2019-07-06, 20:45
Medlem
Jag önskar starta en tråd om Sommar-pratare i SR P1.
Inte om de mindre intressanta, för de dominerar ju totalt, år efter år.
Nej, här önskar jag få upp namnen på alla dem som var grova felval, en del framkommet efteråt, men en del var fel att släppa fram redan från start.

Exempel på fel från början: Annika Östberg, en svenska dömd för mord i USA.
Exempel på fel, senare framkommet: Rolf Sandberg, ledare för det team som skulle utreda mordet på den 4-årige Kevin i Arvika

Fast jag tänker mig inte att spalta upp dem, utan fritt fram att droppa namn på olämpliga Sommar-pratare, men en motivering skall givetvis bifogas. Därur kan debatt följa.

Jag har en längre tid tänkt på en sån lista och det som nu fick mig att skrida till verket, var en 'Sommar i P1'-kritisk Alex Schulman-krönika i Expressen. Här länk:
https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/det-finns-en-losning-pa-sommar-i-p1s-akuta-kris/

Här nedan min startlista (obs! ingen ranking):
Annika Östberg, mördare skall inte premieras med skattemedel (varje värd får ca 10 kkr i ersättning från SR)
Rolf Sandberg, poliser som under tortyrliknande former genomför barnförhör skall inte premieras
Isabella Löwengrip, en person som bygger luftslott skall inte erbjudas plattform för att ytterligare fluffa sina bolag
Özz Nujen, en person som dömts för skattebrott (och som senare svartanställt Akilov, massmördaren från Drottninggatan), borde inte fått Sommar-prata 2013
Manuel Knight, känd föreläsare som påstod sig vara US-elitsoldat och suttit krigsfånge hos irakier, han tjänade miljoner, men var bara en bluff raktigenom
Ebba Lindsö, tidigare chef för både TT och Svenskt Näringsliv, gick in i styrelsen för skandalpensionsbolaget Allra -och det tillsammans med:
Thomas Bodström, tidigare justitieminister som, likt Ebba Lindsö, mot bättre vetande, med sitt namn stod som en sorts garant i ledningen för Allra

Nu tar jag ett break och lämnar över till intresserade "hatare" och andra indignerade att fylla på med namn.
Citera
2019-07-06, 20:50
Medlem
EnGodForlorares avatar
Jaha? Måste man vara en hedersknyffel för att få snacka i Sommar i P1? Är din lista lite som radions variant av att lista folk som fick Fredspriset men inte förtjänade det? I så fall nominerar jag Magnus Ranstorp som har gjort många uttalanden om islamisk terrorism som det inte finns täckning för.
Citera
2019-07-06, 21:01
Medlem
LaLocas avatar
Haha. De två första exemplen var ok,.. men kom igen Blondinbella?

Jag tror nog sr anser att svensken kan smälta dessa anarkister rätt bra. 😄
Citera
2019-07-06, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jaha? Måste man vara en hedersknyffel för att få snacka i Sommar i P1? Är din lista lite som radions variant av att lista folk som fick Fredspriset men inte förtjänade det? I så fall nominerar jag Magnus Ranstorp som har gjort många uttalanden om islamisk terrorism som det inte finns täckning för.
Tja, så lite åt det hållet kan man mycket väl uttrycka min tanke med tråden.

Vill du föra upp Magnus Ranstorp på den grund du anger, så kan vi väl säga att saken är klar.
Jag ser mig givetvis inte som trådens moderator, utan önskar bara se om det finns tillräckligt med indignation ute i stugorna för att hålla tråden levande.
Så länge Bibi Rödöö tillåts vara imperator, enl hur Alex Schulman ser henne, så lär det ju dessutom varje år tillföras nya, olämpliga Sommar-pratare.
Citera
2019-07-06, 21:11
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Om vi ska ha statligt ägd radio ska alla ha möjlighet att bli hörda. Om svensken inte kan tänka kritiskt och måste svälja allt man hör så är inte det Sveriges Radios problem.
Citera
2019-07-06, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tja, så lite åt det hållet kan man mycket väl uttrycka min tanke med tråden.

Vill du föra upp Magnus Ranstorp på den grund du anger, så kan vi väl säga att saken är klar.
Jag ser mig givetvis inte som trådens moderator, utan önskar bara se om det finns tillräckligt med indignation ute i stugorna för att hålla tråden levande.
Så länge Bibi Rödöö tillåts vara imperator, enl hur Alex Schulman ser henne, så lär det ju dessutom varje år tillföras nya, olämpliga Sommar-pratare.
Magnus Ranstorp är väl ok?
Citera
2019-07-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaLoca
Haha. De två första exemplen var ok,.. men kom igen Blondinbella?

Jag tror nog sr anser att svensken kan smälta dessa anarkister rätt bra. 😄
Läst tråden om henne här de senaste dagarna?
Hört Alex och Sigges podd där Isabella Löwengrips ljugande avslöjas? Inte som nåt smått, utan som ett bedrägeri. Om du inte hört podden rekommenderar jag lyssning. Återkom gärna efter.

Så, jo: Isabella Löwengrip blir kvar, även om riktigheten kan diskuteras. Som nu. Här.
Citera
2019-07-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalvstek
Magnus Ranstorp är väl ok?
Ok i betydelsen att INTE behöva hamna på listan?
Det var kontot 'EnGodFörlorare' som ansåg honom klandervärd.
Som jag skrev så vill jag inte vara moderator, utan var och en måste få lämna sina förslag fritt -fast med motivering, förstås!
Citera
2019-07-06, 21:28
Medlem
Provokatörs avatar
Att man ogillar en viss person och dennes åsikter är Inte skäl nog att välja bort vissa personer, alla åsikter är välkomna utan censur, det är mångfald.

/Provokatör
Citera
2019-07-06, 21:33
Medlem
sommarlovs avatar
Annika ÖstbergVar väldigt spännande att lyssna på, inget fel där.

Sångerskan Regina Lund däremot, spelade typ bara sina egna låtar!

Alexandra Pascalidou hävdar att hon aldrig hört om programmet när hon blev tillfrågad!
Jag är inte säker, men jag tror det var där hon kallade sig Grekisk och vilka fina minnen hon har därifrån.
Vilket är konstigt då hennes familj kom till Sverige då hon var 6 år.
Ingenting berättades om hennes uppväxt i Rinkeby.
I själva verket är hon Rom från Rumänien.

För mera berömda misstag, se:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sommar_i_P1#Kritik_och_intermezzon
Citera
2019-07-06, 22:00
Medlem
Lyssnar hellre på en dömd mördare än någon som inte har något kul att berätta. 10kkr är de väl värda om de lägger ned några timmar på en inspelning, går säkert åt några dagar med planering och allt.
Citera
2019-07-06, 22:02
Medlem
Hela konceptet skulle behöva ses över. Att bli erbjuden att sommarprata har tidigare varit förenat med stor ära. Nu har den äran tyvärr blivit något urvattnad.

Det känns som vilken dussinlirare som helst får sommarprata nuförtiden. Om människans åsikter ligger i linje med vad som är okej förstås.

Har ni förresten tänkt på att journalister är kraftigt överrepresenterade som sommarpratare. Hur kan det komma tro? 🤔

Håller förresten med om många av exemplen som nämns i trådstarten. Özz Nujen som sommarpratare. Det känns ju sådär. Skulle inte förvåna mig om även Zoran i egen hög person snart blir inbjuden.

Nu till mitt eget exempel:

Kaj Linna - även om han blivit utsläppt ur finken badar ändå samvetet hans i en mörk lergyttja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in