Citat:
Ursprungligen postat av
Alpoxen
Vad är en normal krona? Hur kan man överhuvudtaget dra några slutsatser av växelkursernas upp o ner? Titta på köpkraftsparitet i stället som fluktuerar mycket mindre.
Du får väl ställa frågan till Sonnenwende. Han verkar veta exakt vad som är en dyr eller billig valuta. Och nu är den tydligen jättebillig enligt honom.
Min egen åsikt är att vi hade kraftigt övervärderad krona åren 2011-2013. Mina argument för detta var att vi hade världens högsta kostnader för arbetskraft trots att vi inte gör något speciellt och lite annat (McDonalds -index osv). Företag flyttade utomlands. osv.
Så min bedömning var att kronan 2013 var helt uppfuckat värderad.
Att det kunde bli så beror på att riksbanken lurade hela världen tro att svensk ekonomi gick som ett
frustande lokomotiv genom sina räntehöjningar 2010-2011, vilket fick omvärlden tro att SEK kunde agera som en safe haven. Men vår ekonomi gick aldrig som ett frustande lokomotiv, i synnerhet inte efter riksbankens höjningar, det var en "bubbla", som sprack och riksbanken var tvungen att sänka räntan och omvärlden trodde inte längre att svensk ekonomi var något speciell.