2019-07-03, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Det vil si at dersom MGM fengsles vil ikke det forandre noe for feks. barnas tilgang til verdiene?
Nei, bare hvis TH selv vil.
Citera
2019-07-04, 00:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det har vært et alvorlig hackerangrep mot Bitcoin Norge, iflg E24 3. juli 2019:
– Kommer ikke til å sitte igjen med noen midler

Jeg tenker, om kidnapperen administrerer sine kryptovaluta-transaksjoner og kontoer via en hemmelig smarttelefon registrert på et annet og reelt navn, kan det da tenkes at vedkommende har skaffet seg en solid bitcoin-konto på samme smart-telefon .. for fleksibilitet og mulighet til å sende "beskjeder" i annen type kryptovaluta ..?

Det ser nå ut som Bitcoin Norge vil utbetale alle penger til alle sine kunder.

Kanskje politiet vil få litt hjelp fra denne hacker-historien, om det skulle vise seg at en bitcoin-utbetaling vil bli overført til ... ja vår mann ... fordi pengene opprinnelig var innbetalt fra en av hans kontoer ..?

Long shot men ..
Hackerattacket undersöks inte av polisen/Kripos i Norge. Tyvärr är serveren i USA.
https://www.dn.no/teknologi/axel-due/bitcoins-norge/usa/kripos-etterforsker-ikke-bitcoins-norge-saken/2-1-631523
Citat:
– Generelt er det slik at om en tjeneste som er lokalisert i USA er angrepet, så er det amerikanske myndigheter som har ansvaret for å etterforske hva som har skjedd, svarer kommunikasjonsrådgiver i Kripos Axel Due på epost til DN.
Jag är nyfiken på vad FBI har hjälpt till med i detta fallet. Har de hjälpt till med mer än rådgivning i samband med förhandlingar i ett eventuellt kidnappningsfall?
Citera
2019-07-04, 00:29
Medlem
Hun kunne vel også fort forsvunnet på en enklere måte. Enten av egen vilje eller andres motiv. Nå knyttes alt til TH og hjemmet..Og hvem har kunnskap om sånt?..
Citera
2019-07-04, 00:49
Medlem
Jeg tenkte mer på at alle eiere vil få utbetalt verdien av deres kryptovaluta-beholdning pr 1. mai i år.

Ikke sikkert alle eierne er like begeistrede for å få denne utbetalingen. Ihvertfall ikke om de ønsker at kryptovaluta beholdningen skal være hemmelig.

Skal godt gjøres da, at vår mann får en uventet, og kanskje uønsket, Bitcoin-utbetaling i løpet av ett par uker.
Citera
2019-07-04, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Ikke umulig men bitcoin er vel åpen for skattemyndighetene ?
Kikket litt på det, orket bare skumme overskriftene. Synes ikke å ha samme rapporteringsplikt som banker og andre finansinstitusjoner.

Eier har selvfølgelig plikt til å opplyse skattemyndighetene. Men om det finnes effektiv kontroll, vet ikke.
Citera
2019-07-04, 01:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Intressant med en miljardär som sitter på livstid. Det blir en artig åklagare kan man föreställa sig...
Citera
2019-07-04, 01:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Kanske kan tillgångarna frysas eller sättas under god man? Det vore olyckligt om den dömde fritt kunde disponera sin förmögenhet.
Citera
2019-07-04, 05:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kanske kan tillgångarna frysas eller sättas under god man? Det vore olyckligt om den dömde fritt kunde disponera sin förmögenhet.

I det här fallet är det ju pengar som han själv arbetat ihop, så jag ser inte varför han inte skulle få disponera dem? Däremot tycker jag att det är konstigt, att en person som mördat sin man eller fru ändå kan få ut giftorätten (men inte eventuellt arv). I de fall då det är den andra partens pengar från början s.a.s.. Man ska ju inte kunna snika åt sig pengar genom att mörda någon, där borde lagen sätta stopp!
Citera
2019-07-04, 07:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I det här fallet är det ju pengar som han själv arbetat ihop, så jag ser inte varför han inte skulle få disponera dem? Däremot tycker jag att det är konstigt, att en person som mördat sin man eller fru ändå kan få ut giftorätten (men inte eventuellt arv). I de fall då det är den andra partens pengar från början s.a.s.. Man ska ju inte kunna snika åt sig pengar genom att mörda någon, där borde lagen sätta stopp!

Man ärver inte den man mördar. Så brukar det vara.

Jag kan tänka mig att ansett farliga interners handhavande med sina pengar allra minst nära övervakas.
Citera
2019-07-04, 08:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Man ärver inte den man mördar. Så brukar det vara.

Jag kan tänka mig att ansett farliga interners handhavande med sina pengar allra minst nära övervakas.

Nej man ÄRVER inte, men man får ut giftorätten. Och det är hälften av allt som finns i boet. Det är mycket nog. Det tas inte ens någon hänsyn till vems pengarna var från början. Och jag VET att det är så, i Sverige i alla fall. Jättekonstigt.

Ja medan de vistas i fängelset har de ingen glädje av sina pengar. Då har de bara sin lön från fängelseverkstaden, som de kan handla godis, tidningar och liknande för i kiosken. Som alla andra. Men jag tror inte att de är förhindrade att, genom sin advokat, ta del av vad som händer med deras investingar ute i världen, och fatta beslut om dem, inifrån fängelset. VET du att det är så? Jag tänker även att en situation, där en långtidsfånge äger så här stora (särskilt "vita") tillgångar, måste vara extremt ovanlig.
Citera
2019-07-04, 08:05
Medlem
Citat:
Nå er det vel mange straffedømte som har sonet straff men likevel beholder både firmaer og pengene.

Barna håper nok ikke på en siktelse. Det må være grusomt for dem å innse det som nå skjer. Jeg registrerer allikevel at den yngste datteren og moren fratrådte sine styreverv i fjor høst, og det kan tyde på en konflikt i familien, der hun tok AE sitt parti. Kanskje hun innså at det ville bli mer penger å få til seg selv og barnebarn hvis moren tok ut skilsmisse og fikk kontroll på eget liv og penger? Den yngste datteren (og kanskje de andre barna) sitter i så fall i en situasjon der de kan presse TH nå, hvis kun de vet om at AE søkte ut. Spørs på dynamikken i familien. Mulig de aldri ville tenkt i de baner.
Senast redigerad av Adrtrt 2019-07-04 kl. 08:22.
Citera
2019-07-04, 08:14
Medlem
Citat:
Eller att de misstänker att en sån länk kan finnas eftersom analysen inte antyder att TH skaffat papperet och förfärdigat brevet?

Vilket skulle antyda antingen någon som står TH nära och kan acceptera kidnappning, eller någon som inte står TH nära och som blivit ombedd av ngn annan (som står TH nära...)?

Brevet kan ju, teoretiskt, ha författats i förfluten tid, om TH haft planen liggande länge... Teoretiskt kan ju delar av brevet (kryptodelen exv) vara författat för annat syfte, eller uppdragits för annat syfte.

Hade du annan tanke?

Sen kan ju någon på en skrivbyrå/reklambyrå minnas att någon (TH då främst) bett att få ngt utskrivet, men polisen vill slippa ringa runt till alla.

Mulig han har hatt medhjelper/e som ikke har visst helt hva de var med på, ja. De visste det var snakk om en kidnapping/utpressing, men ikke at det gjaldt drap på hans kone. Som de nå plutselig er involvert i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in