2019-07-04, 09:28
Medlem
EyesWideShuts avatar
Jag gillar sport och håller alltid på Sverige UTOM när det handlar om damlandslagen i fotboll och hockey. Då håller jag alltid på motståndarna och vill att Sverige förlorar. Varför? Jo, för att jag är så trött på allt jämställdhetsgnäll som av någon anledning alltid ska tas upp i samband med att damerna spelar landskamper i fotboll eller hockey. Ju förr Sverige åker ur ett mästerskap desto bättre eftersom det blir svårare att jämföra sig med herrarna och säga: "Vi är minsann bättre, men får mindre betalt!"

Däremot förekommer inte samma jämställdhetsgnäll när det gäller andra damlandslag, t ex damlandslaget i handboll. Och följaktligen så håller jag på de svenska handbollsdamerna och vill att de vinner när de spelar sina matcher.

Nu är min fråga, finns det andra som upplever samma sak och väljer att hålla på motståndarna när t ex svenska damlandslaget i fotboll spelar just pga allt jämställdhetsgnäll?

(Ni får gärna diskutera andra aspekter som också berör den här problematiken, t ex finns det något vi kan göra för att gnället ska upphöra; hur länge kommer problemet finnas kvar; vad beror problemet på; osv.)
Senast redigerad av EyesWideShut 2019-07-04 kl. 09:37.
Citera
2019-07-04, 09:33
Medlem
proconsuls avatar
Det är alltså gnäll att påpeka att man får mindre betalt?
Citera
2019-07-04, 09:34
Medlem
Ge fan i att titta bara. Dom verkar klara sig bra utan ditt "hejande" ändå.

Och allt som är "jobbigt" med jämställdhet. Tänk den dagen du får ett jobb (om du nu får det) sen får du inte samma lön som alla andra för att du är som du är. Du skulle nog antingen gnälla hos facket eller gå hem till mamma och gråta. Är inte det samma sak?

Tönt.
Senast redigerad av Pappersfigur 2019-07-04 kl. 09:42.
Citera
2019-07-04, 09:38
Medlem
Skojtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Att fotbollsspelare motsvarande division 5 i herrfotboll "påpekar" att de inte tjänar lika mycket som eliten i herrfotboll är rent gnäll, ja. Det inser man om man är intelligent, det vill säga inte heter proconsul på Flashback.
Citera
2019-07-04, 09:40
Medlem
EyesWideShuts avatar
Citat:

Det beror väl på hur det påpekas, men "ja" som det påpekas nu så är det gnäll. Sport är underhållning och man betalas efter underhållningsvärdet. Bättre underhållning, bättre betalt. Så enkelt är det.
Citera
2019-07-04, 09:44
Medlem
Neroxxs avatar
Fast denna diskussion finns ju även ifall laget vinner eller ej, kan tycka att din anledning är lite knasig. Istället borde du ignorerar diskussionen om den stör dig. Visst det är inte alltid lätt då den kan komma upp lite varstans, går väl alltid att slå över till en annan kanal mellan perioderna/halvlekarna.
Citera
2019-07-04, 09:46
Medlem
Citat:

Självklart.

Det är gnäll om en försäljare som drar in 10.000 till företaget kräver samma lön som försäljaren som drar in 10 miljoner.
Senast redigerad av Mafia 2019-07-04 kl. 09:49.
Citera
2019-07-04, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersfigur
Ge fan i att titta bara. Dom verkar klara sig bra utan ditt "hejande" ändå.

Och allt som är "jobbigt" med jämställdhet. Tänk den dagen du får ett jobb (om du nu får det) sen får du inte samma lön som alla andra för att du är som du är. Du skulle nog antingen gnälla hos facket eller gå hem till mamma och gråta. Är inte det samma sak?

Tönt.

Trams!

Finns ingen lönediskriminering baserat på kön.
Citera
2019-07-04, 09:49
Medlem
EyesWideShuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Fast denna diskussion finns ju även ifall laget vinner eller ej, kan tycka att din anledning är lite knasig. Istället borde du ignorerar diskussionen om den stör dig. Visst det är inte alltid lätt då den kan komma upp lite varstans, går väl alltid att slå över till en annan kanal mellan perioderna/halvlekarna.

Jag tackar för dina tips. Nu är det så att jag inte ens tittar, men vill ändå att Sverige förlorar så att jag slipper höra gnället om att "vi är bättre, men får mindre betalt". Och faktum är att skulle jag ha på TV:n eller radion och diskussionen kommer upp där i något program, ja då orkar jag inte lyssna speciellt länge innan jag byter kanal.
Citera
2019-07-04, 09:54
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyesWideShut
Jag tackar för dina tips. Nu är det så att jag inte ens tittar, men vill ändå att Sverige förlorar så att jag slipper höra gnället om att "vi är bättre, men får mindre betalt". Och faktum är att skulle jag ha på TV:n eller radion och diskussionen kommer upp där i något program, ja då orkar jag inte lyssna speciellt länge innan jag byter kanal.

Ah, det är mer den allmänna debatten som stör dig, då blir det genast lite svårare om man inte helt vill avskärma sig från nyheter och liknande. Då kan jag endast rekommenderar att du härdar ut och slår dövörat till om det bekymrar dig, ett annat alternativt är att lyssna vad som sägs vem vet du kanske till och med håller med.
Citera
2019-07-04, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EyesWideShut
Jag gillar sport och håller alltid på Sverige UTOM när det handlar om damlandslagen i fotboll och hockey. Då håller jag alltid på motståndarna och vill att Sverige förlorar. Varför? Jo, för att jag är så trött på allt jämställdhetsgnäll som av någon anledning alltid ska tas upp i samband med att damerna spelar landskamper i fotboll eller hockey. Ju förr Sverige åker ur ett mästerskap desto bättre eftersom det blir svårare att jämföra sig med herrarna och säga: "Vi är minsann bättre, men får mindre betalt!"

Däremot förekommer inte samma jämställdhetsgnäll när det gäller andra damlandslag, t ex damlandslaget i handboll. Och följaktligen så håller jag på de svenska handbollsdamerna och vill att de vinner när de spelar sina matcher.

Nu är min fråga, finns det andra som upplever samma sak och väljer att hålla på motståndarna när t ex svenska damlandslaget i fotboll spelar just pga allt jämställdhetsgnäll?

(Ni får gärna diskutera andra aspekter som också berör den här problematiken, t ex finns det något vi kan göra för att gnället ska upphöra; hur länge kommer problemet finnas kvar; vad beror problemet på; osv.)
Samma här tyvärr, damfotbollen har tyvärr blivit väldigt politiserad. Kollar därför inte på damfotboll av principskäl. Har bekanta som sympatiserar med C och MP som nu kollar damfotboll trots att dom egentligen inte bryr sig eller gillar fotboll.
Citera
2019-07-04, 09:59
Medlem
Citat:

Givetvis. Om man genererar mindre pengar in skall man givetvis inte få mer ut än man genererat. Kärringgnäll rörande lön har alltid det problemet. Lika lön för lika arbete ska givetvis gälla inte liknande lön för liknande arbete. Det ÄR skillnad mellan kvinnlig fotboll och manlig dito. Måste jag skriva dig på näsan så kan jag göra det. Pojkar 16 år i AIK junior lag vann, med en man kort, över svenska landslaget(kärringar) Det måste ju betyda att pojkar 16 ska ha samma lön som det sagda landslag då eller?
Inse, kärringfotboll är inte på samma nivå som manlig dito. Det är inte ens samma sport.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in