2019-07-06, 16:36
Medlem
Dock det som gör mej riktigt förbannad på dessa två är när jag var utomlands så såg jag barn med konstiga ben väx och funktionnedsättning som spelade dragspel för att få ihop pengar med sin mor. Och dessa två skyller på sina diagnoser.
Citera
2019-07-06, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azusephre
Bidrag räknas inte som inkomst. Alla pengar du får in som är skattepliktiga räknas som inkomst. Man skattar inte på underhållsbidrag, bostadsbidrag, barnbidrag, försörjningsstöd etc.

Tillägg; sen har dom väl inte fått någonting i deras samarbeten, utan enbart produkter, kan inte räknas in i inkomst heller, som i "rena" pengar alltså.
Citera
2019-07-06, 16:37
Medlem
Citat:
Bidrag räknas inte som inkomst. Alla pengar du får in som är skattepliktiga räknas som inkomst. Man skattar inte på underhållsbidrag, bostadsbidrag, barnbidrag, försörjningsstöd etc.

Öhh jo man skattar på bostadtilläget och sjukpenning jag vet för när själv hade det.
Citera
2019-07-06, 16:39
Medlem
Citat:
Tillägg; sen har dom väl inte fått någonting i deras samarbeten, utan enbart produkter, kan inte räknas in i inkomst heller, som i "rena" pengar alltså.

Det här direkt från skatteverket sida
Här får du som influerare (influencer), bloggare och spelare (gamer) veta i vilka situationer som du behöver betala skatt för dina inkomster på internet och sociala medier. Informationen gäller skatteregler för dig som inte bedriver företag.

Får du varor, tjänster eller pengar i ersättning för utfört arbete är det en inkomst som du ska redovisa på din inkomstdeklaration. Inkomsterna från verksamheten tas antingen upp som lön eller som självständigt bedriven verksamhet (hobby) i inkomstslaget tjänst. Det här gäller om din verksamhet inte betraktas som näringsverksamhet.
Citera
2019-07-06, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dontholdyourbreath
Det här direkt från skatteverket sida
Här får du som influerare (influencer), bloggare och spelare (gamer) veta i vilka situationer som du behöver betala skatt för dina inkomster på internet och sociala medier. Informationen gäller skatteregler för dig som inte bedriver företag.

Får du varor, tjänster eller pengar i ersättning för utfört arbete är det en inkomst som du ska redovisa på din inkomstdeklaration. Inkomsterna från verksamheten tas antingen upp som lön eller som självständigt bedriven verksamhet (hobby) i inkomstslaget tjänst. Det här gäller om din verksamhet inte betraktas som näringsverksamhet.

Det jag menade är att dom fått produkter, INTE PENGAR! Du kan inte räkna med produkternas värde i pengar som dom kan lägga på hyra.
Citera
2019-07-06, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dontholdyourbreath
Öhh jo man skattar på bostadtilläget och sjukpenning jag vet för när själv hade det.

Bostadstillägg och bostadsbidrag är helt två olika saker. Jag tog dessutom inte upp sjukpenning. Utan bidragsdelarna som inte räknas in i inkomster då det är BIDRAG.
Citera
2019-07-06, 16:58
Medlem
Citat:
Bostadstillägg och bostadsbidrag är helt två olika saker. Jag tog dessutom inte upp sjukpenning. Utan bidragsdelarna som inte räknas in i inkomster då det är BIDRAG.

Förmåner som är skattefria

bostadsbidrag,
allmänt barnbidrag,
förlängt barnbidrag,
flerbarnstillägg,
underhållsstöd,
adoptionsbidrag,
familjebidrag till totalförsvarspliktiga (utom i form av näringsbidrag),
handikappersättning,
merkostnadsersättning,
assistansersättning,
bilstöd,
vårdbidrag (gäller endast ersättning för merkostnader),
ersättning för merutgifter för arbetsresor,
bostadstillägg till sjukersättning och aktivitetsersättning,
boendetillägg,
etableringsersättning,
etableringstillägg,
bostadsersättning,
jämställdhetsbonus,
utvecklingsersättning.
Citera
2019-07-06, 17:13
Medlem
Sillen.frunkens avatar
Citat:

bostadsbidrag,
allmänt barnbidrag,
förlängt barnbidrag,
flerbarnstillägg,
underhållsstöd,
adoptionsbidrag,
handikappersättning,
merkostnadsersättning,
assistansersättning,
bilstöd,
boendetillägg,
etableringsersättning,
etableringstillägg,
bostadsersättning,
jämställdhetsbonus,
utvecklingsersättning.
Och dumhet
Citera
2019-07-06, 17:42
Medlem
Sjukpenning och aktivtietersättning är inte skattefri till exempel får man 12000kr innan skatt då kanske man får sjukpenning och aktivitetersättning för 9500 beror på hur mycket kommun vill att försäkring ska dra. Och jag vet för jag har själv både innan jag fick jobb
Citera
2019-07-06, 17:47
Medlem
Citat:

bostadsbidrag,
allmänt barnbidrag,
förlängt barnbidrag,
flerbarnstillägg,
underhållsstöd,
adoptionsbidrag,
handikappersättning,
merkostnadsersättning,
assistansersättning,
bilstöd,
boendetillägg,
etableringsersättning,
etableringstillägg,
bostadsersättning,
jämställdhetsbonus,
utvecklingsersättning.

Om dagersättningen – till exempel föräldrapenning – grundar sig på arbetsinkomst dras skatt enligt skattetabell. Om ersättningen grundar sig på näringsverksamhet gör Försäkringskassan ett skatteavdrag på 30 procent om du inte själv betalar någon skatt under året i form av F-skatt eller SA-skatt
Citera
2019-07-06, 18:06
Medlem
Tydligen ska det komma upp en ny video med chiquelle idag. Tänk då om ni kollar på den att räkna ihop alla deras kläder ordinarie pris som dom har *fått* i videon blir.
Och det kommer säkert bli över 4000kr samman lagt i den videon när jag själv handlar kläder väljer jag typ ta 3 betala för 2 och då max för 600kr
Tror dom på allvar att deras följare har råd med detta och samtidigt swisha till dom.ska jag handla något dyrare väljer jag 50% rabbat eller 70%rabbat annars blir det ju för dyrt
Citera
2019-07-06, 18:11
Medlem
Tänk på ock så detta som dom får i den här videon ska dom betala skatt på ock så. Och jag skulle inte bli förvånad då om en vecka eller två säger att dom inte har råd med mat även fast jewles sagt att dom har så det räcker eller att dom inte har råd med hyran igen eller typ el räkning och då kommer swishen förmodligen gå till sammarbeterna i den videon/videos
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in