2019-07-01, 15:24
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Jag har en viktig examen.
Så låter det på Svenska. Men på Spanska låter det.

Citat:
Yo tengo un examen importante
Ren översättning blir då
Citat:
Jag behöver en examen viktig

Samma sak som
Citat:
Where are you from?

Blir på Spanska.
Citat:
¿De donde eres?

Ren översättning blir och fungerar säkert mycket bra i vanlig dagstal, än fast det är inte helt korrekt översatt.
Citat:
From where are you?

Där de = from, eres = are you, donde = where

Eller...
Citat:
Jag förstår inte Spanska.

På Spanska.
Citat:
Yo no comprende Español.

Rent översatt så låter det mer som invandrarsvenska.
Citat:
Jag inte förstår Spanska.

Men vad kallas det när språk är så här? Jag har problem med detta. Hur ska jag kunna lära mig veta att orden är omvänd ordning?
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2019-07-01 kl. 15:29.
Citera
2019-07-01, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

Ren översättning blir då

Samma sak som

Blir på Spanska.

Ren översättning blir och fungerar säkert mycket bra i vanlig dagstal, än fast det är inte helt korrekt översatt.

Eller...

På Spanska.

Men vad kallas det när språk är så här? Jag har problem med detta. Hur ska jag kunna lära mig veta att orden är omvänd ordning?
Omvänd respektive rak ordföljd
Citera
2019-07-01, 16:22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Ren översättning blir då

Samma sak som

Blir på Spanska.

Eller...

På Spanska.

Det är det som kallas rak eller omvänd ordföljd.

Man får lära sig vad som används i ett visst språk.
Citera
2019-07-01, 17:09
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
...

”Jag behöver en examen viktig.”

...
Ska utläsas: ”Jag behöver en examen som är viktig.”

Man kan skippa ”som är” då det är underförstått.

På italienska kan man skippa pronomen framför verb då dessa böjs efter person.

Vilket språk är det fel på? Svenskan eller de andra..?

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Omvänd respektive rak ordföljd
Ur vår synvinkel blir deras omvänd, men ur deras synvinkel borde väl vår vara omvänd?
Citera
2019-07-01, 17:15
Medlem
Citat:
Hur ska jag kunna lära mig veta att orden är omvänd ordning?
Du övar på att läsa och tala respektive språk så blir det naturligt sedan.
Snabbtipset är att de romanska språken (franska, spanska, portugisiska, italienska, rumänska, samtliga med sina inbördes varianter och dialekter) har rak ordföljd.
Citera
2019-07-01, 20:13
Medlem
PeterNosters avatar
Rak ordföljd
Subjektet är först.
Hassan kommer på lördag.

Omvänd ordföljd
Subjektet är inte först.

I morgon kommer Hassan.

https://www.digitalasparet.se/hot/grammar/ordf/ordf6forkl.htm
Citera
2019-07-01, 20:30
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Rak ordföljd
Subjektet är först.
Hassan kommer på lördag.

Omvänd ordföljd
Subjektet är inte först.

I morgon kommer Hassan.

https://www.digitalasparet.se/hot/grammar/ordf/ordf6forkl.htm

Och spanska är...subjektet kommer först?
Citera
2019-07-01, 20:31
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Menar ni övriga att för att lära sig ett språk så gäller det bara memorera och memorera samt tala det och då blir det natruligt?
Citera
2019-07-01, 21:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Menar ni övriga att för att lära sig ett språk så gäller det bara memorera och memorera samt tala det och då blir det natruligt?

Nej, inte memorera och memorera. Ska du lära dig ett språk så måste du och lära dig dess grammatik. Det kanske man kan kalla hur det är att lära sig, men i vilket fall är inte att lära sig att memorera? Du fick det till att låta som att man skulle lära sog alla ord, varianter, böjningar, uttryck osv. Det är inte att lära sig ett språks grammatik.

Sedan är bland det bästa sättet att lära sig ett språk att tala och läsa, men det är ju en annan sak.

Jämför med fysik- och matteformler. Ja, du kan lära dig dem utantill, men det är först när du kan vända och vrida på dem, byta ut något okänt osv. som du förstår "språket".
Citera
2019-07-01, 21:29
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, inte memorera och memorera. Ska du lära dig ett språk så måste du och lära dig dess grammatik. Det kanske man kan kalla hur det är att lära sig, men i vilket fall är inte att lära sig att memorera? Du fick det till att låta som att man skulle lära sog alla ord, varianter, böjningar, uttryck osv. Det är inte att lära sig ett språks grammatik.

Sedan är bland det bästa sättet att lära sig ett språk att tala och läsa, men det är ju en annan sak.

Jämför med fysik- och matteformler. Ja, du kan lära dig dem utantill, men det är först när du kan vända och vrida på dem, byta ut något okänt osv. som du förstår "språket".

Just nu kör jag Duolingo och jag är på webbversionen, vilket gör så att man måste skriva in ordet för hand istället för att välja olika ord. Svårare då, för skriver man med tangetbordet så kan man inte dra uteslutningsmetoden.

När jag stöter på problem t.ex. es, eres, está så googlar jag på det.

Anser du att Duolingo är en bra metod att lära sig språk om man använder tangentbord?
Citera
2019-07-01, 21:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Just nu kör jag Duolingo och jag är på webbversionen, vilket gör så att man måste skriva in ordet för hand istället för att välja olika ord. Svårare då, för skriver man med tangetbordet så kan man inte dra uteslutningsmetoden.

När jag stöter på problem t.ex. es, eres, está så googlar jag på det.

Anser du att Duolingo är en bra metod att lära sig språk om man använder tangentbord?

Ledsen. Har inte en susning om Duolingo, vad det gör, hur bra det är eller hur det fungerar.

Jag har alltid lärt mig språk (inte många, men engelska kan jag flytande, spanska och tyska lite sådär) the hard way. Tror nog någon annan får kliva in här.
Citera
2019-07-01, 21:38
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ledsen. Har inte en susning om Duolingo, vad det gör, hur bra det är eller hur det fungerar.

Jag har alltid lärt mig språk (inte många, men engelska kan jag flytande, spanska och tyska lite sådär) the hard way. Tror nog någon annan får kliva in här.

The hard way låter som att du läser massvis med böcker? Duolingo är samma sak. Du får meningar som du ska översätta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in