Flashback bygger pepparkakshus!
2019-06-25, 10:17
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Ja, några för hennes karriärs vidkommande helt obetydliga tävlingar. Att hennes resultat stryks i dessa spelar ingen roll.
Jag menar bestämt att det är så enkelt att man inte tävlar medan man är avstängd. Det kan inte vara tillåtet.

Men det är till denna situation man strävar. Man ger en kvinna och invandrare fördelar som sticker i ögonen på många. Det skapar hat mot invandrare. Det skapar konflikter i forum, precis som just nu. Många upplever att kvinnor och invandrare gynnas.

Hade man önskat integration och acceptans av invandrare hade man sett till att invandrarna tvingades följa reglerna strikt.

Se så kaxig Bahta ser ut när hon biter i medaljen hon inte borde fått tävla om.
http://www.snowleopard.info/global/wp-content/uploads/2017/08/Bahta_AB_ilska.jpg

Det är så här eliten och massmedia styr samhället. Man spräcker upp det och skapar konflikter mellan grupper.

Precis som Semenya som "vill delta som kvinna" men kommer till domstolen i herrkläder!
Citera
2019-06-25, 10:33
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Bara så vi kan avfärda den här jävla ursäkten om att "Bahta är inte dopad, hon har bara missat vistelserapporteringen" en gång för alla som objektivt fel.

Idrottens Antidopingreglemente om vad som är doping, artikel 2: "Doping definieras som de dopingförseelser som anges i artiklarna 2.1–2.10 i detta reglemente." 2.1 är att bli påkommen med förbjudna substanser i kroppen, men 2.4 avser "Underlåtenhet att iaktta regler om vistelserapportering m.m.". Man kan alltså inte påstå sig vara "mindre dopad" för att ha brutit mot 2.4, det är ett precis lika allvarligt brott som ett positivt test. Man är definitionsmässigt en dopad idrottsutövare. Borde vara solklart. Lik förbannat försöker folk som borde veta bättre runt Bahta och i förbunden lägga ut dimridåer om hur det verkligen förhåller sig.
Citera
2019-06-26, 06:39
Medlem
https://www.expressen.se/sport/friidrott/okanda-kaoset-bakom-skandalen-en-tortyr/

Citat:
Hon vill ha upprättelse och vi kommer att försöka överklaga det här till aningen till Cas (idrottens skiljenämnd) eller till en svensk domstol.
Citat:
Meraf har tagit det här väldigt hårt?
– Ja, hon är väldigt arg och ilsken och känner sig orättvist behandlad.
Citera
2019-06-26, 11:26
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man kan inte vara avstängd om man inte informerats om det. Det här börjar bli löjligt.

Så lite klargöranden (eller grund till ny förvirring) har dykt upp på ämnet (Expressens artikel kommer jag att citera från nedan). Enligt antidopingreglementet är huvudregeln att en avstängning börjar så fort beslutet är fattat, men punkt 10.11.1 ger möjlighet att påbörja avstängningen retroaktivt om processen varit väsentligen försenad. Och det har den ju i Bahtas fall. Frågan är så klart varför.

Krister Malmsten, ordförande i Riksidrottsnämnden:
Citat:
Både Bahtas ombud och Dopingkommissionen, som är motparten här, har begärt tid för att få utveckla saker och komma med invändningar. Och det är någonting mycket viktigt, att vi låter parterna framföra allt de vill innan vi tar ett beslut. Det orsakade att handläggningen tog längre tid än vanligt.

Om det verkligen är agerandet från Bahtas ombud som sinkat utredningen ska dock inte 10.11.1 gälla.

Kommentar till beslutet av två av medlemmarna i Riksidrottsnämnden, Bo Berglund och Anna Erman:
Citat:
En justerad starttidpunkt får inte leda till att avstängningen i praktiken blir verkningslös ...

Hur vet vi om avstängningen blir verkningslös då? Nu stryks ändå Bahtas nya svenska rekord på 10000 m. Vad säger Ulf Björklund, Bahtas "pappa" i Sverige (och den som tydligen skött/misskött vistelserapporteringen i praktiken):
Citat:
... då slog hon sitt egna rekord så hon har fortfarande det svenska rekordet. Och det där är en tid som hon har kapacitet att slå igen, när som helst under den här hösten.

Okej, så verkningslös med andra ord.

Bestörtningen över att utredningen tagit så lång tid har kritiserats i bombastiska ordalag, "inte värdigt en demokratiskt samhälle", "tortyr", etc, men det är just på grund av fördröjningen som Bahta får behålla sin EM-medalj och ev. också delta i VM och OS. Tiden för avstängningen är för hennes karriärs vidkommande helt optimal. Misstänkt perfekt skräddarsytt "straff" kanske någon skulle säga.
Citera
2019-06-26, 11:54
Medlem
wwrs avatar
Sverige har blivit en bananrepublik, även vad gäller rättvisa.

1. Avstängningstiden justeras till ett godtyckligt datum så att Bahta både får behålla sin EM-medalj och förmodligen även delta i VM.

2. Bahta får tävla under avstängningstiden.

3. Expressen betonar att Bahta är arg över handläggandet och ämnar överklaga. Istället för att kräva ett rättvist handläggande så påstår man att Bahta utsätts för tortyr!

4. Bahta skyller på sjukdom hos styvfar som skött rapporteringen. Det skall man inte kunna göra. Idrottaren är alltid personligt ansvarig.
Citat:
Okända kaoset bakom skandalen: ”En tortyr”

Ulf Björklund är en av personerna som står Meraf Bahta allra närmast.

Han är förbannad.

– Det är omänskligt hur det här har skötts. Det är en långt utdragen tortyr, säger Björklund.

Och redan den 1 juli, alltså om fem dagar, är hon fri att börja träna under landslagets regi igen.

”Bahta är väldigt arg och ilsken”
När SportExpressen når Ulf Björklund berättar han om sina sjukdomsbesvär. Han drabbades nyligen av en stroke och har dessutom haft problem med svår artros i en höft, men i dag är han helt återställd.

– Jag hade väldigt mycket smärtor, svårt att sova och koncentrera mig. Jag kunde inte ens ta upp något från golvet på grund av höften, jag var riktigt invalidiserad, säger Björklund som bekräftar att det var han som skötte Meraf Bahtas vistelserapportering.

Meraf har tagit det här väldigt hårt?

– Ja, hon är väldigt arg och ilsken och känner sig orättvist behandlad.

Bahta vill överklaga domen
Ulf Björklund är också förbannad, men inte främst på själva beslutet utan på att processen tagit så lång tid. Det var drygt 13 månader sen den sista missen i vistelserapporteringen gjordes.

Han berättar också att Riksidrottsnämnden fick ärendet på bordet redan den 4 juni. Och enligt honom hade Riksidrottsnämnden beslutet klart den 16 maj, alltså sex veckor innan det offentliggjordes.

Både Bahtas ombud och Dopingkommissionen, som är motparten här, har begärt tid för att få utveckla saker och komma med invändningar. Och det är någonting mycket viktigt, att vi låter parterna framföra allt de vill innan vi tar ett beslut. [ Krister Malmsten är ordförande i Riksidrottsnämnden ]

två av medlemmarna i Riksidrottsnämnden, Bo Berglund och Anna Erman, har velat kommentera i ett tillägg till beslutet.

”Enligt vår uppfattning borde en tidigare lagt starttidpunkt fastställas baserat på objektiva fakta i ärendet och motsvara en kompensation som speglar vad en normalt skyndsam handläggning hade resulterat i. En justerad starttidpunkt får inte leda till att avstängningen i praktiken blir verkningslös, men inte heller till orimligt negativa konsekvenser för idrottsutövaren jämfört med en avstängningsperiod enligt huvudregeln”.
https://www.expressen.se/sport/friidrott/okanda-kaoset-bakom-skandalen-en-tortyr/

Vi skrattade åt Johaug-fallet. Men hon var i alla fall tvungen att välja vilket datum hon skulle börja avstängningen, innan den trädde i kraft.

Inget att göra. Helst skulle man vilja häva ur sig svavelosande haranger över Sveriges förfall. Men det är ju det som skådespelet syftar till. Att provocera vanligt folk och sprida konflikter. I detta fall hat mot en kvinna och invandrare. Bara att notera Sveriges konstanta tillbakagång.

WADA och IAAF (AIU?) borde ha 3 veckor nu, att överklaga?
Senast redigerad av wwr 2019-06-26 kl. 12:25.
Citera
2019-06-26, 12:10
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Bahta "vill ha upprättelse och vi kommer att försöka överklaga det här till aningen [sic: jag gissar att det ska stå "antingen") till Cas (idrottens skiljenämnd) eller till en svensk domstol" (Ulf Björklund, från tidigare nämnda Expressen-artikel). Varför undrar jag mig? Hennes straff är redan ett skämt, hur ska det kunna bli mildare? Ska hennes bevisade dopingbrott (ingen ifrågasätter att det har ägt rum) inte ha någon påföljd alls? Först då är hon nöjd?
Citera
2019-06-26, 13:25
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Bahta "vill ha upprättelse och vi kommer att försöka överklaga det här till aningen [sic: jag gissar att det ska stå "antingen") till Cas (idrottens skiljenämnd) eller till en svensk domstol" (Ulf Björklund, från tidigare nämnda Expressen-artikel). Varför undrar jag mig? Hennes straff är redan ett skämt, hur ska det kunna bli mildare? Ska hennes bevisade dopingbrott (ingen ifrågasätter att det har ägt rum) inte ha någon påföljd alls? Först då är hon nöjd?

(Sic) Jag gissar att det ska stå: "Varför, undrar jag?"
Citera
2019-06-26, 20:37
Medlem
Shane21s avatar
Elitpodden hade en kort intervju med friidrottsförbundets ordförande Johan Storåkers i senaste avsnittet två av de saker som framkom är att:
IAAF och WADA kan de närmsta 15-20 dagarna överklaga om de tycker att Bahta fått för kort straff.
Bahta har inte rätt att överklaga till CAS men möjligtvis civilrättsligt.
Framkom lite mer men det åkte förbi ett tåg då jag lyssnade så jag missade en del - den intresserade kan lätt hitta podden.
Citera
2019-07-04, 13:24
Medlem
https://www.sydsvenskan.se/2019-07-04/undantag-for-bahta-kan-tavla-i-vm

Citat:
Svenska friidrottsförbundet frångår sin egen antidopningspolicy och väljer att inte förlänga Meraf Bahtas avstängning på ett år. Därmed kan löparstjärnan tävla i VM i Doha i höst.
Citera
2019-07-04, 14:38
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
https://www.sydsvenskan.se/2019-07-04/undantag-for-bahta-kan-tavla-i-vm

Det är inte riktigt korrekt att man frångår sin egen antidopingspolicy. Däremot har man under året reviderat den. Dessutom kan det bli ett överklagande av denna dom och därmed är det inte säkert domen på 12 månader blir det slutgiltiga straffet.
Citera
2019-07-05, 00:41
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det är inte riktigt korrekt att man frångår sin egen antidopingspolicy. Däremot har man under året reviderat den.

Var kan man läsa mer om det? På hemsidan står det på (minst) två olika ställen fortfarande:

Citat:
SFIF:s särskilda bestraffningsbeslut

SFIF: förbundsstyrelse har beslutat att efter avtjänat straff efter dopingavstängning är den aktive fri att träna och tävla men kommer inte att tas ut till landslagsuppdrag under ytterligare lika lång tid till som den varit avstängd för sitt dopingbrott. Vi markerar starkt att doping är helt oacceptabelt inom svensk friidrott.

och

Citat:
Fördubblad strafflängd för deltagande i landslaget: Enligt förbundsstyrelsens policybeslut från 2014.

Såg förresten att det också stod (min fetning):

Citat:
Vistelserapportering är grunden att göra oannonserade tester utanför tävlingar - OOC-test (Out-of-Competition test). Oerhört viktigt att alla aktiva med rapporteringsskyldighet sköter detta minutiöst eftersom de annars kan straffas för dopingbrott!

Där och då erkände man svart på vitt att missar i rapporteringen är ett dopingbrott, något som man numera försöka förringa eller rent av förneka.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2019-07-05 kl. 00:44.
Citera
2019-07-05, 21:48
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Förbundets pressrelease, för den som mot bättre vetande fortfarande trodde att svenskt antidopingarbete är något annat än en kuliss. Så fruktansvärt jävla genomskinligt. Idioti från början till slut. Flera argument återkommer vid upprepade tillfällen som utfyllnad, jag tror citaten nedan fångar kontentan:

Citat:
Förbundsstyrelsen följer Riksidrottsnämndens syn på avstängningstid
Smart rubrik, sätt rätt spinn från början, få det att låta okontroversiellt, avled uppmärksamheten från vad som verkligen har hänt. En rättvisande rubrik hade varit: Förbundsstyrelsen medger undantag från antidopingpolicy.

Citat:
Styrelsen understryker att ett ambitiöst system för out-of-competition-tester är en hörnpelare i arbetet mot doping ...
"Understryker"?! Underminerar är rätt ordval! Styrelsens beslut att trivialisera Bahtas dopingförseelse är tvärtom att rasera nämnda hörnpelare. Maken till oförblommerat hyckleri!

Citat:
Under vintern ansåg styrelsen att policyn behövde förtydligas gällande skillnader mellan substansdoping och andra avstängningar, av till exempel administrativ karaktär, utifrån nyvunna erfarenheter från Meraf Bahtas fall.

1. Om man kan ändra en princip hur som helst från fall till fall är det inte en princip. Det inryms nämligen inte i ordets betydelse. Då får man kalla det... tja... fan vet, en godtycklig regel , en subjektiv rekommendation?

2. Ordet substansdoping - som återkommer vid flera tillfällen - är gripet helt ur luften. Ordet existerade inte i svenska språket tills styrelsen behövde hitta på ett sätt att relativisera Bahtas dopingförseelse. Jag gissar att det betyder att man ertappas med en förbjuden substans i kroppen. Vad som definieras som doping anges i artiklarna 2.1–2.10 i Idrottens antidopingreglemente. Det är hur tydligt som helst: Bahtas brott (2.4) är doping på samma sätt som "substansdoping" (2.1) är det. Konsekvenserna av att hävda att allt annat än 2.1 är definitionsmässigt förmildrande kommer i förlängningen vara förödande för allt antidopingarbete.

Tidslinjen för styrelsens arbete talar sitt tydliga språk: policyn fattas, Bahta åker fast för doping -> policyn ändras. Man kunde väl åtminstone låtsas att man ändrat policyn innan Bahta framtvingade ett akut beslut. Om man ändå ska ljuga och fabulera, framställ dig snyggt, menar jag.

Nåväl, vi visste ju hela tiden att styrelsen skulle göra så här för att låta Bahta tävla i VM.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2019-07-05 kl. 21:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in