2019-07-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Varför tas inte detta upp i Riksnyheterna?

Det tas säkert upp i Fria Tider. Du menade väl det...
Citera
2019-07-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergamott
Nej, för pensionärer är det nog inget alternativ. Men genomsnittssvensken flyttar fyra gånger mellan 19 och 30 års ålder, alltså med betydligt kortare intervall än den femårsperiod som de nya lägenheterna ska användas. Den gruppen har också svårt att komma ut på bostadsmarknaden, så för dem hade det varit perfekt.
Jo bostadsmarknaden är tuff för yngre. Men nog vill väl en ung svensk flytta när och var hen vill? Inte fan vill hen att en myndighet ska bestämma det?
Citera
2019-07-09, 21:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Lägenheterna i Anneberg är väl bara tillfäliga? Vilken svensk man/kvinna/pensionär/familj vill ha en bostad man vet att inom en snar framtid måste lämna?

Det kanske är dags att sticka upp huvudet ur sanden? Fyra-fem år och sedan ett förstahandskontrakt på det. Jag antar att du bor i ett gentrifierat område med ditt på det torra vad gäller bostadssituationen.

SKL:
Citat:
När en kommun hyr ut flertalet bostadsrätter i andra hand, omfattas uthyrningen av jordabalken och inte privathyrningslagen. Besittningsskyddet kan avtalas bort i fyra år, därefter får hyresgästen besittningsskydd. Kommunen har sedan mycket små möjlighet att säga upp hyresgästen, förutsatt att hyresgästen betalar hyran och inte missköter sig.

För uthyrningar som föranleds av särskilda skäl kan besittningsskyddet avtalas bort längre än fyra år. Det är Hyresnämnden som beslutar om hur länge besittningsskyddet kan avtalas bort. Kommuner som tar emot nyanlända på anvisning kan hänvisa till exempelvis bosättningslagen som ett särskilt skäl, om omflyttning efter fyra år inte är möjlig. https://skl.se/integrationsocialomsorg/asylochflyktingmottagandeintegration/boendebosattning/fragorochsvaromboendefornyanlanda.12281.html#5.3c8 08efc15bbf327c7fe2900,5.67c879515c10a135c049b2,5.6 7c879515c10a135c049bc,5.67c879515c10a135c04ba6

Botkyrka:
Citat:
Botkyrka kommun har valt att tolka bosättningslagen på ett annat sätt och ställer inga nyanlända på gatan efter att två år passerat. Kommunen gör inte samma koppling mellan etableringsersättningen och kommunernas ansvar för nyanländas bostadssituation.

Ensamhushållen får ett tidsbegränsat kontrakt på fem år medan barnfamiljer som anvisats till kommunen får ett kontrakt som de har möjlighet att ta över om de har betalningsförmåga, skött sig och betalat hyra. https://www.hemhyra.se/nyheter/vissa-nyanlanda-blir-uppsagda-andra-far-forstahandskontrakt/

Tyresö kommun:
Citat:
I Tyresö kan nyanlända snart komma att få sina andrahandskontrakt omvandlade till förstahandskontrakt. https://viityreso.se/artikel/kommunen-vill-kunna-ge-foerstahandskontrakt-nyanlaenda

Lund:
Citat:
Hur många bostäder blir det?

Det byggs 16 parhus, alltså 32 bostäder. Kommunen kommer att hyra samtliga bostäder under fem år, och hyr i sin tur ut bostäderna till de boende på tidsbegränsade andrahandskontrakt. Målsättningen är att de boende ska erbjudas ett förstahandskontrakt efter sedvanlig prövning av hyresgästen.
[...]
Vilka ska bo i bostäderna?

Det kommer att vara nyanlända flyktingar med uppehållstillstånd. Hushållens storlek kommer att variera, barnfamiljer kommer att prioriteras. https://www.lund.se/omsorg--hjalp/invandring-och-integration/bostader-for-nyanlanda/nu-ar-bostaderna-i-genarp-pa-gang/

Trelleborg:
Citat:
Fler nyanlända än någonsin får förstahandskontrakt http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/fler-nyanlanda-far-forstahandskontrakt/

OCH SÅ VIDARE ...
Senast redigerad av Passepartout 2019-07-09 kl. 21:30.
Citera
2019-07-09, 21:29
Medlem
Smegmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalvstek
Det tas säkert upp i Fria Tider. Du menade väl det...
Klart. Men inte i vanlig-svensson-media. Det är ju DET som är så jävligt!
Citera
2019-07-09, 21:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/nu-flyttar-nihad-kassas-in-en-av-de-forsta-till-lagenheterna-i-anneberg

Klart som fan han är nöjd, en helt ny lägenhet, sen har vi de som får stå i kö i decennier utan lägenhet. Sen får vi inte glömma våra fattigpensionärer och hemlösa.

En arabisk familj och en svart afrikansk familj:

Citat:
– Jag kommer från Syrien och min granne från Sudan. Men det är ingen fara, alla människor är lika.

Sveriges nya högaktade adel. De får nybyggda lägenheter - utan kötid.

Den arabiska familjen har varit 6 månader i Sverige och får en nybyggd lägenhet nästan direkt efter ankomsten.
Citera
2019-07-09, 21:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufos
"Kritiken som har riktats mot de 52 lägenheterna tar han lätt på. – Jag kommer från Syrien och min granne från Sudan. Men det är ingen fara, alla människor är lika."

Bara jag som tyckte det stycket var himla roligt? En skön och helt omedveten spottloska i ansiktet på alla svenskar i bostadskön.
Det är jävligt arrogant och taktlöst. Och aningen surrealistiskt.

Sjukt att man ger "nyanlända" flyktingar ett startpaket liknande det man ger nyblivna förstagångsföräldrar. Det är bara blöjorna som fattas. I gengäld en lägenhet och lite annat smått och gott. Så puttinuttigt.
Citera
2019-07-09, 21:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Om tre månader så är det dax för helrenovering av lägenheten då dessa apor inte klarar av att bo som normala människor.
Citera
2019-07-09, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Jo bostadsmarknaden är tuff för yngre. Men nog vill väl en ung svensk flytta när och var hen vill? Inte fan vill hen att en myndighet ska bestämma det?
Hållkäft med dig, var är det inte bostadsvrist idag?
Jag bor i en 2a hands lägenhet i Gbg och har stått i bostadskö i 8 år och jag söker Gbg med omnejd, tom Kungsbacka som är 3,5 mil ifrån.
Jag har mina barn i skola i Gbg så jag vill helst bo i anknytning. Dessutom så är jag inflyttad sedan 12 år tillbaka och har därför inte gjort den bostadskarriär som många andra redan har gjort och har således inte 2 000 000 på banken för en liten skit 2a.

Jag är inte ensam om mitt problem utan läser man på uthyres sidor på fb så ser man svenska familjer som bor i ettor och även som inneboende.
Politiker HATAR vita svenskar!
Citera
2019-07-09, 21:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nsbm
Jag bor i en 2a hands lägenhet i Gbg och har stått i bostadskö i 8 år och jag söker Gbg med omnejd, tom Kungsbacka som är 3,5 mil ifrån.

Oj. Skillnad mot syriern i reportaget. Han har bara varit 6 månader i Sverige och får redan en lägenhet. Helt utan kötid.

Dessutom en helt nybyggd, modern, fräsch lägenhet.
Citera
2019-07-09, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nsbm
Jag har mina barn i skola i Gbg så jag vill helst bo i anknytning. Dessutom så är jag inflyttad sedan 12 år tillbaka och har därför inte gjort den bostadskarriär som många andra redan har gjort och har således inte 2 000 000 på banken för en liten skit 2a.

Jag är inte ensam om mitt problem utan läser man på uthyres sidor på fb så ser man svenska familjer som bor i ettor och även som inneboende.
Politiker HATAR vita svenskar!
???
Du vill bo i Gbg! Och du bor i Gbg! Du har det ganska ok då!
Citera
2019-07-09, 21:57
Medlem
Smegmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Oj. Skillnad mot syriern i reportaget. Han har bara varit 6 månader i Sverige och får redan en lägenhet. Helt utan kötid.

Dessutom en helt nybyggd, modern, fräsch lägenhet.

Schysst hetsning.

Citera
2019-07-09, 22:05
Avslutad
Hur ser det ut i huvudet hos de som beslutar detta?

Vilken är deras föreställningsvärld?

Citat:
– Har man flytt i gummibåt över Medelhavet och inte har någonstans att bo och ingen som ställer upp och hjälper till, då tycker jag det är en skam. Vi måste helt enkelt hjälpa och göra vad vi kan, säger Ulf Rohlén.

Vad tror du att allmänheten tycker, era kunder, som har stått i kö i sju, åtta år för en lägenhet?

– Jag är helt säker på att vi kommer få viss kritik för det här. Det kan vara nån som har stått i kö i 20 år och sen ser att den lägenheten som just den personen varit ute efter, lämnas iväg. Men då säger jag att då får man nog ta det.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=6322403

Citat:
Ulf Rohlén vid ÖBO tjänar 135.000 kronor i månaden
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/obos-vd-tredje-hogst-betald-bland-bostadsbolagscheferna-i-sverige

Nej, dessa människor upplever aldrig att något ges bort, de känner aldrig av någon oförrätt. De sover gott, uppfyllda av sin egen godhet.
Senast redigerad av Tennant 2019-07-09 kl. 22:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in