2019-07-02, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Men det är mindre risk att söka fejka en kidnappning: sammansvurna i flera led (mutade, hotade...), skriftliga bevis (vilken utskrivare har använts och hur många ingår i ev. nätverk, osv); polisen omedelbart inkopplad..? - Uppdragsgivarna bör hur som helst på ett rel. långtgående sätt kunna nystas upp, även om man kanske aldrig lyckas nå fram till spindeln i nätet, låt vara att man nog skulle kunna se vartåt det lutade. - Många okända faktorer.Det behöver ju inte alls röra sig om någon rysk hämnd, etc; endast om några som hittat ett ur sin aspekt lämpligt utpressningsoffer. - Dock: Med tanke på den långa tid som verkar ha förflutit utan någon kontakt (om nu detta stämmer och inte bara är polistaktik, alt. att TH&Co hemlighåller en sådan kontakt) verkar kidnapparna inte ha bråttom.

Min fetning: Det torde samtidigt vara en - åtminstone delvis - korrekt analys som TH här gör; dock kan man fråga sig varför man skulle avstå ett lösenbelopp; endast låta sig nöja med AE:s död?

Hvis dette er en rigget kidnapping, så er det kanskje gjort på den måten fordi det nettopp da vil bli mulig å komme unna med mordet. Intet lik, ingen DNA, og med noe håndfast å peke på, som vil skape nok tvil til en frikjennelse, uansett hvor mye indisier det vil komme. TH og AE har en trøblete fortid, og kanskje har hun bedt om skilsmisse. Allikevel vil han kunne peke på dette håndfaste, løsepengekrav, fiendebildet etter Pareto med mer. Et mediesirkus blir det, og spekulasjoner rundt TH, men uten nok bevis til en siktelse, så vil det dø ut. Jeg tror GM har blitt noe overrasket over ressursene politiet har fått. Men medhjelpere, evnt en leiemorder, vil si at han alltid kan bli offer for ytterligere utpressing. Men at han kan ha gjort det alene, det ser jeg ikke muligheten for, slik det står i dag.
Jeg hadde også en hypotese som gikk på at yrkeskriminelle som kjenner til familien hadde gjort dette. Det ble kjent i 2005, da TH vitnet i en kidnappingssak, at de sov med ulåst dør.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7lamx8/loerenskog-forsvinningen-milliardaeren-vitnet-i-kidnappingsak-i-2005

Hans yngste datter har også vært i et miljø i sine yngre dager der kriminelle var del av venneflokken. En ble tiltalt i saken der Geir Grande ble kidnappet, torturert og drept, liket aldri funnet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/grande-vitne-ratt-mishandlet/65461391

Så det er nok av kriminelle som har kjent til denne familien og adressen, og hvor lett det er å bortføre noen der. Men kynismen i forbrytelsen er "unorsk". Å ta en gammel kvinne på et så brutalt vis. Slepespor tyder på ekstrem og brutal vold. Det stemmer ikke med det bildet jeg har av norske kriminelle, rett og slett. Men mulig jeg er gammel og naiv, at ting har forandret seg.
Citera
2019-07-02, 17:30
Medlem
Jeg har fulgt denne tråden i lang tid, men ikke registrert meg som medlem før nå. Spennende meningsutveksling som pågår.

En av de tingene jeg undres over er når TH kom hjem 31.10 og leste brevet, ville ikke naturlig reaksjon vært å dra til politistasjonen i stedet for å ringe, når det ble truet med å ta livet av EH hvis politiet ble kontaktet? Politistasjonen ligger 600 meter unna i luftlinje.
Citera
2019-07-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Foreløpig er det investorene som har tapt ca 188 mill NOK 2010-kroner, og Pareto har sagt at de skal dekke investorenes tap.

Severstal, det russiske selskapet, sparte samtidig de 188 mill NOK i 2010. Foreløpig har Pareto-saken kun avslørt at russerne betalte for lite for aksjene i Gold Crew, i forhold til prisgarantien de gav.

Vanskelig å se noe hevnmotiv fra den parten som kun har hatt gevinst av svindelen.

Det visste jeg ikke! Takk. Nei, da faller hevnmotivet der bort. Hvis de da ikke straffer "varslere".
Citera
2019-07-02, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon-Setter
Jeg har fulgt denne tråden i lang tid, men ikke registrert meg som medlem før nå. Spennende meningsutveksling som pågår.

En av de tingene jeg undres over er når TH kom hjem 31.10 og leste brevet, ville ikke naturlig reaksjon vært å dra til politistasjonen i stedet for å ringe, når det ble truet med å ta livet av EH hvis politiet ble kontaktet? Politistasjonen ligger 600 meter unna i luftlinje.
Det er jo mye raskere å ringe enn å kjøre en kilometer eller mer.
Citera
2019-07-02, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Det er jo mye raskere å ringe enn å kjøre en kilometer eller mer.

Det sier seg selv, men det ville vært tryggere å diskutere situasjonen ansikt til ansikt enn å ringe. Når man ringer vet man ikke hvem man snakker med og hva utfallet blir. TH ventet uansett en god stund før han kontaktet politiet.
Citera
2019-07-02, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon-Setter
Det sier seg selv, men det ville vært tryggere å diskutere situasjonen ansikt til ansikt enn å ringe. Når man ringer vet man ikke hvem man snakker med og hva utfallet blir. TH ventet uansett en god stund før han kontaktet politiet.
Jeg ville selv ha ringt politiet og ser ingenting merkelig ved å gjøre det mest opplagte.
Citera
2019-07-02, 17:46
Medlem
Lonnrots avatar
Jag gjorde några tillägg på förra sidan. Ensam ser det svårt ut för TH att genomföra, ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Hvis dette er en rigget kidnapping, så er det kanskje gjort på den måten fordi det nettopp da vil bli mulig å komme unna med mordet. Intet lik, ingen DNA, og med noe håndfast å peke på, som vil skape nok tvil til en frikjennelse, uansett hvor mye indisier det vil komme. TH og AE har en trøblete fortid, og kanskje har hun bedt om skilsmisse. Allikevel vil han kunne peke på dette håndfaste, løsepengekrav, fiendebildet etter Pareto med mer. Et mediesirkus blir det, og spekulasjoner rundt TH, men uten nok bevis til en siktelse, så vil det dø ut. Jeg tror GM har blitt noe overrasket over ressursene politiet har fått. Men medhjelpere, evnt en leiemorder, vil si at han alltid kan bli offer for ytterligere utpressing. Men at han kan ha gjort det alene, det ser jeg ikke muligheten for, slik det står i dag.
Jeg hadde også en hypotese som gikk på at yrkeskriminelle som kjenner til familien hadde gjort dette. Det ble kjent i 2005, da TH vitnet i en kidnappingssak, at de sov med ulåst dør.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7lamx8/loerenskog-forsvinningen-milliardaeren-vitnet-i-kidnappingsak-i-2005

Hans yngste datter har også vært i et miljø i sine yngre dager der kriminelle var del av venneflokken. En ble tiltalt i saken der Geir Grande ble kidnappet, torturert og drept, liket aldri funnet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/grande-vitne-ratt-mishandlet/65461391

Så det er nok av kriminelle som har kjent til denne familien og adressen, og hvor lett det er å bortføre noen der. Men kynismen i forbrytelsen er "unorsk". Å ta en gammel kvinne på et så brutalt vis. Slepespor tyder på ekstrem og brutal vold. Det stemmer ikke med det bildet jeg har av norske kriminelle, rett og slett. Men mulig jeg er gammel og naiv, at ting har forandret seg.
Citera
2019-07-02, 17:46
Medlem
Citat:
Jeg ville selv ha ringt politiet og ser ingenting merkelig ved å gjøre det mest opplagte.

Jeg respekterer ditt syn, der er vi ulike. Kidnapping i Norge er noe vi ikke er vant med. Hadde det vært min frue hadde jeg ikke vurdert tanken å ringe av frykt for mulige konsekvenser.
Citera
2019-07-02, 17:47
Medlem
Citat:

Men jeg ville ventet, jeg ville ringt mine barn og muligens en kontakt som kan noe om dette først, en leiesoldat feks? Folk TH helt sikkert har mulighet til å kontakte.
Citera
2019-07-02, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrtrt
Men jeg ville ventet, jeg ville ringt mine barn og muligens en kontakt som kan noe om dette først, en leiesoldat feks? Folk TH helt sikkert har mulighet til å kontakte.
Hvorfor det ? Det er jo straffbart å ikke kontakte politiet når en så alvorlig forbrytelse har skjedd.

TH gjorde det eneste rette i den situasjonen han befant seg i.
Citera
2019-07-02, 17:53
Medlem
Citat:
Hvorfor det ? Det er jo straffbart å ikke kontakte politiet når en så alvorlig forbrytelse har skjedd.

TH gjorde det eneste rette i den situasjonen han befant seg i.

Du har rett. Og at TH gjorde alt etter boka, stemmer med hans person. Ser ikke at dette har noen betydning i forhold til skyldsspørsmålet.
Citera
2019-07-02, 18:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
/.../ Sen känner jag ju inte med säkerhet alla detaljer i tidslinjen kring brottet och tiden efter.
Tror inte att alla detaljer i tidslinjen kommit till pressens kännedom; det vore inte förenligt med en korrekt hantering av en allvarlig kidnappningshistoria.
Citat:
Ett hämndmord av ngn annan än TH kan jag ju liksom inte ta in. Inte minst i det fallet förefaller ju kidnappningshistorien helt absurd. Det borde ju vara säkrare för skurkarna att bara suga makan o sen inte höra av sig. Vem i hela världen skulle f.ö. mörda frun o sen pilla med krypterade meddelanden? Från var då?
En sådan hämnd är som sagt väldigt svår att se. - Den ende som kan skönjas vilja ge sken av kidnappning är TH, ev. någon med ett makabert sinne för gratisreklam kring något större investeringsobjekt.
Citat:
Sen att frun dör exv av misstag borde ju inte hejda vissa typer av kidnappare. Men det kan väl bero på. Realistiskt sett så borde de ju inte kunna räkna med att hon överlevde det hela från början ändå. Det är en stor påfrestning på en äldre människa och hon skulle kunna ge ledtrådar om vart de hållit till etc. Överlämnande är ju också kritiskt för förövarna måste ju hinna undan.
Ja, väldigt många kritiska moment; från början till slut. - Ska AE under transport ha varit försedd med ögonbindel; sedan utfordrats genom en vägglucka..? - Låter som en 8 mån lång skräcktillvaro. - Varje skymt av kidnapparna bör ha varit detsamma som att underteckna sin egen dödsdom. - Även kryptovalutorna torde kunna betraktas som riskfyllda inkl. spårbarhet. - Ev. överlämnande av kontanter i olika valutor är också förenat med stor risk. - 250 kg guld vore kanske bättre..?
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnot
En riktigt korkad ensam ung kidnappare med datavana från någon arbetsplats som kikat mer på äventyrsfilm än läst Hänt i veckan kunde ju vara aktuellt, kanske.
Ja, eller ett par, tre stycken som förläst sig på kryptovaluta. - Det kan ändå konstateras att även sådana är betjänta av att polisen håller sig undan, och ett större kriminellt gäng torde ha samma krav. - Även TH bör vid det här laget ha förstått att hålla polisen utanför. Hans advokat nämnde f.ö. vid en presskonferens att kommunikationen med kidnapparna nu övergått till engelska (A4-arken som TH hittade var ju ett hopkok av svenska och norska).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in