Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
På vad sätt har Borgnäs motverkat lösningen på MOP?
När Borgnäs verkade i radio och TV hade han större genomslagskraft än vad någon kan få idag. Det han gör är att han plockar upp och borstar av polisspåret, och det uppstår en slags falsk dikotomi, den att PU skyddar polisen och vill sätta dit CP, och att mördaren står att finna bland högervridna busar till poliser, och det förstår alla kritiskt sinnade.
Claes Djurfeldts uppkastning har plötsligt kommit att förknippas med viljan att ta kål på Olof Palme.
Det hade varit en sak att belysa polismäns heilande eller sydafrikavistelser, eller våldsmetoder, eller skumraskaffärer eller husrannsakansfynd i ett eller två TVprogram, men det är illa att det gjorts i samma andetag som man söker efter statsministerns mördare.
Säg att man heter Claes Gedda, och möjligen gjorde ett tveksamt ingripande i en nästan omöjlig situation - ändå kommer man för alltid förknippas negativt med palmemordet.
Hur många mördare har vi från det här segmentet? Tell, Östling, Flyckt, Piltz, Avsan, Grundborg etc etc.
En journalist i Borgnäs position får inte belysa en såhär delikat sak så ensidigt. Folk kan ju få för sig att mördaren med säkerhet är nazist eller polis.
Det vet vi inget om.
I sin iver letar han upp en leksakstant, som hört morsesignaler från den vind, där senare Ö flyttar in. På vinden låg bara en räfsa. Det lät tick-tick-tick.
Godnatt Sherlock.
Vill du som motvikt belysa vad Borgnäs betytt för mordets lösning?
Edit, jag skulle vilja sammanfatta hans gärning med att han har gjort spännande och suggestiv TV-underhållning på enskilda polismäns bekostnad. Vi kan ta varning. Har jag ett intressant namn, lämnar jag det till Krister Petersson.