2019-07-10, 14:02
Medlem
Att detta kommer kosta Sverige på flera plan är ju utom tvivel. Vi Svenskar kommer få en jävla massa problem när vi ska besöka staterna och samarbeten på politisk nivå kommer garanterat att bli lidande.
Citera
2019-07-10, 14:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerschlaffse
Är det baaaaaarnet som anmält asap? Polis borde väl göra anmälan då, dom har ju videobevis.
Det är en rätt rejäl skillnad på graden av våld som riktas mot vakten och det våld som killen som åker i backen råkade ut för.

Killen som åkte i backen fick uppsöka sjukhus och har anmält.
Citera
2019-07-10, 14:03
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Eh? Ge några fler exempel där släpljud av skor låter som gras som krossas.

Om du tycker att det där låter som krossat glas så kanske du behöver boka tid hos en läkare. Tycker du inte att det är konstigt när ljudet synkas med fotstegen i klippet?
Citera
2019-07-10, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
https://www.youtube.com/watch?v=cnhAYBriRZ8
Ja du, det beror nog lite på VAD MAN VILL SE....

Ja, det du påstår är ju rena spekulationer. Och i samma sekund som du påstår att de gjorde "i stort sett lika mycket" förstår man att du inte klarar av att vara objektiv i detta fall.

ASAP och gänget utsätts för en kraftig konfrontation och den som inleder det hela är afghanen. Att försvara afghanen (utan att visa minsta hänsyn till ASAPs agerande) i detta läge är att jobba i enorm uppförsbacke. Du sitter ju bara och spekulerar om vad som EV. kan ha skett (det har i alla fall inte fastnat på film).

Luktar lite desperation?

Citat:
Om du kollar 19-20 sekunder in i klippet så "laddar" vakten för något slags fysiskt ingripande - Sedan klipper man (mycket lägligt!) och därefter ser man hur "afganen" slår mot vakten.

Även om det är klippt just innan så har afghanerna trakasserat gänget otaliga gånger innan det. Så jag skulle ändå kunna ha en viss förståelse för agerandet om det visade sig att livvakten tillslut fick nog och svarade upp. Men det finns det som sagt inga bevis för det utan det är rena spekulationer och i ditt fall, vad det verkar, rent önsketänk.
Senast redigerad av JaRule 2019-07-10 kl. 14:19.
Citera
2019-07-10, 14:07
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Det är absolut att bruka våld. Men när man pratar nödvärn måste man ta följande i beaktning

1. Utgör personen fortfarande ett hot? (om personen slår med headsetet och sedan "backar undan" och inte uttryckligen använder något våld eller hot. Så är det ju snarare tal om "hämnd" från ASAP Rocky´s sida, vilket absolut inte har med nödvärn att göra).
2. Är det proportionerligt att kasta en person i marken för att denne utgör hot/slagit med ett headset?
3. Är situationen därefter en nödvärn-situation? Är det proportionerligt/nödvändigt att därefter sparka, stampa, slå på personen när den ligger i?
4. Har "afganen" utgjort hot mot dom andra som därefter stampar, sparkar, slår? Är det proportionerligt/nödvändigt att dom deltager på detta sätt?
osv...
Så om jag vill misshandla dig utan att du har någon som helst laglig rätt att slå tillbaka behöver jag bara backa undan mellan slagen? Massivt kryphål i lagen isf.
Citera
2019-07-10, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är en rätt rejäl skillnad på graden av våld som riktas mot vakten och det våld som killen som åker i backen råkade ut för.

Killen som åkte i backen fick uppsöka sjukhus och har anmält.

Han hade kunnat undvika alla skador grnom att bete sig som en civiliserad människa. Han valde själv att få stryk och fick vad han förtjänade.
Citera
2019-07-10, 14:21
Medlem
Hoppas ASAP skriver på en fet låt i häktet om denna skit han varit med om.
Citera
2019-07-10, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaRule
Ja, det du påstår är ju rena spekulationer. Och i samma sekund som du påstår att de gjorde "i stort sett lika mycket" förstår man att du inte klarar av att vara objektiv i detta fall.

ASAP och gänget utsätts för en kraftig konfrontation och den som inleder det hela är afghanen. Att försvara afghanen (utan att visa minsta hänsyn till ASAPs agerande) i detta läge är att jobba i enorm uppförsbacke. Du sitter ju bara och spekulerar om vad som EV. kan ha skett (det har i alla fall inte fastnat på film).

Luktar lite desperation?

Även om det är klippt just innan så har afghanerna trakasserat gänget otaliga gånger innan det. Så jag skulle ändå kunna ha en viss förståelse för agerandet om det visade sig att livvakten tillslut fick nog och svarade upp.

Nej, då har du nog missuppfattat mig. Anledningen till att jag skriver sådär är att många här resonerar "Ni vet inte vad som hänt", "Hela filmen finns inte offentlig", "ASAP och co har säkert haft rätt att försvara sig och använda nödvärn". Då vill jag ifrågasätta varför detta inte också kan gälla "afganerna". Varför säger ingen "afganen, hade rätt att använda nödvärn mot livvakten...."

Jag har inga som helst problem att vara objektiv. "Mitt problem" är nog snarare att jag kan juridik, lag och rätt och nödvärnslagen och inte för mitt liv kan se att detta är en nödvärnssituation - Och skulle det mot all förmodan vara rättmätigt med nödvärn, så har dom i vart fall använt mer våld än vad nöden kräver.

Föresten! Det finns ingen "kraftig konfrontation" i detta. När skulle det vara?
Citera
2019-07-10, 14:24
Medlem
Citat:
Nej, då har du nog missuppfattat mig. Anledningen till att jag skriver sådär är att många här resonerar "Ni vet inte vad som hänt", "Hela filmen finns inte offentlig", "ASAP och co har säkert haft rätt att försvara sig och använda nödvärn". Då vill jag ifrågasätta varför detta inte också kan gälla "afganerna". Varför säger ingen "afganen, hade rätt att använda nödvärn mot livvakten...."

Vilka bevis pekar åt det hållet? Jag vill att du förklarar varför afghanerna skulle ha rätt till det. Bevisen pekar nämligen åt andra hållet. Nödvärn kan bara utövas av den som först blivit utsatt för ett brott.

Inget tyder på att det var afghanerna som blev utsatta först.
Citera
2019-07-10, 14:24
Medlem
Skandal att killen i videon som tydligt slår ASAP Rockys livvakt mot huvudet med knyten näve upprepade gånger inte också sitter häktad misstänkt för brott.

Bilden av Sverige som ett stort skämt som vissa målar upp späs på ordentligt i och med detta.

Eller är det så enkelt att våra latarslen till poliser helt enkelt visste vem ASAP Rocky var eftersom han är känd och inte "har resurser" att leta upp den andra snubben?
Senast redigerad av Dung.Beetle.Knight 2019-07-10 kl. 14:26.
Citera
2019-07-10, 14:26
Medlem
swimmingpools avatar
Det är som i Gökboet, där stryper Jack Nicholson syster Ratched. Frågan är bara, varför gjorde han det? Jo för att hon var en bitch. Men det är olagligt ändå. Domare bryr sig inte om omständigheter.
Citera
2019-07-10, 14:26
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Han hade kunnat undvika alla skador grnom att bete sig som en civiliserad människa. Han valde själv att få stryk och fick vad han förtjänade.
Fast det har ju ingen större betydelse för bedömningen om det handlade om misshandel eller inte.
Viss betydelse kan det ha, men inte så att det inträder någon rättighet att slå ner folk och sparka på dem för att de varit provocerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in