2019-07-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Så om jag vill misshandla dig utan att du har någon som helst laglig rätt att slå tillbaka behöver jag bara backa undan mellan slagen? Massivt kryphål i lagen isf.

Nej sakta i backarna! Du måste ju se skillnad på...
1. En person som slår till med ett headset EN gång och sedan "backar undan".
och...
2. En person som upprepat matar slag, misshandlar dig och skadar dig, och sedan "backar undan"

Givetvis utgör situation 2 ett större och farligare hot. Situationen är ju 100ggr värre och givetvis finns det "nöd" i detta fall, kontra situation 1 där det inte är det.
Citera
2019-07-10, 14:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaRule
Vilka bevis pekar åt det hållet? Jag vill att du förklarar varför afghanerna skulle ha rätt till det. Bevisen pekar nämligen åt andra hållet. Nödvärn kan bara utövas av den som först blivit utsatt för ett brott.

Inget tyder på att det var afghanerna som blev utsatta först.
Nej, ett helt felaktigt påstående så sluta dra det.
Citera
2019-07-10, 14:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Skandal att killen i videon som tydligt slår ASAP Rockys livvakt mot huvudet med knyten näve upprepade gånger inte också sitter häktad misstänkt för brott.

Bilden av Sverige som ett stort skämt som vissa målar upp späs på ordentligt i och med detta.

Eller är det så enkelt att våra latarslen till poliser helt enkelt visste vem ASAP Rocky var eftersom han är känd och inte "har resurser" att leta upp den andra snubben?
Det handlar om en ringa misshandel -- och det ger i princip aldrig skäl för häktning.
Citera
2019-07-10, 14:33
Medlem
Citat:
Vilka bevis pekar åt det hållet? Jag vill att du förklarar varför afghanerna skulle ha rätt till det. Bevisen pekar nämligen åt andra hållet. Nödvärn kan bara utövas av den som först blivit utsatt för ett brott.

Inget tyder på att det var afghanerna som blev utsatta först.

Men precis som Micro skrev i ett annat inlägg nyligen så är ju nödvärn någonting "transparant" och "flytande". Ett offer kan övergå till angripare och den som först var gärningsman kan få rätt till nödvärn.
Citera
2019-07-10, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Föresten! Det finns ingen "kraftig konfrontation" i detta. När skulle det vara?

Slogs inte livvakten blodig med afghanens hörlurar? Vad kallar du det för?
Senast redigerad av JaRule 2019-07-10 kl. 14:38.
Citera
2019-07-10, 14:34
Medlem
Hela det här fallet är ju definitionen av att sila mygg.
Om ASAP Rocky hade varit en helt vanlig person hade han varit frisläppt för länge sedan.
Citera
2019-07-10, 14:36
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Nej sakta i backarna! Du måste ju se skillnad på...
1. En person som slår till med ett headset EN gång och sedan "backar undan".
och...
2. En person som upprepat matar slag, misshandlar dig och skadar dig, och sedan "backar undan"

Givetvis utgör situation 2 ett större och farligare hot. Situationen är ju 100ggr värre och givetvis finns det "nöd" i detta fall, kontra situation 1 där det inte är det.
1. Hazaren slår upprepade gånger, även med knuten näve.
2. I mitt exempel slår jag bara en gång, sänker garden och backar undan snabbt som fan och gör det klart med mitt kroppspråk att jag inte vill slåss mer. När sen mitt offer inte berett, BAM! En till sucker punch, backa undan, repeat indefinitely.
Citera
2019-07-10, 14:36
Medlem
Citat:
Men precis som Micro skrev i ett annat inlägg nyligen så är ju nödvärn någonting "transparant" och "flytande". Ett offer kan övergå till angripare och den som först var gärningsman kan få rätt till nödvärn.

Förklara då varför afghanen (som tydligen är offret i denna soppa) skulle ha rätt till nödvärn. Vad tyder på det? Trots upprepade trakasserier? Finns det något som tyder på det? Som sagt, bevisen pekar åt andra hållet.
Citera
2019-07-10, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det har ju ingen större betydelse för bedömningen om det handlade om misshandel eller inte.
Viss betydelse kan det ha, men inte så att det inträder någon rättighet att slå ner folk och sparka på dem för att de varit provocerande.

Lite övervåld kanske men visst får man freda sig mot någon som attackerat. Åberopa nödvärnsexcess?

Snubben gav sig ju inte, var aggressiv och utjorde ett hot.
Citera
2019-07-10, 14:39
Medlem
highstakess avatar
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/lAr6QA/leif-gw-persson-kritiserar-haktningen-av-asap-rocky

Gw ger sig in i debatten också, precis som jag tänkte varför slipepr dessa äckel hazarer undan allt ansvar.

Sverige är ju som en jävla kafkta roman. Hade den där afghanen slagit till mig med sin hörlurar hade jag gått in på en bakgata och slagit skite ur han.
Senast redigerad av highstakes 2019-07-10 kl. 14:46.
Citera
2019-07-10, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GladaGurra
Hela det här fallet är ju definitionen av att sila mygg.
Om ASAP Rocky hade varit en helt vanlig person hade han varit frisläppt för länge sedan.

Sverige älskar att göra exempel av utländska kändisar. Tror det har med jantelagen att göra. De ska minsann inte tro att de är något... samtidigt låter man slödder från hela världen komma undan med vad som helst.
Citera
2019-07-10, 14:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Slogs inte livvakten blodig med afghanens hörlurar? Vad kallar du det för?
Var ser du det blodet?

https://www.youtube.com/watch?v=XfzXwBFXFts
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in