2019-07-01, 09:09
Bannlyst
Case report, Diffuse Hair Loss Induced by Sertraline Use:

https://www.hindawi.com/journals/crips/2015/703453/
Citera
2019-07-01, 12:32
Medlem
godhetsapostelns avatar
Men herregud!

länka vetenskapliga texter på engelska på ett forum där läsförståelsen i svenska språket är usel (se t.ex. tråden "fårmassakern i perstorp" där bristande läsförståelse får flashbackare att dra helt vansinniga slutsatser).

Men ok. Jag skall komentera artikeln på engelska (eftersom jag förstår vad där står). Det står att håravfall vid SSRI är extremt ovanligt och att dom inte känner till ett enda liknande fall.

Men problemet med vetenskapliga arbeten är att man måste även kunna värdera texten. DVS man måste ha läst fler arbeten för att förstå textens värde i det större pusslet.

T.ex. känna till att det är väl belagt sedan länge att ångest, depression och liknande tillstånd kan ge håravfall.

Så vad skall vi anta: Att du tillhör den extremt ovanliga gruppen som tappar hår pga ssri? Eller är det rimligare att anta att du tillhör den större grupp individer som tappar hår pga ångest och depp?

Men skit i det jag skriver ovan. Det viktigaste är att ni förstår att dessa mediciner är en krycka och inte ett botemedel. Det skall fungera som en hjälp för att det skall bli lättare för er att ta tag i orsaken till att ni hamnat i situationen ni hamnat.
Citera
2019-07-01, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Men herregud!

länka vetenskapliga texter på engelska på ett forum där läsförståelsen i svenska språket är usel (se t.ex. tråden "fårmassakern i perstorp" där bristande läsförståelse får flashbackare att dra helt vansinniga slutsatser).

Men ok. Jag skall komentera artikeln på engelska (eftersom jag förstår vad där står). Det står att håravfall vid SSRI är extremt ovanligt och att dom inte känner till ett enda liknande fall.

Men problemet med vetenskapliga arbeten är att man måste även kunna värdera texten. DVS man måste ha läst fler arbeten för att förstå textens värde i det större pusslet.

T.ex. känna till att det är väl belagt sedan länge att ångest, depression och liknande tillstånd kan ge håravfall.

Så vad skall vi anta: Att du tillhör den extremt ovanliga gruppen som tappar hår pga ssri? Eller är det rimligare att anta att du tillhör den större grupp individer som tappar hår pga ångest och depp?

Men skit i det jag skriver ovan. Det viktigaste är att ni förstår att dessa mediciner är en krycka och inte ett botemedel. Det skall fungera som en hjälp för att det skall bli lättare för er att ta tag i orsaken till att ni hamnat i situationen ni hamnat.

Det är definitivt inte vad som står. Ta tre djupa, och sluta bete dig som en hysterisk cuck.
Citera
2020-06-08, 21:03
Medlem
woefuls avatar
Vill lämna återkoppling om denna informationen skulle vara intressant för någon att jag i dagsläget inte äter några läkemedel alls förutom bensodiazepiner och har gjort så i minst 10 månader nu och håravfallet har fortsatt så jag tror inte längre på spåret antidepressiva eller lamotrigin överhuvudtaget. Om inte dessa läkemedel kan utlösa saker? Det kan jag inte svara på men tror att andra anledningar är förklaringen till att jag snart kommer behöva raka håret och likna en gängmedlem. Bara kriminella svenskar och nazister kör rakat i min ålder så man är väl i gott sällskap med dom då.
Citera
2020-06-09, 23:21
Medlem
Vissa bensodiazepiner kan förorsaka detta om jag inte missminner mig. Den enda jag kommer på i nuläget är klonazepam (Iktorivil).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in