2019-07-02, 10:34
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Skulle det funnits okänd DNA på LW så förmodar jag att masstopsning hade genomförts.
Det förmodar jag också.
Masstopsning verkar inte aktuellt eftersom det inte finns något att matcha DNA mot.

Om det hade funnits okänd DNA så hade nog polisen gått ut med att de letar efter en random gärningsman och efterfrågat vittnesmål om vilka okända personer som har setts i trakten.
Då hade också misstankarna mot SD försvagats.

Eftersom SD fortfarande är misstänkt så bör det visa att okänt DNA inte har påträffats på LW men att polisen däremot har påträffat hans DNA på henne.
Sedan är frågan om han lyckas förklara bort sitt eget DNA på LW genom att påstå att de har träffats eller om polisen kan bevisa att de inte har setts i närtid.
Citera
2019-07-02, 10:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den här tråden är väl en sak. Mer intressant är hur rättsväsendet och de tidningar som har bevakat fallet ställer sig nu. Om sanningen är att det i själva verket inte finns ett dugg som tyder på att den skäligen misstänkte skulle vara inblandad så lär det nog bli locket på för överskådlig tid framöver.

Jag tror inte att man skall hoppas för mycket på Peter Springares kommande bok heller. Eftersom han själv lär vara delvis ansvarig för det här spektaklet så kommer han naturligtvis inte att avslöja något intressant om själva brottet.
Framför allt så lär han inte avslöja något om polisens misstag i början av utredningen när han var ansvarig.
Citera
2019-07-02, 12:20
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Jag förstår inte hur ni orkar travla sida upp och ner om denne MH.
Det var länge sedan de skiljdes och hon verkar ha gått vidare.
Finns det ingen info om mordet så måste ni spekulera hej vilt om förmodligen helt oskyldiga människor.

Lite sans efterlyses.

MH är intressant i det olösta mordet eftersom hon är en ratad tidigare fru till den mördades exman. Därtill har hon presenterat sig för tråden via hennes hennes blogg som genomsyrar ett hat mot LW och en enorm besvikelse över UW:s val att skiljas.

Om utredarna har gjort sitt arbete, så bör hon vara granskad, förhörd och avförd vid det här laget, men om det vet vi inget eftersom locket ligger på. Kanske spekulationerna om just MH skulle upphöra om det på något sätt kunde bekräftas att hon var hörd och avförd?

Så länge förundersökningen pågår så lär ju spekulationer om alternativa gärningspersoner återkomma - även fast SD kvarstår som Skäligen misstänkt.
Citera
2019-07-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det här med masstopsning har varit uppe tidigare.
Om vi alltså ponerar att Örebropolisen har DNA från okänd gärningsperson och det visar på att gärningspersonen är en vit/nästan-vit man etc etc, hur är då masstopsningen planerad att genomföras tänker du?

Om -säger om!- LW har utsatts för en helt random mördare, säg en student eller en flykting och denne i juni 2018 har lämnat student- och asylstaden Örebro, lär det nog inte bli lätt att tråla in den fula fisken..

Om det skulle finnas skäl för en masstopsning så börjar man normalt med de personer som skulle kunna vara mest sannolika utifrån offrets umgängeskrets och fritidsintressen. Exempelvis personer som redan är hörda i utredningen, men inte ännu är topsade. Därefter personer med samma fritidsintressen, tex personer inom skidklubben, klätterklubben osv.

Vad gäller geocachare använder man nog främst statistiken, antal inbördes möten (loggningar, favoritpoäng osv) i kombination med över eller underrepresentation jämfört med förväntade värden. Samma metoder kan användas på sociala medier för att hitta möjliga kandidater för topsning.

Vanliga brottslingar brukar bli topsade i samband med ordinarie brottslighet, men finns det några intressanta personer i närområdet så kan man prova även där. Helt slumpvisa personer brukar tyvärr upptäckas först vid fortsatt brottslighet.
Citera
2019-07-02, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Känner du till innehållet i MGMs sista digitala kontakt med BO? Du slår bort motivet svartsjuka?
Hört lite, men vet ju inte sanningshalten och i andra led.
Jag "slår" bort lite av motivet svartsjuka av anledningen att hon varit iväg innan. Ser det mindre troligt att det skulle vara nått speciellt vid detta tillfälle, snarare tvärt om, dom skulle ju till USA. Fokus och tankarna fanns nog inte hos LW så nära inpå en resa.
Mer troligt att någon svartsjuk agerar efter en resa....
Citera
2019-07-02, 16:34
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Jag "slår" bort lite av motivet svartsjuka av anledningen att hon varit iväg innan. Ser det mindre troligt att det skulle vara nått speciellt vid detta tillfälle, snarare tvärt om, dom skulle ju till USA. Fokus och tankarna fanns nog inte hos LW så nära inpå en resa.

OM resan var planerad och inte ett
flyktförsök.

Det kanske var LW som var svartsjuk för
att han skulle på resa med HD?

När LW varit iväg tidigare kanske hon
hade varit tillsammans med vänner?
Det kanske var annorlunda med
Beholder?
Om SD fått rapporter från Kinnekulle
så kan hon ha haft svårare att övertyga
honom om att Beholder ”bara” var en
vän.
Dessutom så kände kanske SD sig extra
hotad av Beholder eftersom han är en
överlägsen geocachare.
Han kanske även var överlägsen på andra
sätt? Vilket LW kan ha informerat SD om.
Tummetott kanske inte klarade av
konkurrensen utan blev kränkt?

+ Efter att hon blivit utfryst av GC-are i
Örebro så hade hon hittat ett nytt gäng
i Stockholm.
De hade förlorat makten över henne.
Hon hade gått vidare med nya och bättre
GC-are.
Hon satt inte hemma och mådde dåligt
för att de mobbade henne.
Hon struntade i dem.
Det kan ha retat dem enormt.

Hur JG och HD kunde fortsätta att vara
med SD men mobba ut LW trotsar ju all
logik. De borde väl i så fall ha brutit med
både SD och LW?

Var JGs problem att hon varit intim med
SD men inte med honom?
Hade hon nobbat JG men inte SD?
Var han avundsjuk?
Hade JG och LW också haft en intim
relation som hon avslutat?
Var han rädd att hon skulle prata med
hans partner också?
Senast redigerad av gloriouslife 2019-07-02 kl. 17:03.
Citera
2019-07-02, 18:02
Medlem
Citat:

Jag får väl tacka för svaret, även om jag hade väntat mig ett annat. Du förstår nog.
Citera
2019-07-02, 20:12
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:

Det fetade: Tänker du möjligtvis på ML? ML kom väl hem från en USA-resa alldeles innan mordet eller minns jag helt galet?
Citera
2019-07-02, 20:54
Medlem
Tänker även som du, Cloudedcrystalbeam, att det är
ML som EGT syftar på.

Följande inlägg från 18/9-18 med EGT:s spekulerande om ML:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Ett ytterligare inlägg från 18/9 av EGT, angående bl a ML:s
hemresa samt scenario om denne man som tänkbar GM:

Citat:
Nä, resan var i större grupp, så hemresan var nog spikad.
Inget ”hinna mörda”, tror mordet var i affekt.
Varför just då? Han kom just hem, läst loggarna och ville ställa frågor till LW. Han kanske trodde resan till Norge var som planerad på tisdagen.

Planket passar om han parkerade där nere. Jag har svårt att få in SD mot planket naturligt.
Då stod ML utanför LW och väntade, sa sen ett sanningens ord och gick iväg i raseri. LW tar inte en utskällning, så hon följer med längs gatan.

Detta är en mer troligt motiv och scenario än alla knystade psykologiska fack man försöker få in SD i och att planket är nått kärleksnäste.
Som sagt, min tro och hypotes (en av dom)

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Det fetade: Tänker du möjligtvis på ML? ML kom väl hem från en USA-resa alldeles innan mordet eller minns jag helt galet?
Citera
2019-07-02, 21:10
Medlem
Citat:

Vilken "tillfällighet" då att det var MGM och inte den hemkomne som "råkade" stå för den sista kontakten med BO, denna oerhört dystra kväll! För att inte tala om innehållet i kontakten.
Citera
2019-07-02, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Vilken "tillfällighet" då att det var MGM och inte den hemkomne som "råkade" stå för den sista kontakten med BO, denna oerhört dystra kväll! För att inte tala om innehållet i kontakten.
Vet "vi" nåt om detta?
"Den sista kontakten" skriver du. Har Polisen gått ut och berättat hur LW:s kontakter såg ut kvällen den 14 maj?
Tror jag har missat den polisinfon. Men du har den kunskapen alltså?
Berätta gärna för mig vad SD skrev till LW, tack.
Citera
2019-07-02, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
CE är svensk (född 1964) och har utifrån vad jag förstått inte bott i USA. JG skrevs hos CE i Askersund 1990-06-08, när han först folkbokfördes i Sverige. CE hade då bott på adressen sedan 1987-09-29. Första barnet föddes 1990-10-05 vilket väl måste betyda att JG och CE varit ett par innan de registrerades på samma adress i Askersund. Var, när och hur de först träffades vet jag ej.

JG är amerikansk medborgare.
Ingen av JG:s USA-släktingar verkar ha flyttat till Sverige, utifrån vad jag kunnat få fram.

Mången tack för att du så raskt hittade den där säkra platsen
där du placerat uppgifterna om JG!

Då fick vi uppgifterna om vilken CE:s nationalitet tillhör klarlagda,
så inga oklarheter kring detta längre finns.

(Tänk om jag vore lika snabb som dig på att hitta pinaler som jag
lagt på - enligt mig - säkra platser, vilka så här i efterhand verkar
dessvärre vara alltför säkra ställen, helt omöjligt att finna!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in