2019-07-09, 23:03
Medlem
Tja,

Jag är 18 år och har genom åren blivit psykisk misshandlad av mina föräldrar och fått hjälp av psykologer osv men nu har det på senaste tiden blivit så illa att man tappat lusten att leva om jag måste bo kvar. Skulle jätte gärna vilja ha tips på hur jag kan flytta hemifrån så att jag kan plugga sista året i gymnasiet i frid och försöka bygga tillbaks mitt sociala liv mina föräldrar även sabbade. Tror ni jag kan flytta hemifrån om jag har helg jobb eller är det helt kört?
Citera
2019-07-09, 23:14
Medlem
Det beror på vilken boendeform du hade tänkt dig. Det mest lämpliga för studenter och annat folk utan mycket pengar är ju att hyra lägenhet eller hyra rum bara från någon i andra hand. Ska du flytta till annan ort eller bo kvar i samma trakter och gå på samma gymnasium? Några månaders helgjobb minst skulle ju ge ett hyfsat startkapital men du måste ju även ha jobb där du ska flytta in för att kunna betala för ditt boende, mat, kläder med mera. Planera noggrant.
Citera
2019-07-09, 23:41
Avstängd
ms18s avatar
Be socialen om en stöd lägenhet eller ett boende där du kan få vara i fred.
Citera
2019-07-09, 23:41
Avslutad
Mycket problem för dig sista månaden om man läser tidigare inlägg, dags att sammanfatta dom i en tråd kanske?
OT: Vad mer exakt ligger denna konflikt i?
Citera
2019-07-10, 01:39
Medlem
Adelaides avatar
Enda alternativet jag ser är att skaffa dig ett jobb vid sidan av studierna och sen börja leta lägenhet. Ring runt till olika hyresvärdar.

Socialen kan du nog glömma. De kommer be dig försöka samsas med dina föräldrar och peka på att du har det "relativt bra jämfört med missbrukare".
Citera
2019-07-10, 05:47
Medlem
Skaffa dig ett jobb, hyr ett rum nånstans och fortsätt snacka med psykolog om det behövs. Det är alltid ett jättekliv att flytta, spec första gången, så planera noggrant. Lycka till!
Citera
2019-07-10, 06:16
Medlem
Jackdawcrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ms18
Be socialen om en stöd lägenhet eller ett boende där du kan få vara i fred.
Socialen förmedlar inga lägenheter, de kan dock hjälpa dig ekonomiskt om du har en lägenhet på gång.

Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Enda alternativet jag ser är att skaffa dig ett jobb vid sidan av studierna och sen börja leta lägenhet.
Han ska börja leta lägenhet redan nu, inte efter han börjat studera, inte efter han fått en anställning, nu! Finns oerhört många idioter som inte ställer sig i bostadskö innan de är ekonomiskt oberoende, och de blir tvungna att köpa en bostadsrätt.
Senast redigerad av Jackdawcrest 2019-07-10 kl. 06:18.
Citera
2019-07-10, 07:33
Medlem
TS föräldrar har försörjningsplikt för TS så länge TS studerar på gymnasiet.

TS kommer således inte få ekonomiskt bistånd från socialen. Dom kommer hänvisa till föräldrarnas försörjningsplikt.

För att kunna kringgå den behöver socialtjänsten göra en utredning för att se om det finns tillräckligt starka skäl att bevilja bistånd med anledning av hemsituationen.

Så det bästa alternativet är att TS tar ett extrajobb och hittar ett billigt rum eller liknande att hyra in sig på.
Citera
2019-07-10, 10:02
Medlem
Ts, du måste förklara mer ingående ang. din situation idag för att kunna svara på dina frågor. Vad för bråk och problem finns i ditt hem idag?

Citat:
Ursprungligen postat av Jackdawcrest
Socialen förmedlar inga lägenheter, de kan dock hjälpa dig ekonomiskt om du har en lägenhet på gång.

Han ska börja leta lägenhet redan nu, inte efter han börjat studera, inte efter han fått en anställning, nu! Finns oerhört många idioter som inte ställer sig i bostadskö innan de är ekonomiskt oberoende, och de blir tvungna att köpa en bostadsrätt.

Låter ju jävligt bra att vara "tvungen" till att köpa en BR istället för en hyres.
Citera
2019-07-10, 10:12
Medlem
Utredning hit utredning dit, Har du inte nyss kommit till sverige, Eller har missbruksproblem så har du en unken väg att gå, Så jäkla enkelt är det. Utredningen kommer slå dig i röva.
Citera
2019-07-10, 18:11
Medlem
Jackdawcrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Låter ju jävligt bra att vara "tvungen" till att köpa en BR istället för en hyres.
Vissa föredrar att vara skuldfria och ha pengar på kontot.

Vilken knegare som helst kan ju köpa en bostadsrätt. Men att få en hyresrätt i storstäderna kräver mer än en insats och en fast inkomst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in