Citat:
Ursprungligen postat av
Mankese
Ja, de brukar kalla det så men bevisen håller i många fall. Skulle du anmäla afghanen för ringa misshandel och ge polisen den där filsekvensen skulle både jag och du anse att bevisen håller. I 95% läggs det ändå ner ”i brist på bevis”. Finns många inbrott i hus med kamerafunktion eller där de tagits hoppandes ut från fönster. Blev de dömda? Nej, nedlagt pga brist på bevis.
Visst, jag vet att det du beskriver förekommer, kanske inte i 95% av fallen. Samtidigt sätter man dagligen dit folk för diverse skitbrott som ringa narkotikabrott, som har mycket längre straffsats än t.ex. bostadsinbrott. Polisen gillar fall som är enkla att klara upp, för att få upp statistiken för uppklarade brott. Men detta är som sagt en diskussion för en annan tråd.
Jag regerade bara på att du skrev att
du hoppades på att afghanerna inte skulle bli åtalade för något brott. Jag tyckte, och tycker fortfarande, att det är en märklig intsällning. Oavsett vad de nu skulle få för straff, så är det i alla fall en markering från samhällets sida att deras handlingar inte är okej, utan faktiskt kriminella. Om afghanerna istället går helt fria, medan Rocky å CO döms, så blir afganerna till offer enbart, och det är de inte inte i det här sammanhanget.