Är det någon här som har gått programmet datavetenskap distans på Mittuniversitetet? Är det kanske rentav någon som har fått jobb efter detsamma? Det verkar inte finnas så mycket information från externa källor och själv vet jag inte riktigt vad jag skall tro, men lutar nog mest åt det skeptiska hållet. Angående Miun som universitet finns det blandade åsikter, alltifrån bra till anus, vilket finns att läsa om bl.a. här på Flashback. Dock har jag inte hittat något om själva programmet.
Det är främst kursinnehållet som gör mig skeptisk, där javaprogrammering tycks vara helt dominerande tillsammans med en och annan halvslapp glidarkurs inriktad mot beteendevetenskap el. dyl. Rätta mig gärna om jag fel här, men det är i alla fall det intrycket jag får. Varför finns det t.ex. ingen Python-programmering? Java är väl ingen direkt höjdare om man tänker gå in för machine learning på ett senare stadium? Och varför inga mattekurser? Och sitter verkligen chalmerister och KTH:are och mekar med Word och Excel, ens på den första inledande kursen?
Fast jag kanske är både okunnig och fördomsfull här? Det finns ju de facto mindre universitet i Sverige som har grymt bra distansutbildningar inom IT, t.ex. Linnéuniversitet. Så låt inte mig påverka er. Säg gärna vad ni själva anser om kursupplägget:
https://www.miun.se/utbildning/kurse...=ht2019-vt2020