2019-07-03, 20:17
Medlem
kalipp0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1391
När räntan höjs, kommer priset på obligationer att öka.
Inte alls säkert:

Citat:
Bonds have an inverse relationship to interest rates; when interest rates rise, bond prices fall, and vice-versa. At first glance, the inverse relationship between interest rates and bond prices seems somewhat illogical, but upon closer examination, it makes good sense.

An easy way to grasp why bond prices move in the opposite direction as interest rates is to consider zero-coupon bonds, which don't pay coupons but derive their value from the difference between the purchase price and the par value paid at maturity. For instance, if a zero-coupon bond is trading at $950 and has a par value of $1,000 (paid at maturity in one year), the bond's rate of return at the present time is approximately 5.26%, which is equal to (1000 - 950) ÷ 950.

For a person to pay $950 for this bond, he or she must be happy with receiving a 5.26% return. But his or her satisfaction with this return depends on what else is happening in the bond market.

Bond investors, like all investors, typically try to get the best return possible. If current interest rates were to rise, giving newly issued bonds a yield of 10%, then the zero-coupon bond yielding 5.26% would not only be less attractive, it wouldn't be in demand at all. Who wants a 5.26% yield when they can get 10%?

To attract demand, the price of the pre-existing zero-coupon bond would have to decrease enough to match the same return yielded by prevailing interest rates. In this instance, the bond's price would drop from $950 (which gives a 5.26% yield) to $909.09 (which gives a 10% yield).
https://www.investopedia.com/ask/answers/why-interest-rates-have-inverse-relationship-bond-prices/
Citera
2019-07-03, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Fast även om skillnaden hamnar på 0,4% så är det ju småpengar efter avdrag jämfört med om räntan sticker om något oväntat händer. Det går snabbt upp när det beger sig, och då tvekar man ju att binda, så man väntar lite till, och vips är räntan skyhög. Bankerna väntar inte på riksbankens besked om det blir oroligheter, säg krig med Iran eller en naturkatastrof.

Edit: Bundet 3 år på min bank ligger på 1,5, så det är du som har en skitbank.

Dock så talar ju alla emot dig.
Riksbankens höjningar kommer vara mikroskopiska även när det börjar höjas.

Och bankerna kommer inte vrålhöja, då tappar dom kunder.
Vilket är en till bra orsak att ha obundet i dessa tider.
Då har man en större möjlighet att spela ut bankerna mot varandra.
Svårare och framförallt dyrare om man har sina lån bundna på lång löptid.
Citera
2019-07-03, 20:51
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det stora slaget mot svensk export och bytesbalans var snarare att SAAB klappade igen. En mångmiljardexport ersattes av mångmiljardimport företrädesvis från Tyskland. Att devalvera sig till rikedom är som att pissa i brallan för att bli varm.

SAABs undergång är tvärtom ett lysande exempel på vad jag försökt säga i hundra inlägg eller något sånt. SAAB lämnade egentligen sverige redan 1990 när de svenska företaget hamnade i amerikansk ägo (GM). Varför? Bl.a. av det skäl jag beskrivit mycket utförligt och detaljerat XX gånger.
Citera
2019-07-03, 21:11
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
??
För statsobligationer gäller:
-0.5% för 5 år
0.02% för 10 år
De har fallit ca 0.4% det senaste halvåret. Och det är inte unikt för Sverige.

För tyska statsobligationer ligger allt kortare än 20 års löptid under ECB's styrränta.

Jag syftade på bolåneräntorna.
Citera
2019-07-03, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Dock så talar ju alla emot dig.
Riksbankens höjningar kommer vara mikroskopiska även när det börjar höjas.

Och bankerna kommer inte vrålhöja, då tappar dom kunder.
Vilket är en till bra orsak att ha obundet i dessa tider.
Då har man en större möjlighet att spela ut bankerna mot varandra.
Svårare och framförallt dyrare om man har sina lån bundna på lång löptid.

Missade du att jag skrev ”oväntat”, dvs händelser som Riksbanken inte kan kontrollera. Den svaga kronkursen är exempelvis ett orosmoln som kan trigga en plötslig skarp höjning av räntenivåerna oavsett beskedet de lämnat idag. Det kan gå mycket fort om det blir en kris.
En annan sak, bankerna har oligopol. När de bestämmer sig för att börja höja görs det över hela brädet i samförstånd. Du som kund har ingenstans att ta vägen när höjningarna startar.
Citera
2019-07-03, 23:53
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja enormt många människor klarar inte av att betala räntor på 4-5%. Även om de skulle göra det kommer de inte kunna konsumera utan behöva lägga alla sina resurser på att betala räntor. Hela konjunkturen skulle då dö i Sverige och vi skulle sannolikt få deflation.

Kanske de skulle ha tänkt på innan de tog lån.

Många vill bo i STORA ENORMA VILLOR, men ingen vill helt spara ihop till ett köp. Hoppas verkligheten kommer ikapp.
Citera
2019-07-04, 00:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1391
När räntan höjs, kommer priset på obligationer att öka.
Om marknadsräntan stiger så faller befintliga obligationer i pris. De måste falla i pris för att anpassa sig till den högre räntenivån som nyemitterade obligationer kommer ha.
Citera
2019-07-04, 07:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Kanske de skulle ha tänkt på innan de tog lån.

Många vill bo i STORA ENORMA VILLOR, men ingen vill helt spara ihop till ett köp. Hoppas verkligheten kommer ikapp.

Tja det är inte bara de som lånat som drabbas utan så även du. En kraftig räntehöjning skulle leda till minskad konsumtion och lågkonjunktur med allt vad det innebär.
Citera
2019-07-04, 07:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
SAABs undergång är tvärtom ett lysande exempel på vad jag försökt säga i hundra inlägg eller något sånt. SAAB lämnade egentligen sverige redan 1990 när de svenska företaget hamnade i amerikansk ägo (GM). Varför? Bl.a. av det skäl jag beskrivit mycket utförligt och detaljerat XX gånger.
Du verkar inte förstå vad som utgör BNP, bytesbalans, handelsbalans.

Lär dig skilja på omsättning och ägande. Volvo cars bidrar kraftigt till vår BNP trots kinesiskt ägande. Likaväl som att Electrolux dammsugarfabrik och Husqvarnas kylskåp bidrar till ungersk BNP.
Citera
2019-07-04, 08:46
Bannlyst
Som sagt, den svenska riksbanken vill ju ha inflation till varje pris, utöver den inflation den faktiskt redan ställer till med. Så det kan bli fortsatta räntesänkningar.

En sak jag oroar mig över, vid sidan om att det svenska näringslivet inte stärks deflationsvägen, är framtiden avseende de svenska pensionerna. Är det meningen att vi 70-talister och de efter oss, ska dö tandlösa som uteliggare så fort vi lämnat arbetsmarknaden vid 71 års ålder???? Frågan har med räntan att göra. Stärks aldrig kronan kommer pensionerna aldrig att förbättras heller.
Citera
2019-07-04, 10:08
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalipp0
Riksbanken bla, se senaste penningpolitiska rapporten:

Räntan väntas höjas igen mot slutet av året eller i början av nästa år och höjningarna därefter väntas ske i en något långsammare takt.
https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/penningpolitisk-rapport/2019/penningpolitisk-rapport-april-2019/

Kom in i matchen, pojk.
Frågan var i och för sig vilka "folk" det var som "hela tiden" hävdade att räntan ska höjas, om det var riksbanken som här avsetts så borde TS ha skrivit det. Du förstod inte min fråga.

OnT: Minusränta i vad som kallas högkonjunktur, hänger det ihop? Och vad händer i den kommande lågkonjunkturen?
Citera
2019-07-04, 10:36
Medlem
kalipp0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Frågan var i och för sig vilka "folk" det var som "hela tiden" hävdade att räntan ska höjas, om det var riksbanken som här avsetts så borde TS ha skrivit det. Du förstod inte min fråga.
Folk på Flashback skriver sånt hela tiden. Du får läsa mer och skriva mindre, den som söker skall finna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in