2019-07-06, 11:09
Medlem
Fanndiss avatar
Detta har länge känts som ett mysterium för mig. Lås är ju annars standard på det mesta som främmande människor kan komma åt: bilar, mopeder, cyklar, ytterdörrar, förvaringsskåpet på jobbet etc.
Varför är det då så pass vanligt med brevlådor som saknar låsfunktion?

I området där jag bor t.ex. Av ett 20-tal hushåll är jag den enda som kostat på mig en rejäl låsbar brevlåda i plåt, som är rejält förankrad i marken.
Alla andra har sina sladdriga lådor i plast, vars lock åker upp när det stormar ...
Och så ser det ut på väldigt många ställen har jag noterat. Alltid dessa olåsbara plastlådor, och så någon enstaka låsbar låda.

Här, liksom på många andra orter, så kommer posten numera runt kl. 12 på dagen, då väldigt många är på jobbet. Inte så svårt för någon illvillig person att stjäla post lite diskret.
När jag köpt en ny bil fick jag hem ägarpappren i brevlådan. Hade någon stulit dessa så hade den personen kunnat skriva över bilen på sig själv! Aldrig att jag skulle velat ha pappren liggandes i en olåst låda flera timmar medans jag är på jobbet.
Eller som när jag fyllde år och fick hem två grattiskort med en femhundring i vardera kort. Inte hade jag velat ha tusen spänn liggandes helt oskyddat.

Det enda praktiska med icke låsbara lådor, som många säkert kommer påpeka, är att större paket ryms när brevbäraren har ett helt lock som kan lyftas, istället för ett smalt inkast.
Dock blir ju den "fördelen" också snarare en nackdel eftersom att även detta paket kommer ligga helt oskyddat! Då tar jag hellre emot en avi och hämtar ut det på postombudet.

Så, lite saker att diskutera:
Varför är inte låsbara brevlådor normen?
Vad har du för typ av brevlåda?
Vad har dina grannar för typer av brevlådor?
Har du eller någon bekant fått post stulen? Och vilka konsekvenser fick det?
Citera
2019-07-06, 11:19
Medlem
Paradisums avatar
Man får nästan all post digitalt numera via kivra. Så spelar ingen roll. Mest gratistidningar och reklam trots att man har lappar att man inte vill ha. Så finns liksom inget av värde att sno från brevlådan.
Citera
2019-07-06, 11:22
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Dessa olåsbara plastlådor hänger nog kvar från gamla sverige och byts ut när någon ny flyttar in.

Anledning att de inte byts ut är nog att det ännu inte hänt något, att husägaren är till åren och inte orkar eller ren naivitet.
Citera
2019-07-06, 11:30
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisum
Man får nästan all post digitalt numera via kivra. Så spelar ingen roll. Mest gratistidningar och reklam trots att man har lappar att man inte vill ha. Så finns liksom inget av värde att sno från brevlådan.
Har svårt att tro det? Har aldrig hört talas om något kivra.
I min trådstart nämnde jag två exempel på värdesaker som gott kunnat bli stulna ur en brevlåda.
Citera
2019-07-06, 11:47
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
I min trådstart nämnde jag två exempel på värdesaker som gott kunnat bli stulna ur en brevlåda.
Har låsbar brevlåda. En självklarhet...
För någr aår sen så var det ju nästa epidemiskt att man bytte adress på folk, till nån brevlåda ute på landet där man kunde hämta upp beställda plastkort, koder etc..
..och sen lev resterande post till urspr lådägaren..
Finns många möjligheter.
Plastkort lev ju fysiskt till lådan och ett par dar senare koden...
Citera
2019-07-06, 11:47
Medlem
Grollarens avatar
Citat:

Kivra är en digital brevlåda för myndighetspost. alternativt minmyndighetspost.se.
Ägarpapperen kanske du menar registreringsbeviset?
Det fixar man ju på transportstyrelsens hemsida nuförtiden.
Ingen skickar väl grattiskort längre?
Jag brukar få digitala grattiskort med swish.
Plåtlådorna är nog inte standard för att de är dyrare.
Citera
2019-07-06, 12:05
Medlem
Är inte de flesta låsbara lådor skräp ändå?

Tunn plåt, simpelt lås som öppnas med två gem, stor springa som går att fiska upp brev ur uppifrån....
Citera
2019-07-06, 12:06
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Kivra är en digital brevlåda för myndighetspost. alternativt minmyndighetspost.se.
Ägarpapperen kanske du menar registreringsbeviset?
Det fixar man ju på transportstyrelsens hemsida nuförtiden.
Ingen skickar väl grattiskort längre?
Jag brukar få digitala grattiskort med swish.
Plåtlådorna är nog inte standard för att de är dyrare.
Jag föredrar att få posten i pappersform utan en massa krångel. Och registreringsbevis MÅSTE man ha så vitt jag vet?
Bl.a. måste det medföras på utlandsresor (många länder kräver det). Om man åker på bilsemester på kontinenten är det nog inte så kul att förklara för en polis att "Jag har inget registreringsbevis, men det finns i digital form hos svenska transportstyrelsen".

Och grattiskort har jag och bekanta alltid skickat på vanligt vis, och kommer fortsätta med det. Fråga mig inte varför, men jag tycker att som är digitalt känns mer opersonligt. Vill ha ett kort jag kan ställa i hyllan, inte en bild som bara finns i datorn.
Citera
2019-07-06, 12:08
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Är inte de flesta låsbara lådor skräp ändå?

Tunn plåt, simpelt lås som öppnas med två gem, stor springa som går att fiska upp brev ur uppifrån....
Det varierar beroende på fabrikat. Men oavsett så blir det ju krångligare för en tjuv att snabbt och diskret sno post om man måste stå och dyrka upp ett lås eller försöka fiska upp breven.
Citera
2019-07-06, 12:11
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Det varierar beroende på fabrikat. Men oavsett så blir det ju krångligare för en tjuv att snabbt och diskret sno post om man måste stå och dyrka upp ett lås eller försöka fiska upp breven.
ALLA lås går att öpnna.
Det är bara en fråga om tid.
"Tid" är vad man köper sig med ett "lås"
Citera
2019-07-06, 12:18
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
ALLA lås går att öpnna.
Det är bara en fråga om tid.
"Tid" är vad man köper sig med ett "lås"
Ja, men så är det ju med en bil eller en ytterdörr också. Klart att låset går att dyrka upp, men det blir mer tidskrävande.
Precis som att det blir omständligare för en inbrottstjuv som måste dyrka upp ytterdörren eller panga en ruta, jämfört med om man hade lämnat dörren olåst. Men väldigt få personer tycker nog att det är "lika bra" att lämna olåst pga att "tjuven tar sig ju in ändå, det tar bara lite längre tid".

Förresten, jag läste att det klassas som inbrott att bryta upp en låst brevlåda, men inte att gräva i en låda som saknar lås.
Citera
2019-07-06, 12:18
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Jag föredrar att få posten i pappersform utan en massa krångel. Och registreringsbevis MÅSTE man ha så vitt jag vet?
Bl.a. måste det medföras på utlandsresor (många länder kräver det). Om man åker på bilsemester på kontinenten är det nog inte så kul att förklara för en polis att "Jag har inget registreringsbevis, men det finns i digital form hos svenska transportstyrelsen".

Och grattiskort har jag och bekanta alltid skickat på vanligt vis, och kommer fortsätta med det. Fråga mig inte varför, men jag tycker att som är digitalt känns mer opersonligt. Vill ha ett kort jag kan ställa i hyllan, inte en bild som bara finns i datorn.

Kontanter i grattiskort är ju riskfyllt, postnord kan slarva bort/sno dem, de kan bli stulna i brevlådan. Inte många använder kontanter längre.
Ska du utomlands kan du beställa registreringsbevis mot postförskott och hämta ut med legitimation hos ombud.
Det känns lite som om du inte vill följa med tiden.
Livet blir lite krångligare och mer riskfyllt då
Din postlåda kan man väl bara rycka upp och ta med sig. Så den gör väl iofs varken till eller från.
Senast redigerad av Grollaren 2019-07-06 kl. 12:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in