Citat:
Tror inte att alla detaljer i tidslinjen kommit till pressens kännedom; det vore inte förenligt med en korrekt hantering av en allvarlig kidnappningshistoria. En sådan hämnd är som sagt väldigt svår att se. - Den ende som kan skönjas vilja ge sken av kidnappning är TH, ev. någon med ett makabert sinne för gratisreklam kring något större investeringsobjekt.Ja, väldigt många kritiska moment; från början till slut. - Ska AE under transport ha varit försedd med ögonbindel; sedan utfordrats genom en vägglucka..? - Låter som en 8 mån lång skräcktillvaro. - Varje skymt av kidnapparna bör ha varit detsamma som att underteckna sin egen dödsdom. - Även kryptovalutorna torde kunna betraktas som riskfyllda inkl. spårbarhet. - Ev. överlämnande av kontanter i olika valutor är också förenat med stor risk. - 250 kg guld vore kanske bättre..?Ja, eller ett par, tre stycken som förläst sig på kryptovaluta. - Det kan ändå konstateras att även sådana är betjänta av att polisen håller sig undan, och ett större kriminellt gäng torde ha samma krav. - Även TH bör vid det här laget ha förstått att hålla polisen utanför. Hans advokat nämnde f.ö. vid en presskonferens att kommunikationen med kidnapparna nu övergått till engelska (A4-arken som TH hittade var ju ett hopkok av svenska och norska).
Jag borde ha skrivit ”Sen känner jag ju inte med säkerhet alla KOMMUNICERADE detaljer i tidslinjen kring brottet och tiden efter”, för det var vad jag menade.
Tack. Utåt sett får man ju lätt intrycket att den lite beskedlige TH som tydligen gjort sig pengar på elkraft, skidanläggningar och byggprojekt, med sin lite beskedliga men tydligen alkade kona, i sitt relativt beskedliga villaområde, och som rimligen borde ha haft förtroenden från en del uppsatta personer för att i Norge under oljeboomsåren kunna göra karriär inom kraft o skidåkning, knappast skulle vara hjärnan bakom detta på ålderns höst, mest för att det är så lågt, kanske. Sen finns det ju ärthjärnor till det mesta, men kriminella gäng av ngn dignitet tror jag då inte på, å har de dignitet så har kripos full koll på dem. Nån frispelande ensling eller två liggger närmre till hands. Att ge sig på uppenbart svaga ligger vanligen inte för alla typer av kriminella, utan ssk de som är svaga själva, och en ansvarsfull kidnappare brukar välja ett offer som kan överleva (för att daterade livstecken krävs av motparten) och gärna ett offer som kan vara lite trevligt att plåga lite. De som kidnappar kvinnor och barn för att de just är kvinnor och barn (och även mördar dessa) söker nog inte samma kickar som de flesta andra dödliga. Eller i så fall på en mycket lägre nivå. De flesta skulle nog välja Hagen själv för att kunna intala sig att beteendet har ngn rättfärdighet.
Sen är jag ju lätt nyfiken på de tre vuxna barnen och även deras respektive, eftersom det är arv av betydande organisationer som står på spel, och fru H tydligen trillat ur styrelser eller hur det var. En skilsmässa mellan Herr o Fru H skulle ju på papperet snarare drabba barnen än den sjuttioårige TH. Skulle kunna. Ett fingerat mord på Fru H skulle ju också kunna skynda på en process där barnen övertar ägandet.
Det finns inte bilder på barnen? Jag sökte men fann inte ens namnen. Jag vill inte med nödvändighet göra livet svårt för redan drabbade människor men om det redan vart uppe...