2019-07-04, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Media lekker lite eller ingenting i denne saken.
Virker som de danser helt etter politiets pipe.
Nesten så man kan bli skeptisk til om media svikter sin rolle som fritt, uavhengig og undersøkende organ.
Ikke bra! I andre saker setter media i sving egne undersøkelser og stiller spørsmål og er kritiske til politiets arbeid.

Hva skulle media tjene på det? De har nok fått retningslinjer de velger å følge, for ikke å skade etterforskningen. I tillegg tar de private hensyn til familien. Det er jeg glad for. Men ektepakten er av relevanse nå, hvis det er lov å offentliggjøre. Ser ikke hvordan det skal skade etterforskningen eller familien. Det vil bare belyse forholdene, og det vil enten gå i favør eller disfavør for TH.
Citera
2019-07-04, 14:29
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Hva skulle media tjene på det? De har nok fått retningslinjer de velger å følge, for ikke å skade etterforskningen. I tillegg tar de private hensyn til familien. Det er jeg glad for. Men ektepakten er av relevanse nå, hvis det er lov å offentliggjøre. Ser ikke hvordan det skal skade etterforskningen eller familien. Det vil bare belyse forholdene, og det vil enten gå i favør eller disfavør for TH.
Media er jo en statsmakt, og en fri, uavhengig presse er viktig for rettsikkerhet. Kan i ytterste instans bidra til å hindre justismord. Jeg vet ikke om det er lov å publisere en ektepakt, men hvem som helst kan bestille innholdet for kr 181,- Kanskje Drsniffer her vet mer?
Citera
2019-07-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minnimus
Media er jo en statsmakt, og en fri, uavhengig presse er viktig for rettsikkerhet. Kan i ytterste instans bidra til å hindre justismord. Jeg vet ikke om det er lov å publisere en ektepakt, men hvem som helst kan bestille innholdet for kr 181,- Kanskje Drsniffer her vet mer?

Jeg tør ikke gjøre det. TH kan vel se hvem som bestiller? Fint hvis noen tar oppgaven.
Citera
2019-07-04, 14:32
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Uppenbarligen visste jag mindre än jag trodde... En möjlig teknikalitet i saker är att barn till människor oavsett mord och offer ska stå kvar i arvslinje. Vi talar då laglotter. Men jag vet inte vad som händer med pengarna här eftersom maken normalt ärver före barnen om jag inte tar fel. Vid gemensamma barn.

Gott om pengar brukar vara hyggligt skydd mot att begå mord, men ngn kanske mördar för att inte förlora dem förstås. Det är ovedersägligen så att en större förmögenhet hos en brottsling som anses livsfarlig kan anses som ett betydande problem. I fallet Möller grubblade man nog på hur man skulle skinna henne på varenda krona då hon också hotat rättstjänare. Med god vilja, och det vill kloka livstidsfångar normalt ha förr eller senare, så får man väl frivilligt sätta pengarna under annans ansvar. Problemet i TH:s fall är att han inte kan hoppas se dagens ljus igen, och då kan god vilja sitta hårdare åt. Dagens ljus ser ju sedan en tid inte heller hans fru, dock.

Det känns som vi går händelserna i förväg ngt, men i Sverige kommer numer normalt en livstidsfånge inte ut igen förrän denne upphört vara farlig för allmänheten, så det borde idealt lägga sordin även på fångens alltför vidlyftiga bruk av sina tillgångar. Rättstjänare (rättsväsendet) brukar normalt ha ett dynamiskt sinnelag inför grova förbrytares tillgångar, det är vad jag uppfattat. Skadestånd kan exv utkrävas åt barn m.m.

Mord är (vanligen) mord på var och en av oss, på hela samhället. Med såna lägger man inte fingrarna emellan vad gäller oförtjänta pengar som det kan syndas med.
Om han är skyldig kanske han tar sig av daga. Han kan ju inte direkt ha glädje av alla pengar i finkan. Skammen därtill.
Citera
2019-07-04, 14:36
Medlem
Larasofts avatar
Den enda som skulle göra sig besväret att förvilla ett dödsfall med en kidnapping är någon i offrets närhet. Andra skulle enbart undanskaffa kroppen.
Citera
2019-07-04, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Den enda som skulle göra sig besväret att förvilla ett dödsfall med en kidnapping är någon i offrets närhet. Andra skulle enbart undanskaffa kroppen.

Alt peker mot TH. Ektepakten vil vise om motivet er økonomisk, eller om noe annet kan ligge bak.
Citera
2019-07-04, 14:56
Medlem
TaxenSixtens avatar
Vet man när BO senast konstaterad var i livet före samtalet från hennes mobil kl 09:14?
Om nu det samtalet var fejk, vilket är troligt.
Citera
2019-07-04, 15:16
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Alt peker mot TH. Ektepakten vil vise om motivet er økonomisk, eller om noe annet kan ligge bak.

Det har varit min tanke från början. Motiv? Hon ville lämna honom och känslorna tog överhanden. Ekonomi tror jag inte betytt särskilt mycket. Han är väl en enstöring utan särskilt mycket emotionell kapacitet (möjligen asperger).
Citera
2019-07-04, 15:28
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Det har varit min tanke från början. Motiv? Hon ville lämna honom och känslorna tog överhanden. Ekonomi tror jag inte betytt särskilt mycket. Han är väl en enstöring utan särskilt mycket emotionell kapacitet (möjligen asperger).

Allt pekar på TH. Men tycker att det är så taffligt att hitta på en kidnappningsstory med tillhörande kryptovaluta för att dölja ett mord. Därför sätter jag inte alla mina pengar på det.

En "olycka" hade varit enklare/mer trovärdigt.

Eller "självmord".

Att skriva fejkade kidnappningsbrev är så vansinnigt på något sätt (jämför JonBenet Ramsey, där polisen misslyckades stort att sätta dit en familjemedlem pga. illa skött utredning) Det är så uppenbart att det inte
går till så att ett brev författas på dålig svensk-norska, att det inte finns några kommunikationskanaler att tala om, att kidnapparna inte verkar vilja ha sina pengar.. Lik förbaskat är det så.. löjligt, att ens komma på tanken att detta skulle kunna funka. Liknar inte någon som byggt upp en stor förmögenhet med två tomma händer.
Citera
2019-07-04, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Vet man när BO senast konstaterad var i livet före samtalet från hennes mobil kl 09:14?
Om nu det samtalet var fejk, vilket är troligt.

Siste som så AE utenom TH var en selger fra Verisure kvelden før. Usikker på klokkeslettet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLoXy5/forsvinningssaken-vurderte-ny-alarm-kvelden-foer-hun-forsvant
Citera
2019-07-04, 15:44
Medlem
Tycker allt är så konstigt. Polisen utreder exakt i vilken butik papperet är köpt och säger att papperet kan avslöja GM. Sen blir det liks tyst som innan den presskonferensen. Hur många månader ska det behöva ta för polisen att få saker och ting analyserade? GM har hunnit sopa undan spår i snart ett år.

Vad jag också vill veta är om skoavteycken som hittades är utredda? Har man funnit främmande DNA i bostaden? Börjar luta åt att polisen klantat till det rejält och att tystnaden mellan de magra presskonferenserna beror på att de är helt jäkla inkompetenta!
Citera
2019-07-04, 15:47
Medlem
Citat:
TH er kun opptatt av å eie penger, og å skape arbeidsplasser og mer penger. Han bruker dem ikke. Og barna får altså ikke mer kontroll hvis han siktes og dømmes. Alt vil bli som det er. Vil det ha noe å si for aksjekursen tro?

Jag delar inte din uppfattning om kontroll. En person dömd till fängelse har inte mycket kontroll. Ett företag drivs dagligen av personal och styrelse med massor av beslut, som inte kan vänta tills det är besökstid.

Det är svårt att veta om aktiekursen. Ett exempel är ju Jan Stenbecks hastiga död och hans väldigt unga dotter som tog över och gjorde företagen ännu större, och mäktigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in