ikke inn. Uansett scenario, så passer den ikke inn.

Om hon gick runt sjön den morgonen kan han teoretiskt ha överfallit henne på vägen. Om det underlättar bortforslande av kroppen. Litt kallt att göra det framför näsan på dottern och barnbarn dock, om inte AE ansågs undermålig som mormor och borde avvecklas...
Citera
2019-07-11, 12:35
Medlem
Citat:
Har hørt en lignende teori før. At TH har blitt truet med at dette var i ferd med å skje, og ikke gjorde noe for å hindre det. Merkelig hypotese, så har ikke tenkt noe videre over det, At han derimot har brukt trusselbrev han allerede har mottatt er jo en tanke. Men da måtte han vel ha modifisert dem litt, linke dem til den nyopprettede monero-kontoen osv?
Det kan gi en forklaring på hvordan trusselbrevet har vært omtalt, "flere tettskrevne A4-sider", "lapper funnet forskjellige steder i huset" og at det har vært beskrevet som "maskinskrevet", deler av det skal være skrevet ut på printer, og at det også skal ha vært undersøkt av håndskrifteksperter.

Trusselbrev kan ha vært manipulert ved at det har blitt klipt eller revet av deler av papiret. Eller helt eller delvis kopiert, og skrevet ut på nytt. Tror det er utallige muligheter.

Trusselbrevet har også vært beskrevet som "mye mer omfattende" enn forventet. Ut fra informasjon gjengitt i pressen, er det ikke umulig at trusselbrevet kan bestå av forskjellige deler som er blitt skrevet til forskjellige tidspunkter. Men, det trenger ikke å være sånn.

Om Monero-kontoen, politiet hevder at den ble opprettet i slutten av juli 2018, men senere er det blitt sagt at Monero-kontoen var sist aktiv i slutten av juli 2018. Kan hende Monero-kontoen har vært nevnt i et tidlgere trusselbrev til TH? Eller at TH på annen måte har fått tak i en Monero-konto som han vet eller aner hvem som eier. Eller TH kan ha opprettet en ny Monero-konto selv. TH er investor som forvalter egne midler, og investorer pleier å undersøke nye muligheter for pengeplasseringer når de dukker opp. Ikke usannsynlig at TH har testet ut kryptovaluta, og har tilstrekkelg kunnskap til å administrere og åpne nye kontoer selv.
Citera
2019-07-11, 13:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Bare et lite innspill. Uansett hvem og hva som ble oppringt 09.14 og hvem som ringte, så er dette bevisst blitt skjult/forvrengt av pressen/politiet fra første stund. Hvorfor da? Hvorfor skulle det være så farlig å være åpen om akkurat denne lille opplysningen? Spesiellt tidlig i saken da det var kidnapping som liksom fortsatt var hovedteorien. Makes you wonder...

Polis går normalt inte ut med sånt som de anser kan riskera skada eller besvära person eller äventyra utredningen. Därefter är deras meddelsebehov orienterat mot information som allmänheten behöver för att orientera sig tillfyllest i tillvaron och sån som kan ge upplysningar tillbaka till polisen. Utan att utredningshemligheten riskeras (dvs data som till sist kan fria eller fälla en gärningsman). Vem som ringde 9:14 har då inte fallit i någon publik påse här.

Att ngt kan antas vara lurt med samtalet 9:14 är en annan femma, men det luriga behöver inte vara det man tror heller. Att gå ut med tidpunkten är ju synbart av värde, för då vet alla genast om de sett AE senare än det livstecknet, eller iakttagit annat skumt, eftersom det samtidigt är då hon antas försvinna.

Så det är väl mest skummisar, skitlökar o poliser som frågar efter sånt, och mest dumskallar som berättar hur saker hänger ihop... :-)
Senast redigerad av Lonnrot 2019-07-11 kl. 13:28.
Citera
2019-07-11, 13:31
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Men hva med registrering av biler som kjører fra Sloraveien til Futurum, fanges de opp? Tok han bilen til jobb? Man kan jo gå, ikke så langt.

Futurum-bygget har jo overvåkning, som vi tydelig har sett.

Har de kameraer som dekker deler av gangveiene utenfor har de garantert kameraer som dekker alle innganger og utganger på bakkeplan til selve bygget, og i hvert fall alle kjøreveier til og fra selve området.

Så vi kan derfor anta at TH's ankomst og avgang i bil fra jobb er godt dokumentert, bekreftet og ikke noe å sette spørsmålstegn ved.

Det skulle tatt seg ut, liksom, om det plutselig skulle bli lekket at opplysningene om når han kom på jobb, og dro fra jobb, ikke skulle stemme...
Citera
2019-07-11, 13:45
Medlem
Citat:
Futurum-bygget har jo overvåkning, som vi tydelig har sett.

Har de kameraer som dekker deler av gangveiene utenfor har de garantert kameraer som dekker alle innganger og utganger på bakkeplan til selve bygget, og i hvert fall alle kjøreveier til og fra selve området.

Så vi kan derfor anta at TH's ankomst og avgang i bil fra jobb er godt dokumentert, bekreftet og ikke noe å sette spørsmålstegn ved.

Det skulle tatt seg ut, liksom, om det plutselig skulle bli lekket at opplysningene om når han kom på jobb, og dro fra jobb, ikke skulle stemme...

Hvorfor skriver de «ca» og «rundt»? Da burde de skrevet: «TH ankom kontoret 09:08» feks. Har noen lest eksakt tidspunkt? Utover samtalen 09:14, som det skapes så mye mysterie rundt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in