2019-07-06, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Varför sträckte sig inte misstaghet till AK s vittnesmål med?

Hon kanske bidrar med något matnyttigt kanske inte bara med anknytning till mordkvällen.

Det finns ju några intressanta personer som rört sig i denna byggnad.

Det har jag inget svar på och visst är det möjligt att det finns något intressant i hennes vittnesmål.
Om jag minns rätt pratade Anér med henne och hon kunde inte förstå vad som var intressant om det nu inte var den röda bilen. Mer än så vet jag inte.
Citera
2019-07-06, 11:33
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Anette K såg väl den röda bilen?

Jo men det behöver inte vara därför det är sekretessbelagt, eller att den röda bilen har med MOP att göra.

Hur myndigheter hanterar sekretess är dessutom märkligt i sig.

Tex Theodoros, när det blev känt, ifjol, att fanns bland de vittnen Söderström ville köra till polishuset för omgående förhör, kontaktade jag polis och begärde ut handlingar om vad han uppgett. Fick avslag med hänvisning till sekretess.

En kollega fick dock ut det från en annan myndighet, och då visade det sig att Theodoros inte ens var där när skotten föll.

Så, sekretess betyder inte per automatik att det finns något av värde för utredningen att finna GM.

Detta har en annan funktion.
Citera
2019-07-06, 11:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Det var ett misstag att Skandiafolkets förhör kom med i förundersökningsmaterialet så det är inte särskilt AK:s förhör som hemlighålls.

Citat:
Ursprungligen postat av Qwertus
Varför sträckte sig inte misstaghet till AK s vittnesmål med?

Hon kanske bidrar med något matnyttigt kanske inte bara med anknytning till mordkvällen.

Det finns ju några intressanta personer som rört sig i denna byggnad.

Alla Skandiaförhör var sannolikt inte misstag?
SE åberopades som vittne av försvaret.. för att vittna om LP's tillstånd.
Olofsson och Gahns vittnesmål var väl tänkta att styrka uppgifterna som SE kom med ca 23:40 kring sitt varande på mordplatsen efter skotten.
Vidare med Häggström och Bergström uppgifter kring SE's utpasseringstid för att styrka hans närvaro i tid.

AK hade sannolikt inga uppgifter av intresse för just detta, varvid förhöret ligger under förundersökningssekretess fortfarande.
Detta med "Hemligstämplat" är väl ett felaktigt påstående?

Detta är de personer vi känner till, men jag tror det finns fler förhör av personer från Skandia.

I Olofssons förhör, nämns en Eriksson, chef för fastighetsavdelningen. Säkert har denne också förhörts.
Och säkerligen finns det fler personer från Skandia som är hörda..
Citera
2019-07-06, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Alla Skandiaförhör var sannolikt inte misstag?
SE åberopades som vittne av försvaret.. för att vittna om LP's tillstånd.
Olofsson och Gahns vittnesmål var väl tänkta att styrka uppgifterna som SE kom med ca 23:40 kring sitt varande på mordplatsen efter skotten.
Vidare med Häggström och Bergström uppgifter kring SE's utpasseringstid för att styrka hans närvaro i tid.

AK hade sannolikt inga uppgifter av intresse för just detta, varvid förhöret ligger under förundersökningssekretess fortfarande.
Detta med "Hemligstämplat" är väl ett felaktigt påstående?

Detta är de personer vi känner till, men jag tror det finns fler förhör av personer från Skandia.

I Olofssons förhör, nämns en Eriksson, chef för fastighetsavdelningen. Säkert har denne också förhörts.
Och säkerligen finns det fler personer från Skandia som är hörda..

Räknade bort SE eftersom han vittnade i rätten. Det kan vara som du beskriver, har tyvärr inget mer att bidra med i frågan.
Citera
2019-07-06, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jo men det behöver inte vara därför det är sekretessbelagt, eller att den röda bilen har med MOP att göra.

Tex Theodoros, när det blev känt, ifjol, att fanns bland de vittnen Söderström ville köra till polishuset för omgående förhör, kontaktade jag polis och begärde ut handlingar om vad han uppgett. Fick avslag med hänvisning till sekretess.

En kollega fick dock ut det från en annan myndighet, och då visade det sig att Theodoros inte ens var där när skotten föll.

Så, sekretess betyder inte per automatik att det finns något av värde för utredningen att finna GM.

Senast jag skulle ha ut nåt från palmegruppen sa den som svarade att allt var sekretess i hela utredningen. Haha! Jag orkade inte ens ifrågasätta.
Citera
2019-07-06, 14:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

När jag ser på en hel del av det som är avhemligat inom PU är det närmast oförklarligt varför hemligstämpeln satts dit i första läget. Istället för stora hemligheter är det närmast trivialiteter som dolts. Hemligstämpeln verkar ha använts närmast slentrianmässigt. Med tanke på den ryktesflora som uppstått har hemligstämplandes varit närmast kontraproduktivt för PU , inte minst när det gäller arbetsro.
Citera
2019-07-06, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När jag ser på en hel del av det som är avhemligat inom PU är det närmast oförklarligt varför hemligstämpeln satts dit i första läget. Istället för stora hemligheter är det närmast trivialiteter som dolts. Hemligstämpeln verkar ha använts närmast slentrianmässigt. Med tanke på den ryktesflora som uppstått har hemligstämplandes varit närmast kontraproduktivt för PU , inte minst när det gäller arbetsro.

Det finns ingen hemligstämpel generellt inom PU. Däremot visst, det kan finnas uppgifter som till exempel rör förhållanden med främmande makt och/eller andra uppgifter kopplade till Försvaret som är skyddade av annat än förundersökningssekretess.

I Sverige gäller (fortfarande!) att samtliga handlingar upprättade av en myndighet är offentliga - om inte myndigheten kan motivera motsatsen med hänvisning till lagar och förordningar. Bevisbördan ligger dessutom på myndigheten. I teorin.

I praktiken fungerar det klart sämre inom Polismyndigheten. Därför är det nog så viktigt att exempelvis journalister fortsätter att granska eftersom de ofta har en yrkesvana och vet hur de ska formulera även överklaganden.

I slutändan är principen att allt inom PU (som har någon substans) kan offentliggöras på ett eller annat sätt. Så länge någon orkar driva frågan till högsta instans...

Ett STORT problem är att man samlat på sig GIGANTISKA mängder med onödigt material pga av alla sidospår och ett MASSIVT inflöde av obekräftade och lösryckta uppgifter från detektiven allmänheten.
Citera
2019-07-06, 19:08
Medlem
PeoFallmos avatar
Är det någon som känner till vad Delsborn gör efter förhören på polishuset?

Åker han tillbaka till Sveavägen?
Citera
2019-07-06, 21:32
Medlem
En relevant lista på tilltänkta syndabockar i tidsföljd???

1.SE
2.GA
3.VG
4.PKK
5.CP
6.CP
7.SE
8.?
Citera
2019-07-06, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinterfjord
En relevant lista på tilltänkta syndabockar i tidsföljd???

1.SE
2.GA
3.VG
4.PKK
5.CP
6.CP
7.SE
8.?
CA då?
Citera
2019-07-06, 21:35
Medlem
Citat:
Är det någon som känner till vad Delsborn gör efter förhören på polishuset?

Åker han tillbaka till Sveavägen?

Lite nyfiken på vad detta har med utredningen att göra!?
Citera
2019-07-06, 21:48
Medlem
Lite tjatig kanske?

Har ingen telefonavlyssning eller buggning ägt rum så är mordet ett resultat av en impulsiv handling.

Alternativ två blir ju då ett organiserat mord.

Närmaste vittnet LP numera avliden kan väl avföras som vittne då det verkar lite si o så med vad som har hänt.

De andra vittnen som är på Sveavägen har väl inte heller något direkt att tillföra.

AK kan ju ha sett något som har med mordet att göra på sin hemfärd och det kan ju vara matnyttig information.

Släpp de protokoll som finns som inte riskerar rikets säkerhet fria, åtminstone de vittnesmål som är lämnade av idag avlidna personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in