2019-07-04, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Man kunde se samma sak redan efter franska revolutionen där man snart fick en ny kejsare, när kommunismen föll i Sovjet fick de snabbt en ny auktoritär ledare. En diktatur ändrar ofta mindre på ett samhälle än de vill tro.

Jo, delvis sitter nog den diktatoriska traditionen kvar, även efter en diktaturs fall. Men, efter diktaturens fall, sker det ändå demokratiska framsteg: Efter att Östblocket och Sovjetunionen föll, har hela Centraleuropa demokratiserats, och nu håller även gamla Sovjetrepubliker som Ukraina, Georgien och Armenien, på att demokratiseras.

Nordkorea kan i det här avseendet, förmodligen jämföras med Östtyskland: Det finns redan ett befolkningsmässigt större, ekonomiskt utvecklat och demokratiskt systerland (Västtyskland resp. Sydkorea), som man kan ansluta sig till, efter det att den egna diktaturen fallit. Detta torde öka sannolikheten för att Nordkorea inte återfaller i diktatur, efter att dess regim fallit.
Senast redigerad av Diktatur-Kina 2019-07-04 kl. 05:19.
Citera
2019-07-04, 06:55
Medlem
Kumabjorns avatar
Japanska medier rapporterar att Alex Siegly nu befinner sig i Kina och är på väg till Tokyo. Frågan är nu om det är relaterat till Härstedts ankomst.
Citera
2019-07-04, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Japanska medier rapporterar att Alex Siegly nu befinner sig i Kina och är på väg till Tokyo. Frågan är nu om det är relaterat till Härstedts ankomst.

Det verkar så, NK-News skriver:
Australian Prime Minister Scott Morrison later on Thursday confirmed the news, telling the country’s parliament in a statement that Sigley was “safe” and that the Swedish delegation had helped secure his release.

“Mr Alek Sigley has been released from detention in the Democratic People’s Republic of Korea,” Morrison said. “Swedish authorities advised they met with senior officials with the DPRK and raise the issue of Alex’s disappearance.”
Citera
2019-07-04, 07:37
Medlem
“I would like to extend my deepest gratitude to the Swedish authorities for their invaluable assistance in securing Alek’s prompt release, which demonstrates the value of discrete behind-the-scenes work by officials in solving sensitive consular cases in close partnership with other governments.”

https://www.nknews.org/2019/07/alek-sigley-feared-detained-in-north-korea-now-safe-and-sound-in-china/
Citera
2019-07-04, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn

Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det verkar så, NK-News skriver:
Australian Prime Minister Scott Morrison later on Thursday confirmed the news, telling the country’s parliament in a statement that Sigley was “safe” and that the Swedish delegation had helped secure his release.

“Mr Alek Sigley has been released from detention in the Democratic People’s Republic of Korea,” Morrison said. “Swedish authorities advised they met with senior officials with the DPRK and raise the issue of Alex’s disappearance.”

Citat:
“I would like to extend my deepest gratitude to the Swedish authorities for their invaluable assistance in securing Alek’s prompt release, which demonstrates the value of discrete behind-the-scenes work by officials in solving sensitive consular cases in close partnership with other governments.”

https://www.nknews.org/2019/07/alek-sigley-feared-detained-in-north-korea-now-safe-and-sound-in-china/

UD och Margot Wallström meddelade via medier som TV4, att Alek är nu på väg till Tokyo, efter att ha blivit ledsagad av Kent Härstedt till Peking.

Någon info om orsaken till frihetsberövandet gavs ej.

Vid frågan om uppgifterna att det studerar Svensk/a studenter vid universitet, svarde MW ja, och det verkar gå bra.

————

Skall bli mycket intressant att följa kommande info alt pressmeddelanden från Australien ellwr Sigley själv.
Senast redigerad av LEMMOR 2019-07-04 kl. 09:44.
Citera
2019-07-04, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diktatur-Kina
Jo, delvis sitter nog den diktatoriska traditionen kvar, även efter en diktaturs fall. Men, efter diktaturens fall, sker det ändå demokratiska framsteg: Efter att Östblocket och Sovjetunionen föll, har hela Centraleuropa demokratiserats, och nu håller även gamla Sovjetrepubliker som Ukraina, Georgien och Armenien, på att demokratiseras.

Nordkorea kan i det här avseendet, förmodligen jämföras med Östtyskland: Det finns redan ett befolkningsmässigt större, ekonomiskt utvecklat och demokratiskt systerland (Västtyskland resp. Sydkorea), som man kan ansluta sig till, efter det att den egna diktaturen fallit. Detta torde öka sannolikheten för att Nordkorea inte återfaller i diktatur, efter att dess regim fallit.

Frågan är om Sydkorea tar emot dem?

Återförenandet av de tyska republikerna var svårt och dyrt och man är egentligen inte färdig där. Öst är mycket fattigare än väst.

Man skall komma ihåg att DDR var det rikaste och industriellt mest avancerade landet bakom järnridån. Ändå fanns där nästan inget som var konkurrenskraftigt.

Nordkorea är i sämre skick än DDR såväl ekonomiskt som konstitutionellt. Nordkoreanerna är mer isolerade från omvärlden än vad DDR var.

jag är alls inte säker att de yngre generationerna i Syd vill återförenas, de äldre vill kanske... men efterhand som makten hamnar hos de yngre i takt med tiden, minskar intresset.
Citera
2019-07-04, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
UD och Margot Wallström meddelade via medier som TV4, att Alek är nu på väg till Tokyo, efter att ha blivit ledsagad av Kent Härstedt till Peking.

Någon info om orsaken till frihetsberövandet gavs ej.

Vid frågan om uppgifterna att det studerar Svensk/a studenter vid universitet, svarde MW ja, och det verkar gå bra.

————

Skall bli mycket intressant att följa kommande info alt pressmeddelanden från Australien ellwr Sigley själv.

Det håller jag med om, kanske Alek Sigley kan fortsätta att skriva artiklar för NK-News? Nu har han ju ingen anledning att linda in artiklarna i bomull.
Citera
2019-07-04, 18:04
Medlem
E
Citat:
Det håller jag med om, kanske Alek Sigley kan fortsätta att skriva artiklar för NK-News? Nu har han ju ingen anledning att linda in artiklarna i bomull.

Ja, det vore intressant, vi får väl se, vad vi får reda på de närmaste dagarna, om orsaken till hans frihetsberövande.

Jag känner intuitivt, att det är något som inte stämmer riktigt här, min magkänsla säger mig att det är ”Something Fishy” bakom detta.

Jag har svårt att tro att det hade med G20 mötet att göra, eller att Alek skulle vara ”Spion” av något slag.

Att Sigley skulle ägnat sig åt någon form av omstörtande eller annan subversiv verksamhet, verkar också mindre troligt, då han verkligen gav intryck av att göra PR och goodwillfrämjande rapportering.

Tillika påstods ju hans kontakter, vilka rekommenderat honom för studier i Pyongyang, därtill med ”Lösa tyglar, rörelsemässigt”, vara högt uppsatta och tillhöriga ”Eliten”.

Som sagt, vi inväntar klargöranden i frågan !
Citera
2019-07-04, 19:29
Medlem
Citat:
E

Ja, det vore intressant, vi får väl se, vad vi får reda på de närmaste dagarna, om orsaken till hans frihetsberövande.

Jag känner intuitivt, att det är något som inte stämmer riktigt här, min magkänsla säger mig att det är ”Something Fishy” bakom detta.

Jag har svårt att tro att det hade med G20 mötet att göra, eller att Alek skulle vara ”Spion” av något slag.

Att Sigley skulle ägnat sig åt någon form av omstörtande eller annan subversiv verksamhet, verkar också mindre troligt, då han verkligen gav intryck av att göra PR och goodwillfrämjande rapportering.

Tillika påstods ju hans kontakter, vilka rekommenderat honom för studier i Pyongyang, därtill med ”Lösa tyglar, rörelsemässigt”, vara högt uppsatta och tillhöriga ”Eliten”.

Enligt Härstetd är det inte säkert att anledningen någonsin kommer att komma fram då Sigley varken blev anhållen eller åtalad.
Det blir spännande att följa fortsättningen.
Citera
2019-07-04, 20:46
Medlem
Citat:
Enligt Härstetd är det inte säkert att anledningen någonsin kommer att komma fram då Sigley varken blev anhållen eller åtalad.
Det blir spännande att följa fortsättningen.

”Double Fishy”
Citera
2019-07-04, 20:46
Medlem
Paponims avatar
Citat:
E

Håller med dig till 100% (bara en sådan sak!)
Som The Sydney Morning Herald påpekade finns en del likheter med Michael Spavors öde:
https://www.smh.com.au/world/asia/australian-student-detained-in-north-korea-was-preparing-to-return-home-20190627-p521u7.html

Jag försökte hitta Rodong Sinmun som pdf från 25/6 men gick bet. Kollade lite på online-artiklarna men hittade inget där heller. Hade varit spännande om artikeln om Sigley först publicerats men sedan tagits bort (sådant sker ju lite var stans numera...)

Både Spavor och Sigley har hållit hög profil och "jobbat" för NK och är då naturligtvis en nagel i ögat på många. Sydkoreanska säkerhetstjänsten och Moon går ju inte alltid i takt och man skulle kunna tänka sig att det planterats "dålig info" om bägge två i Kina resp. i NK. Kineserna skulle då ha "passat på" när dom nu i december behövde knäppa Kanada på näsan. NK:s säkerhetstjänst torde däremot ha rätt bra koll på Sigleys förehavanden men stängde ändå ner hans Internet för säkerhets skull.

Jag har väldigt svårt att tro att Sigley skulle låtit sig köpas av någon utländsk säkerhetstjänst. När det gäller Spavor kan man kanske ha lite funderingar om hans verksamhet verkligen täckte has levnadskostnader i Dandong. Han skaffade ju ny lägenhet där i april förra året, t ex. Han har kanske även en del personlighetsdrag som brukar finnas hos folk som låter sig köpas... Men, jag vill däremot absolut inte påstå att så verkligen skulle vara fallet!

NK har ju normalt en tendens att vara lite luriga (som du aldrig upphör att poängtera, hehe). Så här i efterhand kan man ju ana att när Kim Jong-un skällde ut ledningen för mass-spelen nyligen så var det kanske bara en bluff för att ge dom en rimlig chans att hinna öva in ett nytt program inför Xis stundande besök.
Citera
2019-07-05, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Frågan är om Sydkorea tar emot dem?

Jag tror att en regimkollaps i Nordkorea, kommer att leda till återförening på sikt, men inte på samma sätt som återföreningen av Tyskland gick till. Östtyska medborgare gavs omedelbart samma medborgerliga rättigheter i det förenade Tyskland, som västtyska medborgare hade, och alla inre gränser upphörde vid återföreningen. Så tror jag inte att Korea kommer att återförenas.

Snarare kommer nordkoreanerna under kanske ett par decennier framåt ha ett särskilt medborgarskap, utan rätt till samma förmåner som sydkoreanerna, och utan rätt att flytta till södra Korea. Under den här tiden sker en viss ekonomisk tillväxt i de fd nordkoreanska områdena, och samhället kan anpassas till att bli del av ett enat Korea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in