2019-07-02, 19:11
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tror inte att alla detaljer i tidslinjen kommit till pressens kännedom; det vore inte förenligt med en korrekt hantering av en allvarlig kidnappningshistoria. En sådan hämnd är som sagt väldigt svår att se. - Den ende som kan skönjas vilja ge sken av kidnappning är TH, ev. någon med ett makabert sinne för gratisreklam kring något större investeringsobjekt.Ja, väldigt många kritiska moment; från början till slut. - Ska AE under transport ha varit försedd med ögonbindel; sedan utfordrats genom en vägglucka..? - Låter som en 8 mån lång skräcktillvaro. - Varje skymt av kidnapparna bör ha varit detsamma som att underteckna sin egen dödsdom. - Även kryptovalutorna torde kunna betraktas som riskfyllda inkl. spårbarhet. - Ev. överlämnande av kontanter i olika valutor är också förenat med stor risk. - 250 kg guld vore kanske bättre..?Ja, eller ett par, tre stycken som förläst sig på kryptovaluta. - Det kan ändå konstateras att även sådana är betjänta av att polisen håller sig undan, och ett större kriminellt gäng torde ha samma krav. - Även TH bör vid det här laget ha förstått att hålla polisen utanför. Hans advokat nämnde f.ö. vid en presskonferens att kommunikationen med kidnapparna nu övergått till engelska (A4-arken som TH hittade var ju ett hopkok av svenska och norska).

Jag borde ha skrivit ”Sen känner jag ju inte med säkerhet alla KOMMUNICERADE detaljer i tidslinjen kring brottet och tiden efter”, för det var vad jag menade.

Tack. Utåt sett får man ju lätt intrycket att den lite beskedlige TH som tydligen gjort sig pengar på elkraft, skidanläggningar och byggprojekt, med sin lite beskedliga men tydligen alkade kona, i sitt relativt beskedliga villaområde, och som rimligen borde ha haft förtroenden från en del uppsatta personer för att i Norge under oljeboomsåren kunna göra karriär inom kraft o skidåkning, knappast skulle vara hjärnan bakom detta på ålderns höst, mest för att det är så lågt, kanske. Sen finns det ju ärthjärnor till det mesta, men kriminella gäng av ngn dignitet tror jag då inte på, å har de dignitet så har kripos full koll på dem. Nån frispelande ensling eller två liggger närmre till hands. Att ge sig på uppenbart svaga ligger vanligen inte för alla typer av kriminella, utan ssk de som är svaga själva, och en ansvarsfull kidnappare brukar välja ett offer som kan överleva (för att daterade livstecken krävs av motparten) och gärna ett offer som kan vara lite trevligt att plåga lite. De som kidnappar kvinnor och barn för att de just är kvinnor och barn (och även mördar dessa) söker nog inte samma kickar som de flesta andra dödliga. Eller i så fall på en mycket lägre nivå. De flesta skulle nog välja Hagen själv för att kunna intala sig att beteendet har ngn rättfärdighet.

Sen är jag ju lätt nyfiken på de tre vuxna barnen och även deras respektive, eftersom det är arv av betydande organisationer som står på spel, och fru H tydligen trillat ur styrelser eller hur det var. En skilsmässa mellan Herr o Fru H skulle ju på papperet snarare drabba barnen än den sjuttioårige TH. Skulle kunna. Ett fingerat mord på Fru H skulle ju också kunna skynda på en process där barnen övertar ägandet.

Det finns inte bilder på barnen? Jag sökte men fann inte ens namnen. Jag vill inte med nödvändighet göra livet svårt för redan drabbade människor men om det redan vart uppe...
Citera
2019-07-02, 19:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Hvis dette er en rigget kidnapping, så er det kanskje gjort på den måten fordi det nettopp da vil bli mulig å komme unna med mordet. Intet lik, ingen DNA, og med noe håndfast å peke på, som vil skape nok tvil til en frikjennelse, uansett hvor mye indisier det vil komme.
Är det en lejd mördare kan ett kidnappningsscenario möjligen ha relevans, men då bör minst en välbetald torped finnas. - Någon misshandel, eller dödliga skador som uppkommit i stundens hetta, är dock inte aktuellt; mordet bör i så fall ha planerats.
Citat:
TH og AE har en trøblete fortid, og kanskje har hun bedt om skilsmisse. Allikevel vil han kunne peke på dette håndfaste, løsepengekrav, fiendebildet etter Pareto med mer. Et mediesirkus blir det, og spekulasjoner rundt TH, men uten nok bevis til en siktelse, så vil det dø ut. Jeg tror GM har blitt noe overrasket over ressursene politiet har fått. Men medhjelpere, evnt en leiemorder, vil si at han alltid kan bli offer for ytterligere utpressing. Men at han kan ha gjort det alene, det ser jeg ikke muligheten for, slik det står i dag.
Utpressning behöver ej bli aktuellt; det räcker med hållhakar på varandra (det finns ju också fler torpeder).
Citat:
Jeg hadde også en hypotese som gikk på at yrkeskriminelle som kjenner til familien hadde gjort dette. Det ble kjent i 2005, da TH vitnet i en kidnappingssak, at de sov med ulåst dør.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7lamx8/loerenskog-forsvinningen-milliardaeren-vitnet-i-kidnappingsak-i-2005

Hans yngste datter har også vært i et miljø i sine yngre dager der kriminelle var del av venneflokken. En ble tiltalt i saken der Geir Grande ble kidnappet, torturert og drept, liket aldri funnet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/grande-vitne-ratt-mishandlet/65461391

Så det er nok av kriminelle som har kjent til denne familien og adressen, og hvor lett det er å bortføre noen der. Men kynismen i forbrytelsen er "unorsk". Å ta en gammel kvinne på et så brutalt vis. Slepespor tyder på ekstrem og brutal vold. Det stemmer ikke med det bildet jeg har av norske kriminelle, rett og slett. Men mulig jeg er gammel og naiv, at ting har forandret seg.
För att snabbt få in henne i en bil (utan att hon hann se för mycket) var det nödvändigt att stå på pass bakom badrumsdörren och så fort hon hunnit ut dra på henne en luva, alt. knacka ned/söva henne. - Sedan var det ju bara att åka iväg. - Kanske hade man också samma bilmärke som TH..? - Det hade räckt att en person oskadiggjort henne, men polisen kan ev. ha belägg för att flera befunnit sig i huset. - Hennes mobil ska tydligen ha hittats på ett ställe där man normalt sett placerar den när den inte används. - Hunden var instängd (inslängd) i ett rum; inga hinder vid utfarten.
Citera
2019-07-02, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag borde ha skrivit ”Sen känner jag ju inte med säkerhet alla KOMMUNICERADE detaljer i tidslinjen kring brottet och tiden efter”, för det var vad jag menade.

Tack. Utåt sett får man ju lätt intrycket att den lite beskedlige TH som tydligen gjort sig pengar på elkraft, skidanläggningar och byggprojekt, med sin lite beskedliga men tydligen alkade kona, i sitt relativt beskedliga villaområde, och som rimligen borde ha haft förtroenden från en del uppsatta personer för att i Norge under oljeboomsåren kunna göra karriär inom kraft o skidåkning, knappast skulle vara hjärnan bakom detta på ålderns höst, mest för att det är så lågt, kanske. Sen finns det ju ärthjärnor till det mesta, men kriminella gäng av ngn dignitet tror jag då inte på, å har de dignitet så har kripos full koll på dem. Nån frispelande ensling eller två liggger närmre till hands. Att ge sig på uppenbart svaga ligger vanligen inte för alla typer av kriminella, utan ssk de som är svaga själva, och en ansvarsfull kidnappare brukar välja ett offer som kan överleva (för att daterade livstecken krävs av motparten) och gärna ett offer som kan vara lite trevligt att plåga lite. De som kidnappar kvinnor och barn för att de just är kvinnor och barn (och även mördar dessa) söker nog inte samma kickar som de flesta andra dödliga. Eller i så fall på en mycket lägre nivå. De flesta skulle nog välja Hagen själv för att kunna intala sig att beteendet har ngn rättfärdighet.

Sen är jag ju lätt nyfiken på de tre vuxna barnen och även deras respektive, eftersom det är arv av betydande organisationer som står på spel, och fru H tydligen trillat ur styrelser eller hur det var. En skilsmässa mellan Herr o Fru H skulle ju på papperet snarare drabba barnen än den sjuttioårige TH. Skulle kunna. Ett fingerat mord på Fru H skulle ju också kunna skynda på en process där barnen övertar ägandet.

Det finns inte bilder på barnen? Jag sökte men fann inte ens namnen. Jag vill inte med nödvändighet göra livet svårt för redan drabbade människor men om det redan vart uppe...

Jeg har absolutt ingen tro på at barna kan ha noe med dette å gjøre. Den eldste datteren sitter i nesten alle styrene, sønnen sitter i ett, den yngste datteren er plutselig uten verv, og en nevø har nylig trådt inn. Kun nær familie. Kan ikke tenke meg at noen av barna kunne gjort sin mor noe vondt, virkelig ikke. Den eldste datteren er prest, mannen driver et byggefirma etter hva jeg vet, hvor hun også sitter i styret. Yngste datteren driver et ridesenter med sin mann, sønnen er musiker, og jobber noe i en av TH sine bedrifter.
Citera
2019-07-02, 19:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jeg har absolutt ingen tro på at barna kan ha noe med dette å gjøre. Den eldste datteren sitter i nesten alle styrene, sønnen sitter i ett, den yngste datteren er plutselig uten verv, og en nevø har nylig trådt inn. Kun nær familie. Kan ikke tenke meg at noen av barna kunne gjort sin mor noe vondt, virkelig ikke. Den eldste datteren er prest, mannen driver et byggefirma etter hva jeg vet, hvor hun også sitter i styret. Yngste datteren driver et ridesenter med sin mann, sønnen er musiker, og jobber noe i en av TH sine bedrifter.

Tack. Låter ju som ”bättre folk” på mig. Det gör ju löst dock i så fall även TH något mindre trolig som GM i mina öron, låt vara på klena grunder från min sida. Och det skulle antydningsvis peka mer mot ngn nolla till niding som inte förstår vidden av sin förbrytelse.
Citera
2019-07-02, 19:34
Medlem
Citat:
Tack. Låter ju som ”bättre folk” på mig. Det gör ju löst dock i så fall även TH något mindre trolig som GM i mina öron, låt vara på klena grunder från min sida. Och det skulle antydningsvis peka mer mot ngn nolla till niding som inte förstår vidden av sin förbrytelse.

Det er TH som fremstår noe spesiell når man går familien og dens historie etter sømmene. Det er ikke et bra bilde som tegnes av ham opp gjennom. Og spesielt ikke av ekteskapet. Men det trenger ikke bety at han har tatt livet av henne selvsagt.
Citera
2019-07-02, 19:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Sen är jag ju lätt nyfiken på de tre vuxna barnen och även deras respektive, eftersom det är arv av betydande organisationer som står på spel, och fru H tydligen trillat ur styrelser eller hur det var. En skilsmässa mellan Herr o Fru H skulle ju på papperet snarare drabba barnen än den sjuttioårige TH. Skulle kunna. Ett fingerat mord på Fru H skulle ju också kunna skynda på en process där barnen övertar ägandet.
Här måste man ju veta exakt hur alla papper är skrivna. - Hade TH starka skäl att vilja undanhålla AE något av det arv hon var berättigad till? - Riskerade han att hon skulle låta sig övertalas av div. mindre nogräknade kompanjoner/konkurrenter till våghalsiga affärer; att vanvårda hans egendomar, gynna div. välgörande ändamål, osv? - Vore hennes frånfälle en möjlighet för honom att på ett mer självständigt sätt stipulera vad som skulle ske efter hans död? - Ville han rentav bakbinda barnen; begränsa deras rörelsefrihet?
Citat:
Vissa uppgifter finns på fb, i tråden samt på bolagssidor - men det är långtifrån någon heltäckande bild. - Äldsta dottern och sonen tycks ha haft vissa funktioner i hans företag, men hur långtgånde dessa varit är en annan sak. - Ansåg han dem kapabla att förvalta hans livsverk - eller gav de honom bara huvudvärk?

Arvskapitlet framstår f.ö. som den starkaste hypotesen när det gäller TH:s motivbild.
Citera
2019-07-02, 20:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Här måste man ju veta exakt hur alla papper är skrivna. - Hade TH starka skäl att vilja undanhålla AE något av det arv hon var berättigad till? - Riskerade han att hon skulle låta sig övertalas av div. mindre nogräknade kompanjoner/konkurrenter till våghalsiga affärer; att vanvårda hans egendomar, gynna div. välgörande ändamål, osv? - Vore hennes frånfälle en möjlighet för honom att på ett mer självständigt sätt stipulera vad som skulle ske efter hans död? - Ville han rentav bakbinda barnen; begränsa deras rörelsefrihet?Vissa uppgifter finns på fb, i tråden samt på bolagssidor - men det är långtifrån någon heltäckande bild. - Äldsta dottern och sonen tycks ha haft vissa funktioner i hans företag, men hur långtgånde dessa varit är en annan sak. - Ansåg han dem kapabla att förvalta hans livsverk - eller gav de honom bara huvudvärk?

Arvskapitlet framstår f.ö. som den starkaste hypotesen när det gäller TH:s motivbild.

Arv är inget problem, inte när det gäller makar/makor. De har ingen laglott - det är bara barnen som har det. En make eller hustru kan man göra arvlös genom a) äktenskapsförord (vilket redan var gjort, då finns det ingen giftorätt att få ut) + testamente.
Citera
2019-07-02, 20:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Arv är inget problem, inte när det gäller makar/makor. De har ingen laglott - det är bara barnen som har det. En make eller hustru kan man göra arvlös genom a) äktenskapsförord (vilket redan var gjort, då finns det ingen giftorätt att få ut) + testamente.
Frågan är som sagt vilka papper som undertecknats - och vad dessa innehöll.
Citera
2019-07-02, 20:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det er TH som fremstår noe spesiell når man går familien og dens historie etter sømmene. Det er ikke et bra bilde som tegnes av ham opp gjennom. Og spesielt ikke av ekteskapet. Men det trenger ikke bety at han har tatt livet av henne selvsagt.

Nej det kan förvisso ha funnits en psykodynamik mellan makarna som varit dysfunktionell, men min tanke var att med tre synbart ordentliga barn så borde TH hålla sig för god för nåt sånt här. Det är liksom oproportionerligt.

Man tycks ju kunna notera eller misstänka att maken varit frånvarande en del från familjen, att hustrun anges som den otrogna o alkoholiserade (men det kan ju bottna i makens frånvaro o känslokyla exv), och man kan då fråga sig om hur djup makens relation är till barnen, jämfört mammans.

Kan man tänka sig att TH fruktat att bli utmanövrerad ur sitt eget imperium, om hustrun ville skiljas och därtill stod avsevärt närmre barnen? Kunde de ha skapat en majoritet mot honom? Det är väl den typen av svek och maktövertagande som kunde generera mordlust, snarare än bara förlust av pengar. Barn kan ibland få för sig att pappor är odugliga, ssk om de matats med sådana synsätt från den andra föräldern sen barnsben, och då är det lätt att tänka att gubbens dagar är över, om stjärnorna står rätt. Herr H kan ha fått kalla fötter...

Såvitt jag kan bedöma så är paret dock också så pass mycket halvkändisar i Norge att de lätt borde ha kunnat dra till sig en hel del oönskad uppmärksamhet från diverse vrickade figurer som skulle kunna tycka att de borde dela med sig av sina pengar. Därifrån till mord och fingerad kidnappning är det fortfarande en bit förstås.
Citera
2019-07-02, 20:21
Medlem
Lonnrots avatar
Tack. Se även mitt inlägg nyss.

Citat:
Här måste man ju veta exakt hur alla papper är skrivna. - Hade TH starka skäl att vilja undanhålla AE något av det arv hon var berättigad till? - Riskerade han att hon skulle låta sig övertalas av div. mindre nogräknade kompanjoner/konkurrenter till våghalsiga affärer; att vanvårda hans egendomar, gynna div. välgörande ändamål, osv? - Vore hennes frånfälle en möjlighet för honom att på ett mer självständigt sätt stipulera vad som skulle ske efter hans död? - Ville han rentav bakbinda barnen; begränsa deras rörelsefrihet?Vissa uppgifter finns på fb, i tråden samt på bolagssidor - men det är långtifrån någon heltäckande bild. - Äldsta dottern och sonen tycks ha haft vissa funktioner i hans företag, men hur långtgånde dessa varit är en annan sak. - Ansåg han dem kapabla att förvalta hans livsverk - eller gav de honom bara huvudvärk?

Citera
2019-07-02, 20:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Frågan är som sagt vilka papper som undertecknats - och vad dessa innehöll.

Ja, men vi vet ju redan att de hade äktenskapsförord. Hon ägde inget. Och testamente kunde han ju skriva när som helst - det behöver frun inte få veta ens. Man behöver bara två vittnen, och de behöver inte heller få veta vad som står i testamentet (bara att det är ett testamente de bevittnar). Hade gått fortare och enklare än att mörda henne och skapa den här avancerade dimridån!
Citera
2019-07-02, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men vi vet ju redan att de hade äktenskapsförord. Hon ägde inget. Och testamente kunde han ju skriva när som helst - det behöver frun inte få veta ens. Man behöver bara två vittnen, och de behöver inte heller få veta vad som står i testamentet (bara att det är ett testamente de bevittnar). Hade gått fortare och enklare än att mörda henne och skapa den här avancerade dimridån!
Kan du linke til dokumentet så vi kan lese ordlyden i det ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in