2019-07-06, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernanger
Kan vi glemme at dette er gjort av en proff, uansett hva det er? Hvem har den kapasiteten?
Jepp, det finnes ingen proffe leiemordere i Norge i alle fall. Det er helst i korrupte regimer du finner profesjonelle leiemordere.
Citera
2019-07-06, 18:57
Medlem
Niffys avatar
Så da er vi der at vi må finne ut av hvorfor akkurat AEH måtte dø, hvem kunne ha motiv for det, og ikke minst, hvorfor var det så viktig at hun måtte forsvinne, jmfr. hele historien om kidnapping/bortføring.

Enten har noen rett og slett servert en historie om bortføring (kilden til denne historien vet vi jo alle), eller så må vi legge på et ekstra ledd og anta at "noen andre" har et sterkt motiv for å fake en bortføring, og hva skulle i så fall motivet for dette være?
Citera
2019-07-06, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Så da er vi der at vi må finne ut av hvorfor akkurat AEH måtte dø, hvem kunne ha motiv for det, og ikke minst, hvorfor var det så viktig at hun måtte forsvinne, jmfr. hele historien om kidnapping/bortføring.

Enten har noen rett og slett servert en historie om bortføring (kilden til denne historien vet vi jo alle), eller så må vi legge på et ekstra ledd og anta at "noen andre" har et sterkt motiv for å fake en bortføring, og hva skulle i så fall motivet for dette være?

Jeg tror som sagt det handler om kontroll. Psykologi og kontroll. TH mistet kontroll over AE, og følte han ikke hadde et valg. Jeg kan ikke se noe annet motiv. En nevnte O.J Simpson saken. Ikke så dum sammenligning kanskje.
Citera
2019-07-06, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Jeg tror som sagt det handler om kontroll. Psykologi og kontroll. TH mistet kontroll over AE, og følte han ikke hadde et valg. Jeg kan ikke se noe annet motiv. En nevnte O.J Simpson saken. Ikke så dum sammenligning kanskje.
Tror ikke den psykopatgreia stemmer helt, ser man på elkraft sine stillingsannonser så oppgis de frihet under ansvar og det passer ikke helt inn i det bildet.
Med frihet under ansvar så har du en viss fleksibilitet og det er vel en kontrollfriks største skrekk.
Citera
2019-07-06, 19:10
Medlem
Bletchley-Parks avatar
AEH hadde omsider fått litt økonomisk frihet fra pensjonen, hun hadde tatt opp igjen kontakt med gamle venner og skaffet hundevalp, hun var på vei til å frigjøre seg...

Denne saken kan en nok ikke forsøke å forstå med normal logikk, jeg mistenker at morderen har noen spesielle karaktertrekk:
https://www.vi.no/helse/psykopatens-trekk-blir-enda-verre-med-alderen/69585164

Citat:
- Generelt sett kan vi si at psykopatiske trekk bare blir enda verre etterhvert som man blir eldre, psykopater blir enda mer urimelig enn de de har pleid å være, legger Nordhelle til.

Hun understreker at psykopater er veldig opptatt av å ha regi over andre rundt seg, de vil ha kontroll. Når vi vil noe annet enn det psykopaten vil, kommer det en annen person frem i personligheten deres som er veldig rigid og fastlåst, psykopaten skal ha det på sin måte, forklarer Nordhelle.

- Psykopater liker å være i maktposisjoner og i lederposisjoner, de liker å ha innflytelse over andre. De klatrer ofte opp i posisjoner, for så å trakassere andre, de gir næring til det dårlige selvbilde de selv har når de får andre under sin makt, sier hun.
Citera
2019-07-06, 19:17
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Tror ikke den psykopatgreia stemmer helt, ser man på elkraft sine stillingsannonser så oppgis de frihet under ansvar og det passer ikke helt inn i det bildet.
Med frihet under ansvar så har du en viss fleksibilitet og det er vel en kontrollfriks største skrekk.

De som ikke har vært ute for psykopater lar seg nesten alle sammen lure av dem. For utad er de veldig vennlige, høfflige og "beste kamerat" etc. De tegner et helt annet bilde av seg selv, enn hva de nærmeste får oppleve.
Citera
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt

Men hvorfor var det et viktig ledd, akkurat dette med at hun måtte forsvinne, og hele denne historien?

Jeg syns egentlig dekkhistorien er mer og mer talende nå, den som har funnet den på satser på at en pengeutpressing av TH liksom er så innmari sannsynlig (noen som har høye tanker om seg selv og egen verdi) at ingen kan vel finne på å sette spørsmålstegn ved at en så rik og viktig manns kone skulle bli bortført, liksom...

Det skulle da bare mangle, på en måte, at en så viktig og rik mann som meg ikke skulle være utsatt for slike ting.....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bletchley-Park
AEH hadde omsider fått litt økonomisk frihet fra pensjonen, hun hadde tatt opp igjen kontakt med gamle venner og skaffet hundevalp, hun var på vei til å frigjøre seg...

Denne saken kan en nok ikke forsøke å forstå med normal logikk, jeg mistenker at morderen har noen spesielle karaktertrekk:
https://www.vi.no/helse/psykopatens-trekk-blir-enda-verre-med-alderen/69585164
Ja det stemmer nok, jeg hadde en psykopatisk konebanker som nabo før og volden i hjemmet ble mye verre når de ble eldre.
Citera
2019-07-06, 19:27
Medlem
Bletchley-Parks avatar
Citat:
Ja det stemmer nok, jeg hadde en psykopatisk konebanker som nabo før og volden i hjemmet ble mye verre når de ble eldre.

Da jeg vokste opp var slikt mer vanlig enn i dag, da offrene ikke hadde hverken sosial omgangskrets (pga. at de hadde levd under sterk kontroll lenge), samt ikke økonomiske muligheter heller til å bryte ut. Dengang styrte mennene økonomien og kun de jobbet og hadde inntekt og den stakkars fruen som kom i klørne på slike måtte avlegge økonomisk regnskap for den minste lille ting hun kjøpte. Det tok lang tid før andre, naboer og andre begynte å fatte mistanke og da var det gjerne pga. gjentatte ganger hun måtte ikle seg solbriller og halstørkle når fruen ble sett på butikken. Ingen kunne fatte at slike hyggelige menn kunne gjøre slikt, for utad er de totalt motsatt, totalt... De hadde kanskje hatt sosial sammenkomst kvelden i forveien og mannen var jo så hyggelig... Deretter dro han hjem og banket kona for den minste lille ting. Heldigvis er slikt på bedringens vei, iom. at damer i dag har større muligheter til å være i jobb og ha nettverk, men fortsatt finnes nok slike forhold og i denne saken så er det endel ting som tyder på at nettopp dette var et slikt forhold.
Citera
2019-07-06, 19:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Men hvorfor var det et viktig ledd, akkurat dette med at hun måtte forsvinne, og hele denne historien?

Jeg syns egentlig dekkhistorien er mer og mer talende nå, den som har funnet den på satser på at en pengeutpressing av TH liksom er så innmari sannsynlig (noen som har høye tanker om seg selv og egen verdi) at ingen kan vel finne på å sette spørsmålstegn ved at en så rik og viktig manns kone skulle bli bortført, liksom...

Det skulle da bare mangle, på en måte, at en så viktig og rik mann som meg ikke skulle være utsatt for slike ting.....

Din tankegång är intressant. Dessutom bör TH konsulterat säkerhetsfolk i tider för att utvärdera risker i hans privat- o arbetsliv. Man kunde förstås samtidigt fundera på om en sådan konsult kanske tyckte sig behöva dryga ut pensionen på äldre dar...

Men om TH ligger bakom planen så skvallrar den förstås samtidigt en aning om en form av pysslighet, förhävelse och kompensationsbeteende. Om det finns ett mått av förplanering i alla fall.
Citera
2019-07-06, 19:40
Medlem
Citat:
Jepp, det finnes ingen proffe leiemordere i Norge i alle fall. Det er helst i korrupte regimer du finner profesjonelle leiemordere.

Og da har du regnet bort enkelte i såkalte 1% klubber?
Citera
2019-07-06, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernanger
Og da har du regnet bort enkelte i såkalte 1% klubber?
Gjengdrap skjer, men proffe leiemordere finnes ikke i Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in