2019-07-07, 14:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
[b]Skulle en analys göras av en mössa från vår familj skulle det finnas hårstrån ifrån massor (föreställer mig minst 10 individer).
Ganska festligt att ni är tio personer som delar på en mössa.

Har ni inte råd med var sin? Delar ni underkläder också? Ett par trosor kostar väl ungefär som en mössa.
Citat:
Likadant borde det vara med mössan från brottsplatsen. För att hitta gärningsmannen borde man pröva samtliga DNA man funnit i mössan mot brottsregister och släktforskardatabaser.
Det är väl det man gör nu?
Senast redigerad av constant 2019-07-07 kl. 14:34.
Citera
2019-07-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ganska festligt att ni är tio personer som delar på en mössa.

Har ni inte råd med var sin? Delar ni underkläder också? Ett par trosor kostar väl ungefär som en mössa.

Det är väl det man gör nu?

Ok. Ser att du är lite argsint inställd. Oklart varför. I vår familj är det inget konstigt att vi lånar varandras mössa ibland eller att barnens vänner lånar en mössa ibland.

Vi har det ganska gott ställt. Har ingenting med det att göra. Bara så det fungerar i vår familj. Tror det är ganska vanligt faktiskt.

Du skriver ”det är väl det man gör nu?”. Nu är det faktiskt dags för dig att redovisa källa. Du menar att hårstrån från flera olika individer anträffats i mössan som nu kontrolleras mot databaser för brottslingar och släktforskning?
Citera
2019-07-07, 14:44
Medlem
Nu borde polisen ha kört DNA:t på släktsidorna. Det borde gå snabbt och få ev träffar där. Sen börjar väl det tunga arbetet i så fall med att kartlägga det hela och se om man kan hitta några intressanta personer den vägen. Utredarna tar nog det efter semestern.
Citera
2019-07-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankom...
Enligt Staff så har man hittat samma dna i hårstrå som i blod från gm

Absolut. Så långt är jag med. Mössan är definitivt sammanlänkad till brottet och sannolikt till gärningsmannen.

Men vad jag menar är att det borde finnas hårstrån från fler människor än enbart gärningsmannen i mössan.

Analysera valfri mössa och du kommer finna hårstrån från dussinet individer.
Citera
2019-07-07, 14:51
Medlem
constants avatar
Man testar nu DNA mot databaser. Har du missat det?
Citat:
Vi har det ganska gott ställt. Har ingenting med det att göra. Bara så det fungerar i vår familj. Tror det är ganska vanligt faktiskt.
Vi är inga höginkomsttagare, men har råd med egna mössor. Tycker det är jättekonstigt att ni delar mössor. Använder ni varandras trosor också?
Senast redigerad av constant 2019-07-07 kl. 14:57.
Citera
2019-07-07, 14:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Du skriver ”det är väl det man gör nu?”. Nu är det faktiskt dags för dig att redovisa källa. Du menar att hårstrån från flera olika individer anträffats i mössan som nu kontrolleras mot databaser för brottslingar och släktforskning?
Citat:
Genom en så kallad familjesökning har polisen fått en lista på 30 personer som kan vara släkt med den okände dubbelmördaren.
https://www.corren.se/nyheter/linkoping/dubbelmordet-traff-pa-slaktingar-om5842321.aspx

Och det där att tio personer i din familj delar på en mössa, är väldigt konstigt.
Citera
2019-07-07, 14:56
Medlem
Citat:
Vi är inga höginkomsttagare, men har råd med egna mössor. Tycker det är jättekonstigt att ni delar mössor. Använder ni varandras trosor också?[/quote]

Du skriver att man tester DNA mot databaser. Det har jag också förstått att det är aktuellt. Men det var inte riktigt vad inlägget du citerade handlade om. Det handlade om att man bör testa samtliga DNA som (sannolikt) finns i mössan mot databaser.

Angående din barnsliga liknelse med att dela trosor:

Även om en mössa och ett par trosor kostar lika mycket så är det avsevärd skillnad på att dela mössa och trosor då det är betydligt mer intimt att dela trosor med någon än att dela mössa. Det begriper den mest simpla varelse på jorden. Ditt resonemang blir bara löjligt.
Citera
2019-07-07, 14:57
Medlem
Citat:
Vi är inga höginkomsttagare, men har råd med egna mössor. Tycker det är jättekonstigt att ni delar mössor. Använder ni varandras trosor också?[/quote]

Var inte så gnällig nu Fokus på släktforskningen istället. Den kan ju faktiskt ge resultat under året. Liten chans men bättre än inget.
Citera
2019-07-07, 14:59
Medlem
Citat:
https://www.corren.se/nyheter/linkoping/dubbelmordet-traff-pa-slaktingar-om5842321.aspx

Och det där att tio personer i din familj delar på en mössa, är väldigt konstigt.

Återigen måste jag be dig läsa igenom inlägget du citerade. Jag efterfrågar kontroll av samtliga DNA som bör finnas i mössan. Du påstår att så sker. Du diskuterar någonting helt annat än vad jag efterfrågade i inlägget du citerade.

Att ”10 personer i min familj delar på en mössa” har jag egentligen aldrig påstått. Vad jag påstår är att minst 10 personers DNA skulle kunna hittas i analys av valfri mössa från vår familj.

Jag är övertygad om att DNA från många människor skulle hittas om vi analyserade din mössa också.
Senast redigerad av DrSilverdufva 2019-07-07 kl. 15:04.
Citera
2019-07-07, 15:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Du skriver att man tester DNA mot databaser. Det har jag också förstått att det är aktuellt.
Och det har du nu fått en länk till en källa på.

Tycker fortfarande att det är väldigt konstigt att ni som påstådda höginkomsttagare delar en mössa på tio personer.
Citera
2019-07-07, 15:05
Medlem
ms18s avatar
Undrar hur mycket pengar det lagts ner på detta fall.

Ingen kommer åka dit på detta.
Citera
2019-07-07, 15:07
Medlem
Citat:
Och det har du nu fått en länk till en källa på.

Tycker fortfarande att det är väldigt konstigt att ni som påstådda höginkomsttagare delar en mössa på tio personer.

Nej. Du länkade till en artikel som beskriver att gärningsmannens DNA testas mot olika databaser.

Jag skriver att det bör finnas DNA från flera olika människor i mössan. Dessa DNA bör också testas mot databaser. Du påstår att så sker.

Hur många människors DNA tror du skulle återfinnas i en analys av din mössa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in