Citat:
Ursprungligen postat av
ba'loba
Jag är gammal och i mitt arbete så åker jag till bostadsområden med lägenhetshus.
Jag fattar inte vilken jävla svinstia och total oaktsamhet som en del har.
Sopor, godispapper, glasspapper, tomma läskflaskor, nya barncyklar (NYA!) som ligger utomhus bara släppta där dom åkte på dom sist.
Inne på en gård vid ett lägenhetshus finns trehjulingar, små barncyklar, små sparkcyklar, ministudsmattor, parkbänkar mm. Måste kryssa fram i sicksack för att gå vägen fram till den port jag ska till. Ungarna är uppe och skriker och springer omkring i trapphusen och på gårdarna kl.21-22 på kvällarna. Ålder? 5-6- 7-8-9?
Ingen vuxen alls utomhus.
När de vuxna är där så är det för att dom kört in någon bil och ställt mitt på parkvägen, med dörrarna vidöppna så man måste gå på gräset för att gå förbi.
När de väl är inomhus så hörs ungarna skrika inne i lägenheterna.
Verkar inte finnas någon som helst tillsyn eller uppfostran eller begränsning.
"De här ungarna kommer aldrig klara sig i det svenska samhället när de växer upp", tänkte jag när jag läste detta, "aldrig bli något och aldrig bli accepterade i något sammanhang som kräver social anpassningsförmåga". Eller, är det i själva verket tvärtom? Tänk om det är barbarer som dessa (och skräck-barnen i Grums) som dominerar i morgondagens Sverige?
Svenska barn, däremot, lär sig hur man beter sig för att
ingenting annat funkar. Det fick jag veta när jag var liten, och säkert de flesta andra också. Att man sköter sig om man vill att det ska gå bra i livet. Att man inte ska provocera eller störa andra för att det kan bli farligt. Och att man inte ska slåss för att man kan åka på stryk. Slogs gjorde vi ändå, men tro på fan att svenska ungar i dag inte vet hur man försvarar sig när redan deras föräldrar fick höra att smartast är att hålla låg profil. Smartast, inte nödvändigtvis bäst, och vem vågar då ingripa med risk för att själv råka illa ut?