2019-07-02, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diktatur-Kina
Tyska Nazistpartiet levererade också hög ekonomisk tillväxt och politisk stabilitet, på samma sätt som Kinas Kommunistparti. Hade du stött dem också?

Båda partierna satte miljontals medborgare i koncentrationsläger, respekterade inte sina medborgares mänskliga rättigheter eller yttrandefrihet, och tillät inga fria demokratiska val.

Som jag förstår det nu så bygger kina nya koncentrationsläger och vill tömma denna del av landet på dessa människor och ha ytan som en buffert emot resten av världen.

Hittar inte mycket länkar om det. Men det kommer väll till ytan mer. Kina är alltså nutidens nazzityskland och muslimerna står på utrotningslistan.
Citera
2019-07-02, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Som jag förstår det nu så bygger kina nya koncentrationsläger och vill tömma denna del av landet på dessa människor och ha ytan som en buffert emot resten av världen.

Hittar inte mycket länkar om det. Men det kommer väll till ytan mer. Kina är alltså nutidens nazzityskland och muslimerna står på utrotningslistan.

Det är skrattretande dumt det du påstår. Muslimer har inga problem i Kina om de följer lagen. Däremot kommer man såklart agera mot folk som drar runt och mördar sina landsmän (ofta andra muslimer, bl.a. icke extrema imamer) eller agerar separatistiskt. Tror du Sverige skulle tåla att ett gäng Gotlänningar sprang runt och dödade icke Gotlänningar och försökte göra Gotland till en del av Ryssland.
Sådant agerande är förräderi och kommer såklart slås ned.
Citera
2019-07-03, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Det är skrattretande dumt det du påstår. Muslimer har inga problem i Kina om de följer lagen. Däremot kommer man såklart agera mot folk som drar runt och mördar sina landsmän (ofta andra muslimer, bl.a. icke extrema imamer) eller agerar separatistiskt. Tror du Sverige skulle tåla att ett gäng Gotlänningar sprang runt och dödade icke Gotlänningar och försökte göra Gotland till en del av Ryssland.
Sådant agerande är förräderi och kommer såklart slås ned.

Det talas alltså om att runt en miljon kanske sitter i sånna här anläggningar. Informationen verkar även vara 1-2 år gammal. Hur stort det är i nuet och hur mycket större det ska bli verkar oklart.

I Sverige är det knappt runt några få tusen som är vänster/höger eller religion extremiteter. Det blir runt 0,04% av befolkningen. Här kan det alltså vara runt 10% som sitter inburad och siffran påstås öka.

Tänker på nazityskland. När det började så var det känt att det fanns. Men det var efter kriget som man förstod hur stort det var och att de hade börjat utrota judarna mm.
Skulle inte förvåna mig att detta folkslag kommer gå samma öde till mötes att så fort det kommer börja blossa upp stora oroligheter i andra delar i världen passar kina på att öppna dörrarna till gaskamaren och det är inte mycket man kan göra i efterhand.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/utrikes/en-miljon-har-satts-i-arbetslager-i-kina-har-ar-vittnesmalen

https://m.youtube.com/watch?v=cMkHcZ5IwjU
Citera
2019-07-03, 11:20
Medlem
Citat:
Det talas alltså om att runt en miljon kanske sitter i sånna här anläggningar. Informationen verkar även vara 1-2 år gammal. Hur stort det är i nuet och hur mycket större det ska bli verkar oklart.

I Sverige är det knappt runt några få tusen som är vänster/höger eller religion extremiteter. Det blir runt 0,04% av befolkningen. Här kan det alltså vara runt 10% som sitter inburad och siffran påstås öka.

Tänker på nazityskland. När det började så var det känt att det fanns. Men det var efter kriget som man förstod hur stort det var och att de hade börjat utrota judarna mm.
Skulle inte förvåna mig att detta folkslag kommer gå samma öde till mötes att så fort det kommer börja blossa upp stora oroligheter i andra delar i världen passar kina på att öppna dörrarna till gaskamaren och det är inte mycket man kan göra i efterhand.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/utrikes/en-miljon-har-satts-i-arbetslager-i-kina-har-ar-vittnesmalen

Bara för att någonting kallas ett läger behöver det inte innebära att det motsvarar tyska koncentrationsläger.
Det är stor skilnad på att tillbringa några månader inspärrad med politisk indoktrinering typ tvingas upprepa att terrorism är dåligt, fredligt agerande för landets bästa under kommunistpartiets ledning är bra (omskolningsläger), och ett tyskt koncentrationsläger där vägen ut är genom en skortsten och själva poängen är att döda folk.

Poängen med ett omskolningsläger är att folk ska sluta med diverse kriminella och antisociala beteenden. I Sverige kallas det "vård" och kriminalvården ska iallafall i teorin omskola folk till att bli mindre destruktiva i sina interaktioner med det omgivande samhället.
Huruvida svensk kriminalvård eller kinesiska omskolningsläger är mer effektiva kan jag inte svara på.
Citera
2019-07-03, 14:50
Medlem
Citat:
Bara för att någonting kallas ett läger behöver det inte innebära att det motsvarar tyska koncentrationsläger.
Det är stor skilnad på att tillbringa några månader inspärrad med politisk indoktrinering typ tvingas upprepa att terrorism är dåligt, fredligt agerande för landets bästa under kommunistpartiets ledning är bra (omskolningsläger), och ett tyskt koncentrationsläger där vägen ut är genom en skortsten och själva poängen är att döda folk.

Poängen med ett omskolningsläger är att folk ska sluta med diverse kriminella och antisociala beteenden. I Sverige kallas det "vård" och kriminalvården ska iallafall i teorin omskola folk till att bli mindre destruktiva i sina interaktioner med det omgivande samhället.
Huruvida svensk kriminalvård eller kinesiska omskolningsläger är mer effektiva kan jag inte svara på.

Jag påstår starkt att detta går att jämföra emot koncentrationsläger. Bara att man inte har börjat massavrätta än. Vad för vård man får där eller vad som händer där inne verkar vara väldigt diffust. Regeringen ljuger om det och påstår mer att det inte är något större och de som har varit där inne och kommit ut säger att de har blivit utsatta för grovtortyr mm.

Aja andra flashbackare får gärna skicka länkar med mer info till mig. Dig kommer jag ingenstans med, då du verkar jobba för kinas PR-stat.
Citera
2019-07-04, 06:45
Medlem
Citat:
Andra flashbackare får gärna skicka länkar med mer info till mig.

Lite ur den senaste rapporteringen:

Citat:
Reporter on China's treatment of Uighur Muslims: "This is absolute Orwellian style surveillance."

https://www.cbsnews.com/news/china-puts-uighurs-uyghyrs-muslim-children-in-prison-re-education-internment-camps-vice-news/

Citat:
The real concentration camps are in China — but US leaders are silent.

https://nypost.com/2019/06/26/the-real-concentration-camps-are-in-china-but-us-leaders-are-silent/

Citat:
Uighur author dies following detention in Chinese 're-education' camp.

PEN America condemns death of Nurmuhammad Tohti, who had been held in a Xinjiang internment camp, as a grave example of China’s violations of free expression.

https://www.theguardian.com/books/2019/jun/19/uighur-author-dies-following-detention-in-chinese-re-education-camp

Citat:
Inside China’s 'thought transformation' camps.

The BBC has been given rare access to the vast system of highly secure facilities thought to be holding more than a million Muslims in China’s western region of Xinjiang.

Authorities there insist they are just training schools. But the BBC’s visit uncovers important evidence about the nature of the system and the conditions for the people inside it.

https://www.bbc.com/news/av/world-asia-china-48667221/inside-china-s-thought-transformation-camps

Citat:
Kazakhs fight for news of relatives detained in Xinjiang: ‘We have to speak up.’

As China continues to detain Uighurs and other minorities in internment camps in the western region of Xinjiang, a group of volunteers in Kazakhstan is collecting thousands of accounts from families whose relatives are being held in hopes of shedding additional light on the vast human rights abuses.

https://observers.france24.com/en/20190703-kazakhstan-china-xinjiang-families-detained

Citat:
China is installing a secret surveillance app on tourists’ phones. It scans for Quran passages, Dalai Lama photos, and other things the authorities don’t want you to bring into Xinjiang.

https://www.vox.com/future-perfect/2019/7/3/20681258/china-uighur-surveillance-app-tourist-phone

Citat:
Surveillance apps are being secretly installed on phones of visitors to China, report says.

https://www.cnbc.com/2019/07/03/china-border-guards-put-secret-surveillance-app-on-tourist-phones.html

Citat:
Lobsang Sangay: Tibetans being detained in camps by Chinese. Lobsang Sangay, the Tibetan president-in-exile says Tibetans are being held in camps similar to the Muslim Uyghur camps in Xinjiang.

https://www.bbc.com/news/av/world-asia-48804625/lobsang-sangay-tibetans-being-detained-in-camps-by-chinese
Citera
2019-07-04, 19:22
Medlem
karjus avatar
Citat:

Haha, det går ju inte att ta diskussionen på allvar när du sitter där och gaggar om gaskamrar som den värsta judelögnaren! Dra den om rödluvan också när du ändå är i farten!

Vad gäller kineserna så är jag inte riktigt för någon Lebensraum-politik oavsett om det kommer från tyskarna eller kineserna, även om jag betraktar mig som en tvättäkta nazist. Å andra sidan har jag inget emot om européerna en dag kör tillbaka turkarna upp i bergen och återerövrar Konstantinopel, men det beror på att vi var där först och det är turkarna som är ockupanterna. Jävla turkjävlar! Vad jag vet så var dock uigurerna först i Xinjiang, eller ja, i alla fall var de där före hankineserna?
Citera
2019-07-05, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Haha, det går ju inte att ta diskussionen på allvar när du sitter där och gaggar om gaskamrar som den värsta judelögnaren! Dra den om rödluvan också när du ändå är i farten!

Vad gäller kineserna så är jag inte riktigt för någon Lebensraum-politik oavsett om det kommer från tyskarna eller kineserna, även om jag betraktar mig som en tvättäkta nazist. Å andra sidan har jag inget emot om européerna en dag kör tillbaka turkarna upp i bergen och återerövrar Konstantinopel, men det beror på att vi var där först och det är turkarna som är ockupanterna. Jävla turkjävlar! Vad jag vet så var dock uigurerna först i Xinjiang, eller ja, i alla fall var de där före hankineserna?

Xinjiang blev en del av Kina för 2300 år sedan. Turkarna flyttade dit för tusen år sen.

Hela Xinjiang har ibland tillhört Kina ibland inte. Ursprungsbefolkning var troligen arisk, ännu idag finns det blonda människor där.
Senast redigerad av svensk0kina 2019-07-05 kl. 02:09. Anledning: Tillägg
Citera
2019-07-05, 04:55
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Fast den stora skillnaden är att svensk kriminalvård vårdar dömda kriminella, medan de kinesiska omskolningslägren är ett uttryck för en primitiv strävan att agera i förebyggande syfte.

Tilläggas skall också, på tal om "dömnda", att 99 procent av domarna i kinesiska domstolar är fällande, vilket säger en hel del om det så kallade "rättsväsendet" där. Det kinesiska tänket verkar dock vara helt annorlunda än i väst: I folkrepublikern Kina så är domslutet just slutet på en förhandringsprocess som börjar redan när polisen kommer på plats eller på polisstationen. Vem som är skyldig/dragit det kortaste strået i, (en förhandling om),, en konflikt, är redan avgjort om/när fallet når domstol. Man bör alltså undvika att hamna i en kinesisk domstol, i ännu högre grad än vad som är fallet i väst.
Senast redigerad av Ola Schubert 2019-07-05 kl. 04:58.
Citera
2019-07-05, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast den stora skillnaden är att svensk kriminalvård vårdar dömda kriminella, medan de kinesiska omskolningslägren är ett uttryck för en primitiv strävan att agera i förebyggande syfte.

Tilläggas skall också, på tal om "dömnda", att 99 procent av domarna i kinesiska domstolar är fällande, vilket säger en hel del om det så kallade "rättsväsendet" där. Det kinesiska tänket verkar dock vara helt annorlunda än i väst: I folkrepublikern Kina så är domslutet just slutet på en förhandringsprocess som börjar redan när polisen kommer på plats eller på polisstationen. Vem som är skyldig/dragit det kortaste strået i, (en förhandling om),, en konflikt, är redan avgjort om/när fallet når domstol. Man bör alltså undvika att hamna i en kinesisk domstol, i ännu högre grad än vad som är fallet i väst.
Inte bara väst men demokratiska länder överhuvudtaget.
Citera
2019-07-05, 14:50
Medlem
Citat:

Det där är vad jag vet en generellt österländsk grej, samma i Japan, i princip alla erkänner. Även västerlänningar som inte förstår ett ord av vad de erkänt.
Å andra sidan är snuten i Kina generellt ganska soft om du inte gör bort dig rejält.
Citera
2019-07-06, 05:28
Medlem
Citat:

Skillnaden är att i Kina har diktaturens regim spärrat in 2 miljoner människor, endast för att de tillhör en viss etnisk minoritet, och trots att de inte vare sig har begått något brott, fått sitt fall prövat i domstol, eller blivit dömda. Inspärrningen i koncentrationslägren kan föranledas av att man rest utomlands, har gift sig med en utlänning, eller har skägg.

I studiet av Nazityskland, så brukar man skilja på koncentrationsläger, vilka var interneringslägren fram till Andra världskrigets slutskede, och dödsläger, alltså den funktion interneringslägren fick i krigets slutskede, att regelrätt avrätta alla de intagna. Kinas nuvarande interneringsläger är i allra högsta grad koncentrationsläger, där odömda medborgare som inte begått brott, hålls tvångsinternerade mot sin vilja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in