2019-07-04, 23:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Är det nåt som på minsta vis anses säkerställt? Att LW:s mobil var ute på vandring vid tiden för mordet?
Har du en källa att ange?
I annat fall har du planterat vad som skulle kunna kallas en trådsanning.
Eller rentav en lögn.

Och är man på flashback då får man räkna med att en och annan spekulerar...
Vigos inlägg är en replik på mitt inlägg där jag spekulerar...

Citera
2019-07-05, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Och är man på flashback då får man räkna med att en och annan spekulerar...
Vigos inlägg är en replik på mitt inlägg där jag spekulerar...

Ja, nog för att Flashback ger utrymme åt alla möjliga och omöjliga tankar, men det är fortfarande en viss skillnad mellan att spekulera och att fantisera.
Den som inte förstår det kan ju på fullt tokerivis hävda att LW dödades av det flygande spaghettimonstret, men det kanske du inte tänkt på?

Vi får väl se om VigosRos kan belägga sitt påstående, sin fantasi(?) om att LW:s mobil vandrat runt i området den sista kvällen hon var i livet.
Citera
2019-07-05, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Off Topic: Instämmer med dig, Tufsan! Ingen som utsätts av kommentarer som "lilla söta du" och dylikt har någon som helst anledning att svara den/de som i inlägg efter inlägg bara vill styra, dominera och kränka (offret samt oss andra) i tråden.

On Topic: Vi får verkligen hoppas att det kommer något nytt snart och att GM åker dit. Detta måste vara närmast outhärdligt för familjen. Och självklart även för SD´s barn. Är han skyldig så bör han erkänna för deras skull, om inte för något annat.

Att inte masstopsningar eller dylikt verkar ha genomförts och att vi inte sett några varningar eller efterlysningar gällande andra MGM än just SD, tyder trots allt på att både polis och åklagare är säkra på sin sak. Men inte har lyckats knyta ihop påsen ännu.

Är inte polisen och åklagare säkra till åtminstone 99%, att de är på rätt spår, så tycker även jag att det är dags att de tar in en ny åklagare och nya poliser som granskar allt material.
Inte konstigt att det är ett svårt fall för polis/åklagare med alla kontakter LW hade. Att knyta ihop säcken hoppas jag också att de lyckas med för alla parters skull.

MGM:s kontakter med LW och vilken tid (hur nära mordet) är nog nöten som ska knäckas. Ev DNA kan han ha förklarat bort med att dom ev träffats samma dag.
Efter så här lång tid vore nog SD avskriven om polis/åklagare inte hade mer på honom än vad som kommit fram i tråden.

Ny åklagare/polis i fallet... tar nog ett år innan dom lyckas sätta sig in i allt. Men kanske nödvändigt med nya ögon.
Citera
2019-07-05, 08:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, jag har svarat dig!!
Bl a svarade jag (fritt ur minnet ) att det som tidningarna skriver om exempelvis flykten till USA inte var en flykt alls. Jag tror att resan redan var planerad sedan tidigare och vem flyr till USA?
Känner du igen det svaret?

Suck.
Jag orkar nästan inte fortsätta...
De blodiga kläderna.... Det var nog inte så mycket som kunde knytas till brottet.
Den tekniska bevisningen vet vi inte så mycket om mer än att inget säkert kunnat fastslå att det är mgm som är gm.

Jag har gått igenom hela listan tidigare.
Det får räcka.

Pressens rubriker kan man inte haka upp några bevis på.
Javisst, vi får naturligtvis "tro vad vi vill" om uppgifterna i listan. Det jag menar är bara att listan beskriver sådana omständigheter som faktiskt är fullt möjliga, även om de inte är bekräftade:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Så kan vi vara överens om att det här är exempel på sådant som hör till kategorin obekräftade uppgifter och spekulationer?
Citera
2019-07-05, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Javisst, vi får naturligtvis "tro vad vi vill" om uppgifterna i listan. Det jag menar är bara att listan beskriver sådana omständigheter som faktiskt är fullt möjliga, även om de inte är bekräftade:

Så kan vi vara överens om att det här är exempel på sådant som hör till kategorin obekräftade uppgifter och spekulationer?
Är inte det mesta i tråden "obekräftade uppgifter och spekulationer"?

Kan Du göra en lista på vad Du anser inte är det?
Citera
2019-07-05, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Här har vi ett fall där brottsoffret har en del "gemensamt" med LW

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/19-aring-erkanner-mordet-i-kil

Den mördade kvinnan arbetade som volontär med att stötta asylsökande. Den 19-årige mannen var en av dem, och de var aktiva i samma stödförening i Kil.

Samtidigt kan det finnas andra krafter som inte gillade det BO var engagerad i. Tror ändå att underlag redan finns för den misstanke man haft hela tiden. Som MV är inne på: det gäller för utredningen att kunna koppla ihop spår och vittnesmål. Helheten, antar jag.
Citera
2019-07-05, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Inte konstigt att det är ett svårt fall för polis/åklagare med alla kontakter LW hade. Att knyta ihop säcken hoppas jag också att de lyckas med för alla parters skull.

MGM:s kontakter med LW och vilken tid (hur nära mordet) är nog nöten som ska knäckas. Ev DNA kan han ha förklarat bort med att dom ev träffats samma dag.
Efter så här lång tid vore nog SD avskriven om polis/åklagare inte hade mer på honom än vad som kommit fram i tråden.

Ny åklagare/polis i fallet... tar nog ett år innan dom lyckas sätta sig in i allt. Men kanske nödvändigt med nya ögon.

Jag tror också att det man kämpar med är den sista fysiska kontakten mellan BO och MGM. Måste vara svårt och ta lång tid om man ska försöka kartlägga bådas förehavanden den sista tiden.
Citera
2019-07-05, 10:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Är inte det mesta i tråden "obekräftade uppgifter och spekulationer"?

Kan Du göra en lista på vad Du anser inte är det?
Det finns en hel del bekräftade uppgifter också, både i media och här i tråden. Men jag förstår inte riktigt vad det är för lista du vill skall göras. En lista över bekräftade uppgifter kring själva brottet, eller kring SD?

Eller menar du en lista över bekräftade uppgifter som ger anledning att misstänka SD?
Senast redigerad av Draifos 2019-07-05 kl. 10:31.
Citera
2019-07-05, 13:03
Medlem
Honan6s avatar
Medan FU pågår och spekulationerna här går runt, runt som ett cykelhjul, så verkar iaf SD och HD försöka leva på som vanligt och umgås med varandra utan barnen.

SD "släpar" tydligen med sina GC-loggningar - HD och han tog bl a en FTF förra fredagen. Hon har loggat den, men inte SD - det kanske kommer en svit med loggningar snart.
www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=71ae1ecc-b8ba-42e4-8332-eaef4decd3c9&IID=9fe11994-d230-4745-a31c-53fea36dbe8a

Den här veckan bör MGM ha sina döttrar om de inte har bytt "barnvecka". Kanske de medvetet har slutat nämna barnen i GC-loggningarna eller kan det vara så att Soc. är inblandade och att de bor hos någon stödfamilj? Det är ju inget litet brott SD är misstänkt för, så det finns stor anledning till att umgänget med barnen bör ske med översyn av tredje part, eller? Någon med insyn som vet något?

Jag har flera gånger efterfrågat vad SD säger till vännerna om vad han gjorde kvällen den 14:e maj -18 och jag tycker inte det har framkommit någon tydlig information om vad han sagt. Beror det på en rädsla att "outa" sig, kanske? Har han haft en och samma version borde den ju vara densamma till såväl utredare som till vänner och inte vara hemlig, eller? Så, återigen, vad säger SD till vännerna?
Citera
2019-07-05, 13:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Det blir ju en oändlig lista med obekräftade uppgifter eftersom vi inte vet mycket mer att LW blivit mördad med kraftigt våld, att det finns en misstänkt som ännu är på fri fot och att dalaans skrikuppgifter förmodligen har med mordet att göra.

Vi har att göra med trådskribenters uppgifter och det som framkommer via geocachloggarna. Vad utredningen har som gör att mgm ännu är den misstänkte för mordet, det vet vi inte. Vi kan bara spekulera.

Alla får ha sin egen tro på vad som kan vara sant eller inte.
Citera
2019-07-05, 13:57
Medlem
gloriouslifes avatar
Polisen vet ju om USA-resan var ett
flyktförsök.
Om den var det så är det ju inte så
konstigt att de misstänker honom.

I kombination med SDs personlighet,
enligt MV, liknande Helge Fossmo och Johanna Möller.
Citera
2019-07-05, 14:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ja, nog för att Flashback ger utrymme åt alla möjliga och omöjliga tankar, men det är fortfarande en viss skillnad mellan att spekulera och att fantisera.
Den som inte förstår det kan ju på fullt tokerivis hävda att LW dödades av det flygande spaghettimonstret, men det kanske du inte tänkt på?

Vi får väl se om VigosRos kan belägga sitt påstående, sin fantasi(?) om att LW:s mobil vandrat runt i området den sista kvällen hon var i livet.

Ja, det är väl det som är grejen?
Att vi alla har olika idéer om vad som är rimliga spekulationer och inte.

Jag tycker t ex inte att varken älgen, den religiösa extremisten eller cykeltjuven känns rimligt att tro på. Inte heller tror jag på en flykting från LWs arbete. Jag skulle inte kalla dessa spekulationer som fantasier, men i mina ögon orimligt med det som framkommit i detta fall.

Varför skulle VigosRos spekulation kräva ett belägg? Vi vet ju att man har hittat ett fynd av dignitet för utredningen, et litet föremål som rymdes i en brun liten påse. Vi vet inte att LWs mobil har hittats, men efter fyndet slutade man att leta (MV). Detta vet vi alla som följt tråden från begynnelsen.

Vilka belägg har du för din fanatiker eller cykeltjuv t ex?
Jag skulle kunna påstå att du har ganska tunt på fötterna för dina spekulationer om en cykeltjuv/religiös fanatiker.
Vi har inte hört något om någon cykel som saknas, legat slängd i diket, lås som varit uppbrutna eller annat som kan tolkas som att stöldförsök har förekommit. Vi har inte hört att LW sprang ut på gatan och skrek efter några som försökte stjäla cyklar. Du drar fram morden i Åmsele som var extremt ovanliga och hände för 30 år sedan.

Det är fritt fram för dig att spekulera.
Och det är fritt fram för andra att spekulera.

Att mobilen kanske har hittats i skogen är inte att likna denna spekulation vid spagettiufon. Hur har den kommit dit om det är den polisen har hittat är en ytterst adekvat fråga för mordet.
Du kan ju kalla det fantasier om du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in