Citat:
Ursprungligen postat av
Mentapesola
Favorit i repris. Förra gången Ebba sade att hon var villig att tala och förhandla med SD så steg KD som högst till 13,0 procent i SCB i maj.
Sedan röstade hon och partiet för mer import av bottenskrap. Så då sjönk man till omkring 7-8 procent. Var kommer man hamna efter denna repetition.
https://www.expressen.se/nyheter/almedalen/ebba-busch-thor-alliansen-kommer-inte-ateruppsta/
Alliansen kommer inte att återuppstå – och med det är Ebba Busch Thor redo att förhandla med SD.
Det uppger Kristdemokraternas partiledare i en intervju med Omnis politikpodd ”Regeringen framför allt”.
– Jag är beredd att ta stöd av Sverigedemokraterna, säger Ebba Busch Thor i podden.
DEt där är intressant och kanske t.o.m. en indikation på ett scenarie som pekar på en framtida politisk röra.
KD är redo att samtala med SD, i sig förväntat och i mitt tycke ett normalt agerande.
C och L verkar ha närmat sig varandra efter några dagars kyla. De gemensamma nämnarna synes vara "Liberalism" och "anti-SD-retorik".
Kvar har vi rikspajasen Kristersson och det märkliga partiet M.
M leds av Stureplansmoderatarna som tycks stå på samma grund som Stureplanscentern och Stureplansliberalerna.
Som jag tidigare nämnde så tycks C bestå av väljare som står i motsattsförhållande till SD. C tycks a belönats tack vare Fjamåts anti-SD-retorik då partiet synes a lockat till sig vänsterväljare.
C har med sina nya väljare girat ytterligare till vänster, väljare so jag tror attC kommer att tappa on en ny Alliansen kommer på tapeten?
KD har i ett avseende visat klokhet. Man har accepterat den realpolitiiska situationen och inlett samtal med SD. SIFO-undersökningen kort efter valet sa att 89% av KD-väljarna ville att partiet samarbetar med SD där partierna "tycker lika".
En klok partiledare går inte emot sina väljare.
Då kommer vi till Sabuni (Björklund 2.0) och hennes L. Hon sparkade igång med en ganska så tung "anti-SD-retorik" och positiva kommentarer om ett deltagande i ett framtida Alliansen. Alliansenpratet garderade hon med ett framtisa regeringssamarbete mellan L och C.
Detta samtidigt som SIFO undersökningen visade att 53% av L-väljarna ville se ett samarbete med SD.
Sedan så har vi då "sorgebarnet" M som leds av rikspajasen Kristersson. Den liberale Kristersson tycks ha mer gemensamt med Fjamåt och Björklund 2.0 än vad han har med sina egna väljare.
SIFO-undersökningen visade att 76% av M's väljare vill se ett samarbete med SD, samtidigt som Kristersson yrade vidare om Alliansen.
Björklund 2.0 och pajasen Kristersson drar åt den liberala mitten samtidigt som väldigt många av deras väljare drar åt SD-hållet (M-76% och L-53%),
KD justerade munnen efter matsäcken och gjorde som 89% av väljarna ville. Bjröklund 2.0 har bestämt sig, Stockholmsliberalerna styr fortfarande och L vänder SD ryggen till.
Vad kommer nu Stureplansmoderaterna att göra? Kommer Kristersson att köra en trekant med Fjamåt och Björklund 2.0 eller vänder M ryggent till C och inleder samtal med SD?
Personligen så tror jag att om Kristersson vänder sin liberala näsa mot C och L så kommer M att tappa väljare.