2019-07-09, 07:29
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssstartklar
Här finns en kort sammanfattning av vad som har skett.

https://www.instagram.com/p/BzqEw_SCzRj/?igshid=1njx2ok3edgv9

Skulle du kunna kopiera ut texten i tråden (går inte att öppna för mig)?

Tack på förhand
Citera
2019-07-09, 07:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Håll koll på när åtal väcks, då brukar FUP bli offentligt material.

Vart hittar man fuparna? Vet bara att jag tankat vissa från minifil, men det är inte där dom läggs upp från början eller?
Citera
2019-07-09, 07:37
Medlem
Nå vem är bo2 och vilka är MGM?
Citera
2019-07-09, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Jag upplever Borlänge som relativt lugnt numera och detta trots den stora mängd invandrare från Somalia man fått hantera. Det brinner någon bil ibland, men inte så ofta det är värre kaos än så. Droger har alltid florerat bland arbetarklassen i Dalarna och särskilt Borlänge. Skulle förvåna mig om inte både detta mord och det som skedde i Januari båda är drogrelaterade.

För just Dalarna så uppleverjag att droger är ett större problem än vad massinvandringen/misslyckad integration är.

Området där detta inträffade är ett köpcentra i stadens utkant som är helt övergivet nattetid.

Bara en död i januari och en nu det är lugnt i S styrda Borlänge. Kallas vänsterrelativt.
Citera
2019-07-09, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hr1989
Svenskar skjuter inte hej vilt för en skuld på några rödingar, eller en felinstallerad dator. Klart som fan det är sva*tskallar! Förövrigt så har ju detta land aldrig varit tryggare, så det här måste vara hittepå....

Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Beror lite på hur du menar. Syftar du till att det är en liten stad och att det då är mer troligt att det är vita arbetsklassen eftersom de inte finns så många invandrare där så är du fel ute. I varje lite håla i Norrland så finns det stora invandrargrupper nu för tiden.

Menar du istället att Borlänge/Dalarna här många kriminella vita snubbar just i de trakterna så kan du ha rätt.

Det är det senare alternativet. Jag kan inte säga hundraprocentigt såklart, de finns de med utländsk härkomst även i dessa ”kriminella nätverk”, men mestadels helsvenskar. Vid småbrott å allmänt kaos är det en annan sak, men det här handlar som polisen säger troligen om tyngre uppgörelser.

Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Vem är den ca 30-årige mannen som fördes till Falu Lasarett? Storebrpdern på 28 år?

Har Borlänge inget eget sjukhus.

BO1 var folkbokförd i Falun.

Falun har regionsjukhus med riktig akutmottagning, tar 10 minuter lagligt att åka mellan de två städerna.
Blge har sjukhus med jourmottagningar för lättare skador/sjukdomar men inte för allvarliga knivskärningar.
BO2 numera vidareskickad från Falun till Uppsala sa de på nyheter.
Senast redigerad av Siasoss 2019-07-09 kl. 09:43.
Citera
2019-07-09, 10:57
Medlem
Vet vi vem 30-åringen är? 🤔
Citera
2019-07-09, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BacONbacOFF
Skulle du kunna kopiera ut texten i tråden (går inte att öppna för mig)?

Tack på förhand

Mord och grov misshandel i Borlänge

Klockan 04:08 natten till måndagen den 8 juli inkom ett telefonsamtal om en skottlossning vid Kupolen i Borlänge. En person har blivit skjuten och avlider senare på sjukhus.

Den avlidne är en man från Dalarna i 20-årsåldern och anhöriga är underrättade.

Dessutom är en man i 30-årsåldern svårt knivskuren och vårdas på Falu lasarett. Polisen gör bedömning att det finns ett samband mellan skjutningen och knivskärningen.

Två personer har gripits och senare anhållits av åklagare. En man är anhållen för mord och en man är anhållen för grov misshandel.

Det är polisens initiala inriktning att mordet och den grova misshandeln är en uppgörelse inom den kriminella miljön och vi ser i nuläget inga risker för tredje person.

Utredningen fortgår med teknisk undersökning samt inre och yttre spaning. Polisen tar tacksamt emot tips från allmänheten om någon har gjort några iakttagelser i samband med händelsen. Ring 11414 och begär att få bli kopplad till PKC.
Ingen ytterligare information lämnas under måndagen.

Nyhet från

Polisen
Citera
2019-07-09, 11:32
Medlem
https://www.dt.se/artikel/fler-gripanden-att-vanta-efter-dodsskjutningen-misstankt-nekar-till-brott

”Patrik Säflund leder utredningen efter dödsskjutningen i Borlänge. Ett intensivt arbete pågår och polisen har avsatt stora resurser.

– Utredningen är i ett väldigt tidigt skede. Därför vill jag inte säga mer än det som sagts på polisens presskonferens, säger Patrik Säflund.

Några fler personer har inte gripits.

– Men det kommer säkert fler misstänkta.

Det finns anledning att förvänta sig det?

– Ja, säger Patrik Säflund,

Två personer är anhållna, varav en, enligt radio Dalarna, ska vara den person som vårdas på Falu lasarett.”
Senast redigerad av Ettfyrasexnoll 2019-07-09 kl. 11:35.
Citera
2019-07-09, 11:33
Medlem
Ser att det är ett par som undrar om skjutningen i januari i borlänge är relaterat till denna.

Jag kände båda offren och skulle kunna intyga med viss säkerhet att de inte hade någon speciellt stark koppling till varandra.

Dock är det inte omöjligt att det är samma GM. Någon i Borlänge verkar ju vara rätt skjutglad trots allt. Jag vågar dock inte yttra mig angående Joh*nnes kopplingar till underjorden eller hans drogvanor, detta var faktiskt något jag inte tidigare kände till mer än kanske en holk då och då.
Citera
2019-07-09, 11:33
Medlem
BO2 är en av MGM enl SVT
Citera
2019-07-09, 11:44
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amv8vantage
BO2 är en av MGM enl SVT

"Den man som polisen säger är knivskuren och som vårdas på Falu lasarett är en av de anhållna i skottdramat som skedde tidig måndagsmorgon vid Kupolenområdet, enligt åklagaren Patrik Säfström.
– Vi har en som är misstänkt för mord som är anhållen. Och så har vi en som är misstänkt för grov misshandel som är anhållen. En av dem vårdas på Falu lasarett, säger åklagaren Patrik Säfström.
Vem av dem är det som ligger på lasarettet?
– Det vill jag inte säga."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/aklagaren-den-skadade-mannen-ar-en-av-de-anhallna
Citera
2019-07-09, 11:45
Avslutad
Flertalet polisbilar med blå ljus runt bullermyren i skrivande stund
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här