Citat:
Ursprungligen postat av
Merrelito
Broken Window fallacy. Det är bara en tillfällig stimulans och som du säger inte långsiktigt hållbar. Dessutom kan staten inte skapa värde genom transfereringar. Det är just bara förflyttning av pengar, i de allra flesta fall dessutom på ett sätt som är skadligt för ekonomin i stort..
Det enda sättet för stat att skapa värde är genom investeringar och konkurrens mot privat marknad. Systembolaget, Öresundsbron och kärnkraftverken är exempel. Men för konsumtion är det i min mening dårskap.
För min del tycker jag statlig inblandning skall vara så liten som möjligt. Staten skall syssla med sin kärnverksamhet och inte välgörenhet.
Hade man skalat av allt fläsk som staten lägger pengar på hade Sveriges ekonomi varit extremt väl rustad. Nu tycker man att statens ekonomi är god då man lagt över migrationskostnaderna på kommunerna. Då har man chansen att skylla på någon annan för att man själv inte haft en hållbar politik. Fegt, naivt och i praktiken helt ansvarslöst beteende.
En behovsorienterad invandring ser jag inte som några problem alls. Tillhör inte skaran som oroar sig för rasblandning och sånt.
Dock anser jag att asylinvandring medför fler kostnader än fördelar varför asylinvandring borde vara temporär. När området stabiliserats tror jag på återvandring. Undantaget är de som visat sig vara mer av arbetskraftsinvandring och bidragit mer än de har kostat.
Kan tyckas vara kallt tänk då den humanitära (mjuka) sidan vänds till ekonomisk kalkyl. Om efter utredning det visar sig att man ligger på plussidan är man välkommen att stanna och har chans till fullt medborgarskap då man bevisligen vill delta i samhället och uppbära samhällskontraktet. Det skall finnas morot för detta. En varning kan utfärdas efter utredning med tidsfrist att kunna ha tid att göra rätt för sig. Alternativet är två år från invandring till granskning.
Att ställa krav mår alla människor bra av, barn som vuxna. Att kunna bli granskad för sitt uppehälle är inte kränkande och nej, samma regler borde ej gälla medborgare som är födda då generationen innan har möjliggjort helt andra förutsättningar och betalat för sina barn med deras skatt.