• 1
  • 2
2019-07-09, 18:02
Medlem
adddicts avatar
Hallå.
Jo det är så jag har ett utländskt betalkort som utav okänd anledning aldrig gått att använda med pinkod här i Sverige. Det enda sättet för mig att betala på har varit att visa leg och skriva under. Men nu på senare tid har jag märkt att vissa butiker helt enkelt säger nej och att de inte accepterar denna betalmetod längre. Jag förstår att det är upp till butiken att bestämma vilka betalmedel de accepterar men vad beror det på att vissa inte accepterar detta längre? Är det någon lagändring som har skett nyligen eller är det av säkerhetsskäl? Eller är det bara helt enkelt så att det kan ha varit en lat person som jobbade i kassan som inte orkade scanna mitt leg?

Tack för svar
Citera
2019-07-09, 18:11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adddict
Hallå.
Jo det är så jag har ett utländskt betalkort som utav okänd anledning aldrig gått att använda med pinkod här i Sverige. Det enda sättet för mig att betala på har varit att visa leg och skriva under. Men nu på senare tid har jag märkt att vissa butiker helt enkelt säger nej och att de inte accepterar denna betalmetod längre. Jag förstår att det är upp till butiken att bestämma vilka betalmedel de accepterar men vad beror det på att vissa inte accepterar detta längre? Är det någon lagändring som har skett nyligen eller är det av säkerhetsskäl? Eller är det bara helt enkelt så att det kan ha varit en lat person som jobbade i kassan som inte orkade scanna mitt leg?

Tack för svar

Gissningsvis bankerna som ställer krav på chip+pin då det är säkrare. Om butikerna får stå för eventuella kostnader för bedrägerier själva så aktar det sig nog för att acceptera underskrift, falska id och stulna kort finns det en hel del av så..

Läge att ta tillfället i akt och kolla med utgivaren så att du får en fungerande pin.
Citera
2019-07-09, 18:32
Medlem
adddicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Gissningsvis bankerna som ställer krav på chip+pin då det är säkrare. Om butikerna får stå för eventuella kostnader för bedrägerier själva så aktar det sig nog för att acceptera underskrift, falska id och stulna kort finns det en hel del av så..

Läge att ta tillfället i akt och kolla med utgivaren så att du får en fungerande pin.

Tack för svaret. Pinkoden funkar faktiskt vid uttag och ställen där inte finns möjlighet att visa leg. Till exempel på obemannade bensinstationer. Mkt skumt
Citera
2019-07-09, 19:30
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Utomlands tex i England och Tyskland visar man aldrig leg när man betalar med kort utan pinkod.
Citera
2019-07-09, 19:49
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Utomlands tex i England och Tyskland visar man aldrig leg när man betalar med kort utan pinkod.

Vilket är en bekvämlighet som 5 miljoner britter årligen får betala £840 var för att få ha.

https://www.independent.co.uk/money/...-a8484521.html

Citat:
Card and account fraud jumps almost 40% in a year

Citat:
Almost five million people had money stolen from their bank or credit card account last year, at a cost of around £840 each, according to shocking new figures.
Citera
2019-07-09, 20:05
Medlem
adddicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Så är det i många länder i Asien också. Sjukt smidigt är det.
Citera
2019-07-09, 20:14
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Så är det i många länder i Asien också. Sjukt smidigt är det.

Jäpp! Tills någon snor kortet utan att man märker det!
Citera
2019-07-09, 21:27
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Hallå.

Tack för svar

Jag är inne på din teori, att personalen inte ids eller helt enkelt inte vet hur man hanterar en signerad betalning.
Citera
2019-07-09, 21:35
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag är inne på din teori, att personalen inte ids eller helt enkelt inte vet hur man hanterar en signerad betalning.

än mindre har ett exemplar liggande av den gamla goda manuella kortapparaten som användes förr för att hantera offline-kortköp.
Citera
2019-07-09, 21:48
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
än mindre har ett exemplar liggande av den gamla goda manuella kortapparaten som användes förr för att hantera offline-kortköp.
Du tänker på den gamla hederliga släden.
Citera
2019-07-10, 00:13
Medlem
Var i Holland nyligen och på en restaurang stog det "Pin only". Fattade inte riktigt förrän nu. 😄
Citera
2019-07-10, 07:28
Medlem
borrizs avatar
Nu blev jag nyfiken ts, vad är det för kort du har egentligen?
Eftersom du springer omkring med ett utländskt kreditkort, så förstår jag att det handlar om svarta pengar. Kan det handla om någon form av säkerhetsarrangemang?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in