2019-06-30, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Då kan man ju hoppas att de har kollat upp personer som ligger nära i bekantsskapsfären också

Det kan vi utgå ifrån.
Citera
2019-06-30, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Varför klagar inte målsägande hos Åklagarmyndigheten? De borde kunna klaga att utredningen ta för lång tid.
Vilka andra mål har ÅH?
Vad är det som sinkar utredningen?
Är det lathet eller kommer andra mål emellan?
Är de så okunniga, dvs utredarna, är de bottenskrapet de lyckats få ihop i denna utredning.
Kan man JO anmäla åklagarmyndigheten?
Som svar på din fråga:
Det kan man absolut göra!
Det finns dessutom, enl mig, goda skäl till att be JO titta på den saktfärdighet som länge har kännetecknat den här soppan. Vilken privatperson som helst kan be JO titta på hur åkl har skött detta ärende.
Inte för att jag tror att det kommer att resultera i nån kritik mot åkl Åsa Hiding, men bara den omständigheten att ha blivit anmäld kan i sig kännas som klander från allmänheten, levererat av nån som tröttnat på Cirkus Hiding.
Citera
2019-06-30, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tycker att det blir svårt för oss som inte vems cykel som är vems att dra några slutsatser, även om man förstås kan ägna tankar över de fem cyklarna.

Med tre egna tonårsbarn vet jag att det i maj inte sällan visar sig att fjolårets cyklar blivit för små.

Äldsta sonen kanske inte ens cyklar särskilt mycket längre.
Kanske han åker mest buss, åker moppe( har visserligen inte sett några sådana bilder?) eller moppe med kompisar.

Två av cyklarna skulle kunna vara LWs. Minns att hon blev av med en cykel ( tror jag), men hon kan ha köpt en ny MTB och sedan till vardags köra på en vanlig cykel.
Den lilla cykeln ser ganska liten ut för att vara till en tolvåring, men det är svårt att avgöra från bilden.
Kanske har han fått ärva storebrorsans gamla cykel?

NW kanske har låtit sin cykel stå kvar hos mamma för att han inte använder den så mycket?

NW kom med eller utan cykel om han kom från UW. Det är svårt att veta. Han kan ha tagit sin egen, eller lånat pappans. Han kan ga gått till fots.

UW kan ha tagit cykeln efter att först ha landat hemma med sin bil. Kanske inte så troligt dock om han kom från jobb i annat län.

Kanske cyklade NW hem igen när UW kom för att han skulle till skolan sedan?

Det blir stört omöjligt att dra några slutsatser om cyklarna när man inte vet så mycket om vems, när, var, hur.
(det fetade)
Äntligen!
Så kom då cyklarna åter upp i tråden! Som jag har väntat på detta!

Är det nån som kan bekräfta det där du skriver om att hon köpt en ny cykel?
Nästa fråga: Om hon köpt en ny cykel, är det nån som i så fall kan bekräfta att den nya cykeln finns i behåll i familjen?
Ännu en fråga: Vet man med säkerhet att ingen cykel försvann natten till den 15 maj 2018?

Anledningen till att jag frågar hänger förstås ihop med hur det försvann en cykel i Åmsele och vad den cykelstölden förde med sig.
Citera
2019-06-30, 18:44
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det fetade)
Äntligen!
Så kom då cyklarna åter upp i tråden! Som jag har väntat på detta!

Är det nån som kan bekräfta det där du skriver om att hon köpt en ny cykel?
Nästa fråga: Om hon köpt en ny cykel, är det nån som i så fall kan bekräfta att den nya cykeln finns i behåll i familjen?
Ännu en fråga: Vet man med säkerhet att ingen cykel försvann natten till den 15 maj 2018?

Anledningen till att jag frågar hänger förstås ihop med hur det försvann en cykel i Åmsele och vad den cykelstölden förde med sig.

Hon lade ut en bild på en Crescent 30/8 -17 och skrev "Låt stå".

Om en cykel blivit stulen, borde väl det ha kommit till kännedom ganska snabbt och inte över 1 år senare, men som någon citerades: "det här fallet blir märkligare och märkligare"...
Citera
2019-06-30, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Det kan vi utgå ifrån.

Vad exakt är det som gör att vi kan utgå ifrån det?
Citera
2019-06-30, 19:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
En fasansfull konsekvens av detta kan ju bli ett så kallat kallt fall...
Ja, det finns tydligen en särskild Kalla fall-grupp som man kan lämna över till när man känner att man inte kommer längre:

Men åklagaren menar att där är man inte:

Man funderar också på att starta en egen Kalla fall-grupp i Örebro, men där är man inte än:
Senast redigerad av Draifos 2019-06-30 kl. 20:07.
Citera
2019-06-30, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vad exakt är det som gör att vi kan utgå ifrån det?

De har naturligtvis kollat upp personer närmast först och sedan arbetat sig utåt. Undantaget om något förhör skulle kunna falla i bättre ordning på att göras senare. Eller hur tycker du de skulle jobba?

Därför hade det varit intressant att veta vilka personer EGT tycker är viktiga för utredningen men som de ännu inte kollat upp.
Citera
2019-06-30, 22:20
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jag vill egentligen inte gå emot idéer som indikerar kreativt, brett tänkande, men när det gäller el-/vattenförbrukningen t ex hemma hos SD natten 14-15 maj 2018, så tror jag inte det hade kunnat lett till nåt graverande för honom.

Den 15 hade han en resa till USA inbokad.
Många gånger när jag skall iväg på uppdrag utomlands (plus semester också förstås), har det hänt att jag stått och tvättat och tumlat dygnet innan. För att få ihop den för mig och tillfället optimala garderoben.
Hade jag varit i SD:s situation, med en resa påföljande dag, hade det funnits helt plausibla förklaringar till ett peakande de dygnen vad gäller förbrukning av el resp vatten.
Fast jag är inte SD.
Inte MH heller.
Inte ens en mördare.

Du kan givetvis ha rätt angående en spekulativt nattvättande SD. Han kanske högprioriterade prydliga och aromatiskt tilltalande textilier i resegarderoben. Eller inte tvättade alls.

Den informationsfrånvaro som jag stundtals frustrerats av gällande fallet LW, drev mig att söka eventuellt tillgängliga upplysningar i det vardagligt enkla och självklara. Så som t.ex. el- och vattenförbrukningstrender och eventuella avvikelser från dessa i vissa hushåll under den vidriga kvällen/natten.

Varför inte krafsa i till synes oansenlig makadam i stället för att brottas med jättekast när stenar ska vändas, menar jag.

Jag hoppas (om det är möjligt) att utredarna har studerat el- och vattenåtgång i några olika bostäder gällande mordnatten. Inte minst i LW:s hus.
Citera
2019-06-30, 22:38
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Du kan givetvis ha rätt angående en spekulativt nattvättande SD. Han kanske högprioriterade prydliga och aromatiskt tilltalande textilier i resegarderoben. Eller inte tvättade alls.

Den informationsfrånvaro som jag stundtals frustrerats av gällande fallet LW, drev mig att söka eventuellt tillgängliga upplysningar i det vardagligt enkla och självklara. Så som t.ex. el- och vattenförbrukningstrender och eventuella avvikelser från dessa i vissa hushåll under den vidriga kvällen/natten.

Varför inte krafsa i till synes oansenlig makadam i stället för att brottas med jättekast när stenar ska vändas, menar jag.

Jag hoppas (om det är möjligt) att utredarna har studerat el- och vattenåtgång i några olika bostäder gällande mordnatten. Inte minst i LW:s hus.

Jag har läst ett FUP i ett annat fall och där gjorde man just det.
Citera
2019-06-30, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Hon lade ut en bild på en Crescent 30/8 -17 och skrev "Låt stå".

Om en cykel blivit stulen, borde väl det ha kommit till kännedom ganska snabbt och inte över 1 år senare, men som någon citerades: "det här fallet blir märkligare och märkligare"...
I de bästa av [polis-]världar, skulle man naturligtvis ha undersökt "cykelspåret" redan den första veckan, men eftersom vi nu talar om Örebropolisen, den som mindre än 6h efter att LW rapporterades saknad, hade fått SD anhållen, så är det svårt att tro att Örebropolisen samtidigt skulle kunna tänka i Åmselebanor. Det blir givetvis ett alldeles för brett tänkande för dem..

En trebarnsmamma blev för mer än ett år sedan brutalt mördad.
När har örebroarnas tålamod med denna totalt misslyckade mördarjakt tagit slut?
När kommer örebroarna att i demonstrationer på stadens gator kräva åkl Åsa Hidings avgång?
Citera
2019-06-30, 23:03
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag har läst ett FUP i ett annat fall och där gjorde man just det.

Tack för den glädjande upplysningen Hoppas att utredarna kikat närmare på det även i detta fall! Jag gissar att GM inte alls funderat på att vatten- och elförbrukning möjligtvis går att kartlägga
Citera
2019-06-30, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam

Jag vill understryka att jag inte avvisade din tanke som galen, tvärtom lyfte jag fram den som ett vackert exempel på kreativt nytänkande. Hoppas du inte missuppfattade mig.
Jag ville vara SD för en stund och därför hittade jag på en försvarslinje för honom, en idé om att han skulle skylla på att han tvättade sin resegarderob natten innan avresan till USA.

Kontot hoppsann försökte detronisera min idé genom att hävda att SD nog inte skulle vara ute i sista minuten med tvätt.
Men då missar det kontot, att även om SD normalt borde ha planerat resegarderoben i god tid, så vet vi inte hur han slösat bort tiden innan.
Vem vet, kanske bedrev han upprepat lömskt hor med LW kvällar och nätter innan måndag 13 maj 2018?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in