Citat:
Men det är mindre risk att söka fejka en kidnappning: sammansvurna i flera led (mutade, hotade...), skriftliga bevis (vilken utskrivare har använts och hur många ingår i ev. nätverk, osv); polisen omedelbart inkopplad..? - Uppdragsgivarna bör hur som helst på ett rel. långtgående sätt kunna nystas upp, även om man kanske aldrig lyckas nå fram till spindeln i nätet, låt vara att man nog skulle kunna se vartåt det lutade. - Många okända faktorer.Det behöver ju inte alls röra sig om någon rysk hämnd, etc; endast om några som hittat ett ur sin aspekt lämpligt utpressningsoffer. - Dock: Med tanke på den långa tid som verkar ha förflutit utan någon kontakt (om nu detta stämmer och inte bara är polistaktik, alt. att TH&Co hemlighåller en sådan kontakt) verkar kidnapparna inte ha bråttom.
Min fetning: Det torde samtidigt vara en - åtminstone delvis - korrekt analys som TH här gör; dock kan man fråga sig varför man skulle avstå ett lösenbelopp; endast låta sig nöja med AE:s död?
Min fetning: Det torde samtidigt vara en - åtminstone delvis - korrekt analys som TH här gör; dock kan man fråga sig varför man skulle avstå ett lösenbelopp; endast låta sig nöja med AE:s död?
Hvis dette er en rigget kidnapping, så er det kanskje gjort på den måten fordi det nettopp da vil bli mulig å komme unna med mordet. Intet lik, ingen DNA, og med noe håndfast å peke på, som vil skape nok tvil til en frikjennelse, uansett hvor mye indisier det vil komme. TH og AE har en trøblete fortid, og kanskje har hun bedt om skilsmisse. Allikevel vil han kunne peke på dette håndfaste, løsepengekrav, fiendebildet etter Pareto med mer. Et mediesirkus blir det, og spekulasjoner rundt TH, men uten nok bevis til en siktelse, så vil det dø ut. Jeg tror GM har blitt noe overrasket over ressursene politiet har fått. Men medhjelpere, evnt en leiemorder, vil si at han alltid kan bli offer for ytterligere utpressing. Men at han kan ha gjort det alene, det ser jeg ikke muligheten for, slik det står i dag.
Jeg hadde også en hypotese som gikk på at yrkeskriminelle som kjenner til familien hadde gjort dette. Det ble kjent i 2005, da TH vitnet i en kidnappingssak, at de sov med ulåst dør.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7lamx8/loerenskog-forsvinningen-milliardaeren-vitnet-i-kidnappingsak-i-2005
Hans yngste datter har også vært i et miljø i sine yngre dager der kriminelle var del av venneflokken. En ble tiltalt i saken der Geir Grande ble kidnappet, torturert og drept, liket aldri funnet.
https://www.dagbladet.no/nyheter/grande-vitne-ratt-mishandlet/65461391
Så det er nok av kriminelle som har kjent til denne familien og adressen, og hvor lett det er å bortføre noen der. Men kynismen i forbrytelsen er "unorsk". Å ta en gammel kvinne på et så brutalt vis. Slepespor tyder på ekstrem og brutal vold. Det stemmer ikke med det bildet jeg har av norske kriminelle, rett og slett. Men mulig jeg er gammel og naiv, at ting har forandret seg.