Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Om, osett allt annat, ”noe skjedde”, så finns det väl bara en person (eller personkrets) som kan antas ha ett färdigregistrerat Moneo-konto till hands, och det är aktiemiljardären TH själv. Hans familj, hans medarbetare, hans närmaste vänner, och förvisso kolleger mer bredare sett. Det skulle i alla fall utesluta flertalet upptänkliga individer från polisens hypotes om att bortföringen är fingert för att skyla ett draep. Trädgårdsmästaren, byggjobbaren, brevbäraren, kyrkoherden, grannen och genomsnittspundaren mfl borde inte komma på tal.
Jeg tror politiet har et lite flatterende bilde av TH etter mange avhør med familie og venner. Hvis de i tillegg har kunnet finne at hun ville ha skilsmisse, eller på ny var utro, så har de et motiv.
TH har nok opprettet monero-kontoen selv. Kanskje han da hadde bestemt seg, og visste at et hevnmotiv ville kunne høres troverdig ut, samtidig som at det nettop var blitt skrevet om ham i DN.
Han vitnet selv i en kidnappingssak i 2005, et merkelig sammentreff, som også kan benyttes til å peke på at kriminelle allerede vet om hans adresse. Men at de ikke skaffet alarm, elelr startet å låse døren etter den episoden, det synes jeg er meget rart!
Det er i det hele tatt mye rart i denne saken.
Som du skriver så kan han ha leid noen uten å avsløre hvem han var. De som gjorde det kan ha trodd det er en proff liga som har leid dem. Etter å ha lest litt om hvordan kidnappinger fungerer så skjønner jeg at det som regel er tre ledd. En bakmann, de som gjennomfører selve bortførelsen(som ofte ender i drap etter nye instrukser), og de som skal kreve inn penger. Ingen av de tre leddene trenger å vite hvem hverandre er. Her kan det ha vært kun to ledd.