2019-07-04, 18:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Uten lik og tilståelse, så vil han kunne hevde sin uskyld, selv om han bir dømt. Se på Orderud-saken. Evig runddans. Og der hadde de til og med 2 lik. For ikke å snakke om tilståelser og en haug med indisier. Men Per og Veronica nekter.

Selvfölgelig. Det är ganska vanligt, men rättsligt betydelselöst till största delen. Det som betyder ngt är om han inte kan dömas.

Det ska ju sägas att jag anser personer oskyldiga till de döms och att jag inte har några intressen av att anse TH som skyldig i detta eller gör anspråk på några kunskaper som skulle på något sätt ersätta rättvisans normala gång. Jag hoppas bara saken klaras ut och den skyldige kan ställas till svars.
Citera
2019-07-04, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Selvfölgelig. Det är ganska vanligt, men rättsligt betydelselöst till största delen. Det som betyder ngt är om han inte kan dömas.

Det ska ju sägas att jag anser personer oskyldiga till de döms och att jag inte har några intressen av att anse TH som skyldig i detta eller gör anspråk på några kunskaper som skulle på något sätt ersätta rättvisans normala gång. Jag hoppas bara saken klaras ut och den skyldige kan ställas till svars.

Hvis TH står bak, så håper jeg han blir dømt. Men hvis de ikke har ordentlig bevis, så håper jeg en siktelse uteblir, så familien slipper en "evig" sak, der det for alltid vil være tvil. De bør ha helt sikre bevis. Uten levninger, DNA eller en tilståelse, så er jeg redd det blir meget vanskelig.
Citera
2019-07-04, 18:19
Medlem
Citat:
Uten lik og tilståelse, så vil han kunne hevde sin uskyld, selv om han bir dømt. Se på Orderud-saken. Evig runddans. Og der hadde de til og med 2 lik. For ikke å snakke om tilståelser og en haug med indisier. Men Per og Veronica nekter.

3 lik. Tre mennesker ble skutt, Marie (84) og Kristian Orderud (81), og deres datter Anne Orderud Paust (47). De ble skutt natt til 22. mai 1999 i kårboligen på Orderud gård. Konflikter rundt gården, altså penger, antas å være motivet. Fire personer ble dømt for drapene, selv om politiet aldri fant ut hvem som utløste skuddene. Sønnen Per Orderud og hans kone Veronica ble antatt å stå bak drapene, og fikk strengest straff. Og de er ute av fengselet forlengst nå.
Citera
2019-07-04, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
3 lik. Tre mennesker ble skutt, Marie (84) og Kristian Orderud (81), og deres datter Anne Orderud Paust (47). De ble skutt natt til 22. mai 1999 i kårboligen på Orderud gård. Konflikter rundt gården, altså penger, antas å være motivet. Fire personer ble dømt for drapene, selv om politiet aldri fant ut hvem som utløste skuddene. Sønnen Per Orderud og hans kone Veronica ble antatt å stå bak drapene, og fikk strengest straff. Og de er ute av fengselet forlengst nå.

3 lik var det ja... og masse indisier, både på hendelsen med en bombe under bilen til datteren og selve drapene. en grusom sak. De er ute, men hevder sin uskyld. De klagde til og med saken inn til europeiske menneskerettighetsdomstol i Strasbourg, fikk avslag der også.
Citera
2019-07-04, 19:56
Medlem
HeroesSilencios avatar
Sagt det redan från första början att det är maken till Anne-Elisabeth som är den skyldiga. Kommer stå fast vi det tills det är utom allt tvivel, har inte trott en enda sekund på kidnappningsljuget. Det absolut värsta är att Polisen har trott på det och haft presskonferenser som varit helt ointressanta. Det värsta är att de har väl sumpat allt som en god och gedigen brottsutredning gör.

Sannolikt så ville A-E ta ut en skilsmässa och i samband med det så fick han panik och det blev lite gruff, hon föll illa och slog skallen i något i hemmet som resulterade i hennes död. TH agerar i panik och gör sig av med liket och sedan kokar ihop historien om kidnappare.
Citera
2019-07-04, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Sagt det redan från första början att det är maken till Anne-Elisabeth som är den skyldiga. Kommer stå fast vi det tills det är utom allt tvivel, har inte trott en enda sekund på kidnappningsljuget. Det absolut värsta är att Polisen har trott på det och haft presskonferenser som varit helt ointressanta. Det värsta är att de har väl sumpat allt som en god och gedigen brottsutredning gör.

Sannolikt så ville A-E ta ut en skilsmässa och i samband med det så fick han panik och det blev lite gruff, hon föll illa och slog skallen i något i hemmet som resulterade i hennes död. TH agerar i panik och gör sig av med liket och sedan kokar ihop historien om kidnappare.

Fast som jag tidigare påpekat ser det inte alls ut som någon panikstädning efter en "olycka"! Snarare verkar allt mycket genomtänkt och metodiskt utfört -- vilket kan komma att ligga TH i fatet, om han blir fälld för gärningen!

Vad gäller polisen vill jag gärna tro att de hela tiden hållit alla möjligheter öppna. Att de "officiellt" underhållit kidnappningsteorin kan mycket väl mest ha varit för att få förövaren att känna sig säker, och lockas till obetänksamheter. Framför allt kan det knappast ha inverkat på det konkreta spårsäkrandet på brottsplatsen, som man måste förmoda varit av högsta intresse oavsett vem som legat bakom dådet!
Citera
2019-07-04, 20:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hvis TH står bak, så håper jeg han blir dømt. Men hvis de ikke har ordentlig bevis, så håper jeg en siktelse uteblir, så familien slipper en "evig" sak, der det for alltid vil være tvil. De bør ha helt sikre bevis. Uten levninger, DNA eller en tilståelse, så er jeg redd det blir meget vanskelig.

Åklagaren och tingsrätten i sin tur lär vara i hög grad bundna av vad som är görligt... ”Familien” lär sitta i ett visst tekniskt skruvstäd mellan att driva sak mot deras mors mördare och försöka livstidsfängsla sin far, med den teoretiska möjligheten att få kraftigt reducerat arv, om förmögenheten är så beskaffad när det är dags att ärva att TH kan testamentets bort eller ha förbrukat eller på annat sätt skingrat tillgångarna. Laglotterna lär vara desamma men beloppet som ska delas upp behöver inte vara för handen eller tillnärmelsevis lika stort. Men man kan ju hoppas att det kan gå nyktert tillväga... De ärvande kan kanske inte förväntas driva på så hårt i processen. Eller, det beror lite på. TH tar säkert gärna barnbarnpassningen, brödbakandet, strumplagandet och julkortsskrivandet som AE annars kanske hade skött.

Men det finns ju även mammans familj och vänner... Och farbror Lagen. Och barnbarn som växer upp och undrar att det verkligen gick an att mörda sin kära hustru bara för man har en miljard och mamsen o pappsen gjorde bäst i att hålla käft.

Som om inte Norge redan hade sin andel av illa vaggade dårar, uppenbarligen höga på sardinsalat, alpromantik, metropolunderskott, fjellsol, klockartro, fjorddalsisolering och råoljedopade friluftssatsningar.

Nä, att önska sig att en ev. hustrumördare inte ska ställas till svars faller inte för mig. Särskilt inte när stjärnorna står som de ser ut att göra här: att man kommer undan med det för att man är rik och har vetat vart man ska göra av kroppen. ”Mediecirkusen” är då faktist de svagares chans, om det sköts rätt och riktgt.

Ju mer jag tänker på det nu, desto vansinnigare verkar det att TH skulle stå bakom detta som en planlagd handling. Det vore faktiskt inte alls friskt — och desto större anledning att söka åtala. Det kan inte få passera.

Samtidigt är detta väl en påminnelse om att det kanske skulle kunna finnas en annan dåre därute som är den egentlige GM. Det är faktiskt lite too much — t.o.m. för å vare i Norge. Som tur är tror jag kripos o övriga vet precis vad de gör. Så det kommer visa sig hur det ligger till.

Hujedamig.
Citera
2019-07-04, 20:45
Medlem
Citat:

Det var inte länge sedan rumäner gjorde ett misslyckat kidnappnings försök i Norge.
AEH kan ha avlidit vid en misslyckad nedsövning vid feldosering av medikamenter
i samband med transport vid bortrövandet.

Ofta hittar gästarbetare en möjligt brott att tjäna pengar på och tar kontakt med maffia
i hemlandet.Någon som arbetat i skandinavien och varken pratar bra Svenska eller bra Norska
har skrivit brevet för dom pratar tyska eller rysska förutom hemspråket och inte engelska.

Är det Tom Hagen eller någon arbetspartner kommer dom åka dit för att planen är
för avancerad.
Citera
2019-07-04, 20:53
Medlem
För att delta i debatten så kommer jag här med lite reflektioner.
När man tittar på senaste artikeln i dag i expressen,
https://www.expressen.se/nyheter/skygge-miljardarens-liv-vandes-upp-och-ned/
som i sig inte innehåller något nytt, men tittar på bilderna, av de unga paret Hagen., eller yngre kanske man ska säga. så tycker jag inte man behöver vara nån världsmästare i att avläsa kroppsspråk för att tolka den bilden.

AEH ser glad och avslappnad ut. Lite på festhumör kanske. TH har sin arm bakom hennes rygg och lägger den på axeln, kan tyda på lite "du är min och ingen annans" . Känsla av äganderätt till en person. Samtidigt ser han väldigt stel och obekväm i situationen ut. Som att han vill visa upp en fin bild och fin fasad. Sen kan jag inte tycka att han ser helt nykter eller närvarande ut heller.

Misstänker starkt att det förekommit stora mängder alkohol där i det hemmet. Hos båda parter.
Men att han inte tålde att se sin fru full. Att han föraktade henne då. Medan sitt eget behov av en whisky varje kväll var inget som han såg nåt problem med. För han hade ju kontroll över sin sin konsumtion.

Ett talande foto tycker jag är det här. Där man enligt mig tydligt ser en sån där alkolistnäsa. Röd, uppsvullen och en tydlig signifikant på alkolism.
https://images.app.goo.gl/3SDTd5PMoQY6N7YK8

Sen så skulle jag spå på att han planerat det här dådet i hop med en rysk eller polsk gästarbetare. Som kört lastbil eller nåt över gränsen Sverige / Norge. Därav språkbruket till utpressarbrevet. Han kan även varit en bekantskap under en längre tid som de träffats och umgåtts med under några kvällar med mat och alkohol och kanske andra droger. Men då männen gått undan i enrum och planerat detta. Under åtminstone två besök.
Och under tiden har AEH suttit ovetande i tvsoffan, legat i badet eller tagit reda på disken.

Så jag tror han såg det här som oundvikligt. Han kunde inte låta henne fortsätta gå på krogen och skämma iut honom. . Han blev arg och rasande.

Trots det så tror jag på ett plan att faktiskt saknar henne. Men inte de senaste åren de hade tillsammans. Utan som de var när de var unga, med framtiden och barnen. När deras relation och livet tillsammans kändes friskt.
Så tror jag det ligger till.

Och nu får han dras med skammen om att det går rykte om att han är en mördare. Skammen över hans fru har bytts ut till en skam över honom själv. Skall bli intressant att se fortsättningen på detta.
Senast redigerad av livochandlighet 2019-07-04 kl. 21:47.
Citera
2019-07-04, 21:08
Avslutad
Citat:
Åklagaren och tingsrätten i sin tur lär vara i hög grad bundna av vad som är görligt... ”Familien” lär sitta i ett visst tekniskt skruvstäd mellan att driva sak mot deras mors mördare och försöka livstidsfängsla sin far, med den teoretiska möjligheten att få kraftigt reducerat arv, om förmögenheten är så beskaffad när det är dags att ärva att TH kan testamentets bort eller ha förbrukat eller på annat sätt skingrat tillgångarna. Laglotterna lär vara desamma men beloppet som ska delas upp behöver inte vara för handen eller tillnärmelsevis lika stort. Men man kan ju hoppas att det kan gå nyktert tillväga... De ärvande kan kanske inte förväntas driva på så hårt i processen. Eller, det beror lite på. TH tar säkert gärna barnbarnpassningen, brödbakandet, strumplagandet och julkortsskrivandet som AE annars kanske hade skött.

Men det finns ju även mammans familj och vänner... Och farbror Lagen. Och barnbarn som växer upp och undrar att det verkligen gick an att mörda sin kära hustru bara för man har en miljard och mamsen o pappsen gjorde bäst i att hålla käft.

Som om inte Norge redan hade sin andel av illa vaggade dårar, uppenbarligen höga på sardinsalat, alpromantik, metropolunderskott, fjellsol, klockartro, fjorddalsisolering och råoljedopade friluftssatsningar.

Nä, att önska sig att en ev. hustrumördare inte ska ställas till svars faller inte för mig. Särskilt inte när stjärnorna står som de ser ut att göra här: att man kommer undan med det för att man är rik och har vetat vart man ska göra av kroppen. ”Mediecirkusen” är då faktist de svagares chans, om det sköts rätt och riktgt.

Ju mer jag tänker på det nu, desto vansinnigare verkar det att TH skulle stå bakom detta som en planlagd handling. Det vore faktiskt inte alls friskt — och desto större anledning att söka åtala. Det kan inte få passera.

Samtidigt är detta väl en påminnelse om att det kanske skulle kunna finnas en annan dåre därute som är den egentlige GM. Det är faktiskt lite too much — t.o.m. för å vare i Norge. Som tur är tror jag kripos o övriga vet precis vad de gör. Så det kommer visa sig hur det ligger till.

Hujedamig.
Väl genomtänkt!
Citera
2019-07-04, 21:27
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Jag har inte finkammat tråden efter exakt information och ber ödmjukast om ursäkt för det.

Jag undrar vilken position AEH hade i holdingbolaget ”Holding 2” (dit större delen av bolagstillgångarna förs) innan hon borttogs ur styrelsen i fjol, vad jag förstått? Var hon ledamot eller suppleant (vilka norska ord brukar man för dessa poster)? Var hon aktieägare i det ”välgödda” holdingbolaget och hade rätt till regelbundna aktieutdelningar därifrån?

Rätta mig gärna om jag missuppfattat något!
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2019-07-04 kl. 22:06.
Citera
2019-07-04, 22:22
Medlem
Citat:
Det er vel i alle tilfeller laget en historie, der det pekes på bortføring med økonomisk vinning som mål?
Eller drap for å skjule annen kriminalitet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in