2019-06-30, 11:07
Medlem
Honan6s avatar
Jag kollade nyss in på SD:s GC-logg och reagerar lite över hans ordval i en del loggningar.

Exempel på en "retlig" loggbild från SD http://forumbilder.se/I5O72/bevismaterial-1-a
Länk till loggen: www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=e3a2f580-b28c-4a7b-80d1-e9b55662b2eb&IID=64b95340-c7ea-4a04-a3f5-289595d9c78a

SD har efterloggat den 30/5 och den som FTF den 29/6 (slarv eller medvetet?). Jag har fetställt orden jag tycker är intressant att han väljer att använda.

pigga ben och med lika mycket adrenalin som blod i artärerna drog vi i en osamlad hord hitåt vid släppet. Själv idkade jag trädfällning och härjning för att komma upp, och mötte där hatlen som tog "stigen" till burken. Hjärna vann över inbillad fysik som vanligt. Efter signering delades gruppen i två. Några hämtade bilar och några drog vidare mot det lättuträtade frågetecknet i närheten. Tack för cachen!
Länk till loggen: www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=7a49f4f5-d876-484a-8a11-e3fd67995451

Vad säger SD till vännerna?
Hur svarar SD på vänners frågor? Kanske någon av vännerna i tråden redan vet vad han skulle eller har svarat "på riktigt" när det gäller exempelvis frågor som i denna fake-chatt? http://forumbilder.se/I5O72/fakechat-2
Citera
2019-06-30, 11:08
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tycker att det blir svårt för oss som inte vems cykel som är vems att dra några slutsatser, även om man förstås kan ägna tankar över de fem cyklarna.

Med tre egna tonårsbarn vet jag att det i maj inte sällan visar sig att fjolårets cyklar blivit för små.

Äldsta sonen kanske inte ens cyklar särskilt mycket längre.
Kanske han åker mest buss, åker moppe( har visserligen inte sett några sådana bilder?) eller moppe med kompisar.

Två av cyklarna skulle kunna vara LWs. Minns att hon blev av med en cykel ( tror jag), men hon kan ha köpt en ny MTB och sedan till vardags köra på en vanlig cykel.
Den lilla cykeln ser ganska liten ut för att vara till en tolvåring, men det är svårt att avgöra från bilden.
Kanske har han fått ärva storebrorsans gamla cykel?

NW kanske har låtit sin cykel stå kvar hos mamma för att han inte använder den så mycket?

NW kom med eller utan cykel om han kom från UW. Det är svårt att veta. Han kan ha tagit sin egen, eller lånat pappans. Han kan ga gått till fots.

UW kan ha tagit cykeln efter att först ha landat hemma med sin bil. Kanske inte så troligt dock om han kom från jobb i annat län.

Kanske cyklade NW hem igen när UW kom för att han skulle till skolan sedan?

Det blir stört omöjligt att dra några slutsatser om cyklarna när man inte vet så mycket om vems, när, var, hur.

Ja som du säger finns det många möjligheter till varför just dessa cyklar var just där just då.

En av anledningarna till att det spekulerats en del (dock inte in absurdum, som kring andra saker i denna tråd) är nog att det faktiskt finns en bild.

Det mesta/väldigt mycket är annars spekulationer utifrån tänkta situationer och tänkta känslor.

Här har vi åtminstone ett foto, inte en tolkning av vad någon sagt eller inte sagt, gjort eller inte gjort.

Hur man sen ska tolka bilden, ja det är en annan femma.
Citera
2019-06-30, 11:30
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
På tal om cyklar, så borde ju allas cyklar ha beslagtagits för analyser på handtag och pedaler. Frågan är om det ens gjorts på den misstänktes cykel.

Och nästan säkert inte på JGs cykel.
Citera
2019-06-30, 11:40
Medlem
Honan6s avatar
NW har en bra pappa som precis fyllt hälften av 100.

Till bilden med son och far står bl a texten:
너를 사랑해. 너는 세계 최고의 아빠 야
Vilket betyder: Jag älskar dig Du är den bästa pappan i världen

Till bilden med lillebror står: måste medge, väldigt härlig bild

http://forumbilder.se/I5O73/nw-ig
Citera
2019-06-30, 11:42
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Och nästan säkert inte på JGs cykel.

Precis.

Det finns ytterligare en handfull cyklar som jag kan tycka är intressanta. Misstänker dock att man inte kan göra ”masstopsning” av föremål som tillhör ”folk i kretsen”, utan det måste förmodligen till åtminstone skälig misstanke först.

Eller?
Citera
2019-06-30, 11:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Härligt klarsynt.

Tack för det. Ibland måste man hänga upp en ny doftgran...

Med det sagt om bakomliggande motiv för dådet hos en GM, så är det ju i ett senare skede av intresse att fastställa om detta faller inom det allmänna ramverket för ”relationsmord” (min beteckning, vet ej om det finns en vedertagen) med uppfattat förtroendebrott och makt/kontroll-förtecken (av då mer gängse kärleksrelationskaraktär), eller om dådet rör ngt annat, av mer praktisk vinstintresse-karaktär eller mer svårartad mordlusta, eller som exv. ett uppfattat försvar mot ett orättvist angrepp eller vad man kan tänka sig.

Något av detta (det sista), liksom kanske ”förlorad fattning”, kunde kanske (rätta mig gärna) anföras som ej försvårande omständighet, men det myckna våldet rimmar ju illa åtminstone med idén om ett ”självförsvar”.

I alla händelser lär ju den exakta motivgrunden påverka samhällets och fångvårdens bild av den dömdes rehabiliteringsbarhet och -behov, och på de vägarna påverka livstidsstraffets faktiska längd och fångens utsläppbarhet.

I mycket allmänna termer lär samhället från den specifika synvinkeln ha lättare exv för att återkvalificera en person vars dåd uppenbart är knutet till ett mycket specifikt tid-och-rum, och där man, efter straff o rehabilitering, har skäl att förmoda att personen inte skulle förfalla till samma beteende igen. Vad som är aktuellt här är förstås egentligen på tok för tidigt att ha synpunkter på och till sist inte heller min sak att säga.
Citera
2019-06-30, 12:05
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Precis.

Det finns ytterligare en handfull cyklar som jag kan tycka är intressanta. Misstänker dock att man inte kan göra ”masstopsning” av föremål som tillhör ”folk i kretsen”, utan det måste förmodligen till åtminstone skälig misstanke först.

Eller?

Kanske berodde det på den initiala ärenderubriceringen "människorov" ifall det stämmer att inga cyklar togs in för teknisk undersökning. Kopplingen till att en cykel rent praktiskt skulle vara aktuell för ett brott av denna karaktär sågs väl alltför orealistisk (vem kidnappar en kvinna med cykel som färdmedel?).

När hon däremot hittades mördad i grannskapet några dagar senare var det försent. Diverse cyklar, huvtröjor, basebollträn*) etc etc var antingen long gone eller kliniskt rengjorda.

Misstaget att poliserna inte jobbade brett redan från första stund har stått utredningen dyrt. Och tyvärr även skattebetalarna

*) Hypotetiska exempel
Citera
2019-06-30, 12:19
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Varför klagar inte målsägande hos Åklagarmyndigheten? De borde kunna klaga att utredningen ta för lång tid.
Vilka andra mål har ÅH?
Vad är det som sinkar utredningen?
Är det lathet eller kommer andra mål emellan?
Är de så okunniga, dvs utredarna, är de bottenskrapet de lyckats få ihop i denna utredning.
Kan man JO anmäla åklagarmyndigheten?

De kanske är mera intresserade av att
dölja de misstag de gjort än av att få
en mördare fälld?

Jag undrar om obduktionen har kunnat
fastställa när hon dog.
Tänk om hon kunde ha överlevt om de
hittat henne i tid?
Tänk om hon kunde ha överlevt om
polisen åkt ut på dalaans larm?
hundarna tillåtits att göra sitt jobb?
Tänk om hon kunde ha överlevt om inte
Säpo hade försenat utredningen med ett
dygn (om det är sant)?

Jag tror att det är väldigt bekvämt för
dem att fokus ligger på MGM och att det är han som diskuteras mest så ett deras
misstag kan sopas under mattan.
Citera
2019-06-30, 12:27
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske berodde det på den initiala ärenderubriceringen "människorov" ifall det stämmer att inga cyklar togs in för teknisk undersökning. Kopplingen till att en cykel rent praktiskt skulle vara aktuell för ett brott av denna karaktär sågs väl alltför orealistisk (vem kidnappar en kvinna med cykel som färdmedel?).

När hon däremot hittades mördad i grannskapet några dagar senare var det försent. Diverse cyklar, huvtröjor, basebollträn*) etc etc var antingen long gone eller kliniskt rengjorda.

Misstaget att poliserna inte jobbade brett redan från första stund har stått utredningen dyrt. Och tyvärr även skattebetalarna

*) Hypotetiska exempel

En fasansfull konsekvens av detta kan ju bli ett så kallat kallt fall...
Citera
2019-06-30, 12:35
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
en mördare fälld?

fastställa när hon dog.
hittat henne i tid?
dygn (om det är sant)?

Intressanta och tankeväckande frågeställningar.
Citera
2019-06-30, 12:55
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
en mördare fälld?

fastställa när hon dog.
hittat henne i tid?
dygn (om det är sant)?

Det är väldigt ovanligt att en åklagare begär ut intervjufrågor i förväg, såsom ÅH gjorde vid NA's reportage vid årsdagen av mordet. Som offentlig myndighetsperson bör hon vara tillräckligt erfaren och medieskolad för att hantera journalisters frågor, oavsett hur och när de ställs.

Man kan fråga sig varför.
Citera
2019-06-30, 13:08
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
NW har en bra pappa som precis fyllt hälften av 100.

Till bilden med son och far står bl a texten:
너를 사랑해. 너는 세계 최고의 아빠 야
Vilket betyder: Jag älskar dig Du är den bästa pappan i världen

Till bilden med lillebror står: måste medge, väldigt härlig bild

http://forumbilder.se/I5O73/nw-ig

Ja, onekligen litet kontrast till bilden som ligger innan. Är det samma

Senast redigerad av GilGrissom82 2019-06-30 kl. 13:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in