2019-07-03, 16:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Risikabelt, men fullt mulig. Stedet der han dumper henne er utstudert for lenge siden. Har faktisk tenkt på sånt selv, er av den makabre typen, og det er en fin tidtrøyte å tenke ut hvor man ville dumpet et lik hvis ulykken var ute.

Som feks en professionell fjellvilsen med møssecam... 😂

Norge som helhet måste väl f.ö. vara lite unikt på den måten att det finns fler lämplige dumpningsplatser än det finns ”övrig terräng”. Enda problemet är att det gås på tur precis överallt också, så det som för en svensk kunde verka fiffigt o avlägset, är det som drar de allra störste folkmassorna.

En soptunna på Karl-Johan kunde vara det säkraste.

Jag löfter lite fördommar. Ta det inte personligt! 😀
Senast redigerad av Lonnrot 2019-07-03 kl. 16:54.
Citera
2019-07-03, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Akkurat. TH kan nog iofs ha fått sympatier från många först. Så länge kidnappningen var aktuell o trovärdig. Och somliga skulle kanske inte spontant ta upp eller ens tänka på vittnesbörd som misstänkliggjorde TH. Dvs. den obehagliga medieuppmärksamheten skulle ändå tjäna hans syften.

Sen de lejda hjälpredorna: jag kan nog inte ta åt mig äran där, jag hade främst futuramännen för ögonen. Men i så fall är TH kanske mer än lurig, om han har tänkt sig att de där figurerna ska fly landet (eller aldrig komma tillbaka) när de plötsligt dyker upp på bild i tidningen. Eller så har han använt det som påtryckningsmedel på vägen: om ni inte gör som jag säger så kan jag berätta att ni finns på bild och det räcker om jag ber en vän ringa polisen och säga att det skedde suspekt rörelse av folk utanför en specifik kontorsbyggnad samma morgon så kommer de begära fram cctv.

Jag håller inte alls för otroligt att TH i sånt här fall orkestrerat det hela på distans, med kontakter och generösa utbetalningar via liknande skyddade cybervägar som sen använts för kommunikationen av kraven som vi känner till. Men det borde vara extremt riskfyllt ändå, om inte TH låtit tysta också mellanhänder.

Mone* var visst m*derna museets arkitekt. Monero var termen.

I så fall: planen och verktygen fanns redan på plats. Något sker och planen sätts i verket.

Men: det är hysteriskt högt spel.

Tänker man bort futuramännen och adderar förplanering av ”beredskapsskäl” så skulle TH sannolikt ha kunnat utföra allt själv också. Vilket ger andra risker men totalare kontroll.

Det är ju inte helt otänkbart att Th redan sen tidigare haft tillgång till kriminella strukturer och att han har några thugs på sin lönelista som har så blodiga händer att det är helt safe att använda dem för sånt här.

Lätt å säge är det icke.

Hoppas bara inte TH nördat in sig på tv-serien Billions i sin pensionerade ensamhet, o fått idéer....
Jeg tror ikke han har utført selve handlingen selv for å kunne distansere seg fra selve drapet, hadde han utført det selv så hadde han sittet i saksa nå. Jeg tror noen hjelpere kom og hentet AE og at hun ble drept og kremert et annet sted.
Citera
2019-07-03, 16:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Jeg tror ikke han har utført selve handlingen selv for å kunne distansere seg fra selve drapet, hadde han utført det selv så hadde han sittet i saksa nå. Jeg tror noen hjelpere kom og hentet AE og at hun ble drept og kremert et annet sted.

Är det i någon mening förplanerat så kan det visst vara så. Men helt sikker ska man inte vare.
Citera
2019-07-03, 16:56
Medlem
Citat:
Akkurat. TH kan nog iofs ha fått sympatier från många först. Så länge kidnappningen var aktuell o trovärdig. Och somliga skulle kanske inte spontant ta upp eller ens tänka på vittnesbörd som misstänkliggjorde TH. Dvs. den obehagliga medieuppmärksamheten skulle ändå tjäna hans syften.

Sen de lejda hjälpredorna: jag kan nog inte ta åt mig äran där, jag hade främst futuramännen för ögonen. Men i så fall är TH kanske mer än lurig, om han har tänkt sig att de där figurerna ska fly landet (eller aldrig komma tillbaka) när de plötsligt dyker upp på bild i tidningen. Eller så har han använt det som påtryckningsmedel på vägen: om ni inte gör som jag säger så kan jag berätta att ni finns på bild och det räcker om jag ber en vän ringa polisen och säga att det skedde suspekt rörelse av folk utanför en specifik kontorsbyggnad samma morgon så kommer de begära fram cctv.

Jag håller inte alls för otroligt att TH i sånt här fall orkestrerat det hela på distans, med kontakter och generösa utbetalningar via liknande skyddade cybervägar som sen använts för kommunikationen av kraven som vi känner till. Men det borde vara extremt riskfyllt ändå, om inte TH låtit tysta också mellanhänder.

Mone* var visst m*derna museets arkitekt. Monero var termen.

I så fall: planen och verktygen fanns redan på plats. Något sker och planen sätts i verket.

Men: det är hysteriskt högt spel.

Tänker man bort futuramännen och adderar förplanering av ”beredskapsskäl” så skulle TH sannolikt ha kunnat utföra allt själv också. Vilket ger andra risker men totalare kontroll.

Det är ju inte helt otänkbart att Th redan sen tidigare haft tillgång till kriminella strukturer och att han har några thugs på sin lönelista som har så blodiga händer att det är helt safe att använda dem för sånt här.

Lätt å säge är det icke.

Hoppas bara inte TH nördat in sig på tv-serien Billions i sin pensionerade ensamhet, o fått idéer....

Ingenting er uten risiko. Som TH har blitt portrettert, så vil jeg holde en finger på at han kan ha gjort det alene. Kanskje med noen medhjelpere som ikke helt har visst hva de har hjulpet til med. Politiet kan ha fått hasen på disse. Tenker da på Futurum-mennene feks. At de ikke er lagt bort, men snakker med politiet.
Citera
2019-07-03, 17:02
Medlem
Citat:
Är det i någon mening förplanerat så kan det visst vara så. Men helt sikker ska man inte vare.
Det er nok noen helt andre enn TH som sendte meldinger til politiet, risikoen blir for stor.
Citera
2019-07-03, 17:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ingenting er uten risiko. Som TH har blitt portrettert, så vil jeg holde en finger på at han kan ha gjort det alene. Kanskje med noen medhjelpere som ikke helt har visst hva de har hjulpet til med. Politiet kan ha fått hasen på disse. Tenker da på Futurum-mennene feks. At de ikke er lagt bort, men snakker med politiet.

Finns de kvar i riket så borde de krypa fram nu om inte förr. Det har de allt att vinna på. Rör det sig om i Norge bosatta så finns det någon som förr eller senare kan lista ut vilka de är.

Att de dyker upp på bild sådär skulle möjligen kunna ha att göra med att TH själv behöver ha en teoretisk chans att identifiera dem i efterhand, om han själv inte visste vilka han lejde. Eller skrämmas med detta... Sen kan det väl vara vanliga vilsna fotgängare också förstås.

Eller bara en iscensatt distraktion.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-07-03 kl. 17:15.
Citera
2019-07-03, 17:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det er nok noen helt andre enn TH som sendte meldinger til politiet, risikoen blir for stor.

Nån som gillar att göra kryptonycklar... Sändningen behöver ju inte skett i realtid iofs. Men TH behöver väl en dator som polisen inte känner till. I nåt skjul nånstans, eller hur man bäst gör sånt där. En mobil kanske...
Citera
2019-07-03, 17:16
Medlem
Citat:
Nån som gillar att göra kryptonycklar... Sändningen behöver ju inte skett i realtid iofs. Men TH behöver väl en dator som polisen inte känner till. I nåt skjul nånstans, eller hur man bäst gör sånt där. En mobil kanske...

Jeg tror de overvåket alt fra første stund. Umulig. Her må han altså ha hatt hjelp?
Citera
2019-07-03, 17:16
Medlem
Citat:
Jeg tipper på en medhjelper som nå befinner seg i utlandet på ubestemt tid.
Citera
2019-07-03, 17:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jeg tror de overvåket alt fra første stund. Umulig. Her må han altså ha hatt hjelp?

Jag tror iofs att de övervakat allt. Därav också de glesa och sparsmakade meldingarna. Där går också gränsen för min kompetens på området. En betalkortstelefon gömd i ventilationstrumman på toan bredvid rummet för säker datorkommunikation på kontoret kanske vore ett alternativ.

Jag vet inte. Men brödlös är icke rådlös.
Citera
2019-07-03, 17:27
Medlem
Citat:
Jeg tipper på en medhjelper som nå befinner seg i utlandet på ubestemt tid.

Jeg kan forstå at det finnes medhjelpere hvis dette er en kidnapping. Men hvis dette kun er et drap, så må altså mer enn en person ha motiv sterkt nok til å drepe henne. Det skal ekstremt mye til. Da sitter vi igjen med innleid hjelp. Og er det egentlig realistisk at 68år gamle TH har vært på seriemorder-shopping? Og dermed satt seg i en posisjon til å bli presset for penger og/eller avslørt resten av livet?

Jeg føler vi overser noe vesentlig her. Alt vi ramser opp her av motiver og alternative scenarioer virker på hver sin måte helt usannsynlig ut. TH er snart i 70-årene og milliardær. Han skal altså ta risikoen på livstid i fengsel fordi kona har enten A: Vært utro(igjen, men denne gangen dreper han altså?), B: Han vil spare penger på en skilsmisse så han er villig til å miste alt og skifter personlighet i pensjonsalder.. Noe skurrer veldig her..
Citera
2019-07-03, 17:28
Medlem
Citat:
Jag tror iofs att de övervakat allt. Därav också de glesa och sparsmakade meldingarna. Där går också gränsen för min kompetens på området. En betalkortstelefon gömd i ventilationstrumman på toan bredvid rummet för säker datorkommunikation på kontoret kanske vore ett alternativ.

Jag vet inte. Men brödlös är icke rådlös.
Er det TH som står bak så trengs ingen overvåkning, og derfor har heller ingen observert noe mistenkelig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in