Citat:
Ursprungligen postat av
sanning05
Hej!
Godmorgon!
Citat:
Ursprungligen postat av
sanning05
Debatten kring evolution och Guds inverkan på uppkomsten av skapelsen (Kreationism) har pågått väldigt länge. Jag har några frågor som jag inte har fått svar på. För diskussionens skull antar vi att evolutionen stämmer.
Det är inget antagande; den stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
sanning05
Hur motbevisar evolutionsteorin Guds inverkan på skapelsens uppkomst? Arternas uppkomst beskrivs med evolution och inte med Guds ingripande, på vilket sätt exkluderar evolution Gud?
Evolutionsteorin motbevisar inte Gud eftersom det inte finns något att "motbevisa". Guds existens går varken att bevisa eller motbevisa.
Evolutionsteorin (och för den delen Big Bang) exkluderar faktiskt inte Gud; man har bara inga bevis för att Gud eller någon annan gud låg bakom dessa händelser, och just därför "exkluderar" evolutionsteorin, Gud. Visar set sig imorgon att vi hittar bevis för Gud som guidande kraft bakom evolutionsteorin, ja då kommer skolböckerna att ändras och inkludera Gud i sammanhanget.
Vetenskap är inte ateistisk; det finns bara ingen anledning att inkludera Gud i vetenskapen, eftersom vi inte har ett enda bevis för Gud's existens. Vilket inte betyder att Gud inte existerar, bara det att vi inte kan bevisa eller veta något om Gud. Konstigare än så är det inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
sanning05
(obs! Jag tror med hög sannolikhet att en Gud/Skapare existerar. Jag vet inte hur Gud/skaparen skapade/designade skapelsen. Detta betyder inte att Gud inte existerar eller att evolutionen stämmer. Jag har ett neutralt förhållningssätt till evolutionsteorin och vill rationellt förstå hur evolutionsteorin motbevisar Guds inverkan på uppkomsten av skapelsen (detta förutsatt att vi antar att Gud existera)).
Som sagt, det finns inget att motbevisa. Allt evolutionsteorin gör är att
förklara hur liv på den här planeten har blivit till vad det är idag; teori betyder just det,
förklaringsmodell. Evolutionsteorin förklarar inte hur liv uppstod på den här planeten, eftersom abiogenes är en separat fråga som inte har med evolution/utveckling/förändring av gener att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
sanning05
Jag ser att teister ställer sig kraftigt emot evolutionsteorin och vågar inte förstå evolutionsteorin och dess mekanismer. Sedan ser jag att ateister håller sig fast vid evolutionsteorin och vågar inte undersöka evolutionsteorins svagheter. Det är extremt i båda fallen. Ett neutralt förhållningssätt är det bästa i en diskussion tycker jag. Jag har själv varit med om att bli anklagad för att tillhöra någon mystisk sekt bara för att jag ställer frågor om evolutionsteorin.
Hur som helst, jag blir glad om jag kan få svar på de frågor som jag ställt.
Evolutionsteorin har inte många eller överhuvudtaget några svagheter idag. Visst, en och annan mekanism är väl lite dålig förstådd, men de flesta svagheter har sållats bort, helt i enlighet med att den vetenskapliga forskningen har avancerat. Som exempel, när Darwin la fram hans tes om naturlig selektion, visste man inte hur detta gick till, hur arterna förändrades; detta var alltså en "svaghet". Cirka hundra år senare, upptäckte James Watson DNA dubbelhelixens struktur, så idag vet vi och förstår själva processen för hur arterna förändras och varför naturlig selektion är möjlig: felaktig kopiering, eller mutationer i DNA-profilen. Och det finns inga bevis för någon övernaturlig inblandning bakom denna process.