Citat:
Att manipulera sökresultaten för dölja vissa åsikter är en typ av censur anser jag. Oftast klickar man ju bara på något av de 10 första träffarna.Låter vetenskapligt...
Kan du redovisa hur du gjorde och vad resultatet blev så jag kan upprepa det?
*edit
Sedan skulle jag vilja att du definierar hur du använder ordet "censur".
Jag tolkar det som att du anser hur Google rankar sina sökresultat kan innebära censur. Är det korrekt uppfattat?
Kan du redovisa hur du gjorde och vad resultatet blev så jag kan upprepa det?
*edit
Sedan skulle jag vilja att du definierar hur du använder ordet "censur".
Jag tolkar det som att du anser hur Google rankar sina sökresultat kan innebära censur. Är det korrekt uppfattat?
Citat:
Nu sitter jag på en bekants dator och får i stort sätt samma resultat som på min egen när jag söker på Qanon på Google och DuckDuckGo.Du vet väl att Google anpassar sin sökmotor efter användarens användardata, det är samma anledning till varför reklam och förslag på deras andra hemsida Youtube kan verka inriktad på vad du söker och tittar på både google och youtube.
Sen att de har börjat sätta upp strikta linjer kring vad som får och inte får visas på Youtube osv det är för att det har funnits enorma problem de senaste åren med genuina galenpannor som har tagit konspirationsteorier på lite för stort allvar, folk som har gått in på pizzerior och skjutit, folk som har hotat och förföljt familjer som har mist nära och kära osv.
Det är även därför Reddit och till en viss nivå 4chan har börjat bli hårdare på bollen då de under en viss period hade ett enormt problem med doxing, barnporr och en mängd andra saker.
Men oavsett vad så skulle jag rekommendera att om du vill få en ordentlig datajämförelse så bör du göra samma sökningar med och uitan ditt googlekonto inloggat och även på olika nätverk så att det inte blir en IP slagning för även det kan påverka dina resultat.
Sen att de har börjat sätta upp strikta linjer kring vad som får och inte får visas på Youtube osv det är för att det har funnits enorma problem de senaste åren med genuina galenpannor som har tagit konspirationsteorier på lite för stort allvar, folk som har gått in på pizzerior och skjutit, folk som har hotat och förföljt familjer som har mist nära och kära osv.
Det är även därför Reddit och till en viss nivå 4chan har börjat bli hårdare på bollen då de under en viss period hade ett enormt problem med doxing, barnporr och en mängd andra saker.
Men oavsett vad så skulle jag rekommendera att om du vill få en ordentlig datajämförelse så bör du göra samma sökningar med och uitan ditt googlekonto inloggat och även på olika nätverk så att det inte blir en IP slagning för även det kan påverka dina resultat.
Google, youtube, twitter och facebook har nu uppenbarligen tagit en tydlig politisk ståndpunkt. Det är inte bara Qanon och andra "konspirationsteorier" som censureras. Högerkonservativa blir väldigt lätt shadowbannade, avstängda eller tappar sin rätt att tjäna pengar på sina videos via youtube t.ex.
En chef på Google har fångats på video där hon pratar på när Trump vann valet 2016 och hur Google kommer arbeta för att förhindra att det händer igen 2020.
"“We all got screwed over in 2016, again it wasn’t just us, it was, the people got screwed over, the news media got screwed over, like, everybody got screwed over so we’ve rapidly been like, what happened there and how do we prevent it from happening again.”
https://www.thesun.co.uk/news/9373135/google-exec-secretly-recorded-stop-trump-election-2020/
De stora nätjättarna används för att styra folket åt vänstern. Vi har gått ifrån ett helt fritt internet för ungefär 10 år sedan till att censurera mer och mer. Idag är det helt uppenbart och istället för att förneka det så har man övergått till att försvara det som nödvändigt.