2019-07-01, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Inte säkert att det blir så kännbart om räntehöjningen kommer efter inflationen. Det mest troliga är att ekonomin kommer gå sönder rejält förr eller senare och den ventil som är politisk lättast att acceptera är inflation. Vips så kommer de s.k. bolånetorskarna fortsätta att vara relativa vinnare även i krisen. Deras lån betalas av genom inflationen. Räntehöjningarna kommer hela tiden lagga efter inflationskurvan. Alla kommer mer eller mindre drabbas av krisen men mycket möjligt att de med stora bolån och dyra bostäder klarar sig bättre än andra.

Inflationen sköter ju amorteringen gratis ja, det läget hade vi för 30 år sedan också.

Men räntan skall ju in i rena cash, hur man än vänder och vrider på det.
Citera
2019-07-01, 11:44
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fast nu vet ju alla vad broken window är och att det funkar, googla New York modellen
Fast nu blandar du ihop de olika Broken Windows, det finns en Broken Windows fallacy inom ekonomi, sedan finns det en Broken Windows theory inom kriminologi (applicerat bl.a. i New York). De har dock ingen koppling.
Citera
2019-07-01, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Utveckla! Vad säger din analys?

Han utgår från att alla WT människor är överbelånade på hus , bil , stuga etc. Och en liten procentuell höjning av räntan skulle vara ödesdigert.
Citera
2019-07-01, 12:16
Medlem
Att säga att räntan kommer höjas är ett sätt att kontrollera låneflödet. Genom att säga att räntan kommer höjas minskar man lånefesten och därmed kan räntorna hållas lägre.

Om man säger att räntan kommer att sjunka ännu mer kommer hushållen låna upp ännu mer och då behöver räntan höjas.

"Prognoser" handlar inte om att ge prognoser utan om att kontrollera utfallet.
Citera
2019-07-01, 12:22
Medlem
Karmans avatar
Den enkla sanningen är att man kan inte höja räntan, för då kraschar bankerna och kanske också Sverigte. Man har målat in sig i ett lågräntehörn som kommer bli mycket svårt att ta sig ur.
Citera
2019-07-01, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Hönan eller ägget....

Faktum är att Svenska folket belånar sig på grund av massinvandring.

Det är det enda som betyder något.

En som begriper folk och ras förstår också Sveriges ekonomiska framtid bättre än alla ekonomiska professorer som inte gör det.

Nej det är inte hönan eller ägget. Svensk bostadsmarknad var totalt dysfunktionell redan på 90-talet. Vi skulle sett exakt samma typ av utvrckling även utan invandring, men i mindre och långsammare skala.

Prisreguleringar fungerar inte.
Citera
2019-07-01, 12:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
För er som sitter med riktiga lån
(inte WT lån) är det viktigt att binda räntan så snart som möjligt.
Riktiga och oriktiga lån. Det var något nytt!
Citera
2019-07-01, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är att huvuddelen av arbetskraftsinvandringen inte är lönsam heller om du tittar på sysselsättningsstatistik.
Konkurrens kommer aldrig att uppstå i din bransch. Vad bra då vet vi, du är arketypen för en idiot som tror att just du är speciell och alltid kommer att flyta ovanpå.
Medelklassen är full av dem, dock börjar allt fler pipa om våldet och otryggheten. Trots en ” bra adress” och ett ” tryggt” jobb.

Jag har iallafall inte smällt merparten av lönen på skitkonsumtion och McDonalds.

Problemet med svensson och sitt trygga jobb och sitt trygga boende är att han inte tar höjd för dåliga tider.

Med bra jobb är man säker i båten men klart som fan att inget är garanterat. Givetvis klart att man är så funtad att man har både buffer och en exitplan.

1. Min utbildning ger mig möjligheten till jobb överallt där man snackar engelska och fabriker finns. Min kompentens är inte vanlig.

2. Innehar amerikanskt medborgarskap och även om det landet har sina problem ser jag det som en god trygg hamn.
Mark är billigt och det går att uppbära leverne där om du så ska odla din egen mat själv.
Där får man iallafall försvara sig mot buset till skillnad från här.

3. Jag har minst 3 årslöner insparat och lever man snålt kan detta vara länge.
Inga lån mer än CSN på cirka 90 k. Varken på bil, hus, TV, mobil, elcykeljävel eller annat.

Hyran för två är 10 k/månad. Gemensam inkomst efter skatt är 650.000 om året. Genomsnittligt sparande i vårt hushåll är 200.000 om året.
Investeringar ligger just nu i räntekortis bundet till Euro.

Hur ser det ut för dig?
Citera
2019-07-01, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Menar såklart blancolån kontra lån tagna mot säkerhet.
Citera
2019-07-01, 12:32
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Nja, SMS-lån och pizza på avbetalning har funnits länge.

Riktiga lån tycker jag är bolån och företagslån.
Billån njaaaa... Det är förvisso beviljat av riktiga banker, men själva köpet kan ju ifrågasättas.
Citera
2019-07-01, 13:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Nja, SMS-lån och pizza på avbetalning har funnits länge.

Riktiga lån tycker jag är bolån och företagslån.
Billån njaaaa... Det är förvisso beviljat av riktiga banker, men själva köpet kan ju ifrågasättas.
Lån som lån. Lånetorsk är man hur som helst. I alla fall om det handlar om lån till privatpersoner. När det gäller företag (juridiska personer) kan jag ge dig rätt, även om sunda företag också tar så lite lån som möjligt.
Citera
2019-07-01, 13:02
Medlem
De flesta här verkar utgå från att räntan kontrolleras av riksbanken, ECB etc. i evig tid. Men till slut kommer verkligheten ikapp.
Politikerna har bestämt att räntan skall vara typ 0. ECB har köpt upp en massa statspapper, Italien och andra stater lånar pengar till otroligt låga räntor. Det här är ju kanon tycker politikerna som aldrig kan låta bli att spendera mer än de har råd med.
Men till slut kan inte ECB köpa mer statspapper eller förmå investerare att köpa obligationer med nästan 0% ränta. Länderna måste sätta om sina lån.
Vem skall köpa skulderna då?
Då säger kanske marknaden ”nä, vi vill inte köpa dessa papper till 1% ränta, vi vill ha 5%”
Ingves och de andra politruckerna kommer att skrika som grisar att räntan minsann är 0%, men verkligheten/marknaden vinner alltid till slut. Och så går räntorna upp, mycket! Och banker och annat kraschar och det blir jobbigt för många. Det kan vara bra att ha små eller inga skulder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in