2019-06-30, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clipowl
Reflektera mer kring hur du bemöter argument, och vad du författar för information, så kommer folk att uppfatta dig som mer intelligent. På detta sätt slipper du att försöka överbevisa andra intellektuellt genom att påvisa akademiska meriter (som för övrigt är lite redundant information, då akademisk bakgrund inte nödvändigtvis behöver korrelera med intelligens). Ett bra tips är att undvika "cherry-picking" när man för sin tes.

Jag klarar mig bra utan dina tips, eftersom jag inte vill efterlikna dig i argumentationsteknik.

Jag redovisar källor, det gör inte du. Dina lösa påståenden är därför helt irrelevanta och att kritisera mig för cherry picking är skrattretande när du själv inte redovisar någon motsättande källa. Det har ju dock sin grund i att det inte finns källor på dina påståenden och då är det lätt för dig att slänga dig med frasen ”cherry picking” i ett sista försök att misskreditera påståenden som du helt enkelt inte kan motbevisa.

Jag känner inget behov av att förhöja upplevelsen av min intelligens. Den har aldrig blivit ifrågasatt IRL så om den blir det av en person som inte kan styrka sina källor på flashback berör mig föga och tyder snarare på din egen bristande argumentationsteknik.
Citera
2019-06-30, 11:55
Medlem
Alla inlägg om Borderline personligheter handlar om relationer och deras påverkan på partners och vänner.
Vad händer om en Borderline isoleras? Alltså tvingas leva ensam och fokusera på rutiner och arbete?
Är detta ens möjligt?
Många autister föredrar tex. ett liv i ensamhet med en specialintresse eller ett arbete att fördriva tiden med.
Kan borderlinaren ens slutföra egna uppgifter och arbeta med sig själv eller är den helt beroende av att manipulera andra..?
Citera
2019-06-30, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Okej så du läste inte ens, det jag syftade till med "Vulnerable dark triad"

Det nämnde inte BPS men de nämner borderline personality disorder vilket är samma sak.

Jag missade att du syftade till underrubriken långt nere. Så..: I en studie där föräldrar har fått rapportera studenters drag har BPS, ”factor 2 psychopathology” och sårbar narcissism kunnat relateras till varandra.

Och din poäng med det är att det finns ett överlapp mellan olika psykiatriska störningar med inslag av sårbarhet, eller? Ja det finns ett överlapp mellan många psykiatriska störningar. Det finns också en stor samsjuklighet.
Citera
2019-06-30, 12:18
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av algen84
Alla inlägg om Borderline personligheter handlar om relationer och deras påverkan på partners och vänner.
Vad händer om en Borderline isoleras? Alltså tvingas leva ensam och fokusera på rutiner och arbete?
Är detta ens möjligt?
Många autister föredrar tex. ett liv i ensamhet med en specialintresse eller ett arbete att fördriva tiden med.
Kan borderlinaren ens slutföra egna uppgifter och arbeta med sig själv eller är den helt beroende av att manipulera andra..?
Det gör jag just nu och det är SKITJOBBIGT!
Det är tråkigt och tomt och man mår dåligt men jag småfuskar lite för att överleva Hade jag inte haft FB nu så hade jag nog inte kunnat sitta hemma. Vet du hur svårt det är att hålla sig singel som borderline? Det är inte bara mitt fel, det är som att männen blir placerade framför mig på en rad och så blir jag tvungen att neka dom alla Det är som att jag är en fin blomma som drar till sig massa getingar hela tiden...alla vill ha mig och jag vet inte hur jag ska stå på mig och hålla mig singel
Citera
2019-06-30, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luxurious
Jag klarar mig bra utan dina tips, eftersom jag inte vill efterlikna dig i argumentationsteknik.

Jag redovisar källor, det gör inte du. Dina lösa påståenden är därför helt irrelevanta och att kritisera mig för cherry picking är skrattretande när du själv inte redovisar någon motsättande källa. Det har ju dock sin grund i att det inte finns källor på dina påståenden och då är det lätt för dig att slänga dig med frasen ”cherry picking” i ett sista försök att misskreditera påståenden som du helt enkelt inte kan motbevisa.

Jag känner inget behov av att förhöja upplevelsen av min intelligens. Den har aldrig blivit ifrågasatt IRL så om den blir det av en person som inte kan styrka sina källor på flashback berör mig föga och tyder snarare på din egen bristande argumentationsteknik.

Jag vet inte varför du går till angrepp mot mig här? Det var inte jag som kallade dig för "kioskmongo", utan jag kom enbart med tips om tillvägagångssätt så att du kan slippa råka ut för detta i framtiden. Jag har aldrig kallat dig dum. Jag slänger inte med frasen ö.h.t. utan märkt av i tråden att du använder dig av cherry-picking för att styrka dina påståenden, vilket är vetenskapligt felaktigt.
Citera
2019-06-30, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Det är tråkigt och tomt och man mår dåligt men jag småfuskar lite för att överleva Hade jag inte haft FB nu så hade jag nog inte kunnat sitta hemma. Vet du hur svårt det är att hålla sig singel som borderline? Det är inte bara mitt fel, det är som att männen blir placerade framför mig på en rad och så blir jag tvungen att neka dom alla Det är som att jag är en fin blomma som drar till sig massa getingar hela tiden...alla vill ha mig och jag vet inte hur jag ska stå på mig och hålla mig singel

Naaaawwee puttnuttfinlillagumman, är du eensammen och lissen. Blir det gå ut i skogen och blocka blommor och mala malört och pressa egen hallonsaft. Sen kan du låta de där männen fylla din inre tomhet, så att det bara ryker om det!

Nej men om vi ska vara än mer seriösa, bra att du har bestämt dig för den där sessionen, det är den som kan leda till nästa och sedan en tredje och så rätt som det är blir du frisk. Ingen borderline, ingen sjukdom, och så en dag säger du till dig själv: nää jag känner ingen tomhet och jag känner inget konstant behov av att vika av in på toaletten för en snabbis med rakbladet.

Lycka till!
Citera
2019-06-30, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju

Droga ner dig på neuroleptika så kanske du skulle bete dig mindre som en hypomanisk löptik. Neuroleptika kan ha god effekt vid flera symtom inom BPS.
Citera
2019-07-01, 16:24
Medlem
neuron-drones avatar
Trist diskussion eftersom borderline som sagt inte finns på riktigt. Jämför förra DSM med nuvarande och de framställer borderline som totalt olika. Så nu får man trycka in folk i den nya diagnosen fast de inte passar, och projicera saker på dem som de inte har.

Klart att en del av de som har "borderline" inte går att bota eftersom de är kvinnliga psykopater eller i bästa fall förtäckta narcissister.

Efter alla år, fortfarande en slaskdiagnos. Människor som är rentav onda blandas med de som har depression och PTSD. Helt jävla osmart. Inte så bra av vården att försöka trycka till folk med depp och PTSD som kanske behöver trygghet mer än allt annat.
Citera
2019-07-01, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Trist diskussion eftersom borderline som sagt inte finns på riktigt. Jämför förra DSM med nuvarande och de framställer borderline som totalt olika. Så nu får man trycka in folk i den nya diagnosen fast de inte passar, och projicera saker på dem som de inte har.

Klart att en del av de som har "borderline" inte går att bota eftersom de är kvinnliga psykopater eller i bästa fall förtäckta narcissister.

Efter alla år, fortfarande en slaskdiagnos. Människor som är rentav onda blandas med de som har depression och PTSD. Helt jävla osmart. Inte så bra av vården att försöka trycka till folk med depp och PTSD som kanske behöver trygghet mer än allt annat.
Jag kan köpa hela degen som du slänger fram. Har också funderat grundligt över om de inte bara är psykopatäckel, min vän var ett äckel på alla sätt och viss, psykopat javisst! Det är en möjliget alltså!

MEN det går INTE ihop med att de då och då får extrema anfall där de köper ner sig själva till skosulorna eller skär upp handlederna, det går INTE ihop med psykopatens kalla luugn.

Edit: När jag tänker efter är du en idiot, för man blir ju idiot av att tänka idiotiskt, och det är faktiskt idiotiskt att mena att borderlinare inte är en säregen grupp. För borderlinare har säregna egenskaper, att vara häxa är något som förekommer hos andra diagnoser men linarna har egenskaper som inte de andra har. Som sagt... ingen narcissist i världen sitter och karvar upp sig eller beklagar sig på sociala medier över hur JÄVLA FUL hon är.
Senast redigerad av Filosofenshuvudbry 2019-07-01 kl. 19:56.
Citera
2019-07-02, 08:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av clipowl
Hinner tyvärr inte svara utförligt men ja, det finns olika subtyper av BPS. Dessa är dock inte vetenskapligt erkända. Du kan läsa mer här exempelvis: https://outofthefog.website/personality-disorders-1/borderline-mother-types

Troligen var din BPS:are av waif-typen och inåtagerande.

Tack, läste igenom! Det som känns mest intressant och typiskt för borderlinen uppfattar jag är relationsmönstret. Som man ska passa sig för och som man kan känna igen "diagnosen" i. Den intensiva jakten efter en relation, idealiseringen/kärleksbombningen, distanseringen/nedvärderingen, svartmålningen...
Citera
2019-07-02, 16:59
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filosofenshuvudbry
För borderlinare har säregna egenskaper, att vara häxa är något som förekommer hos andra diagnoser men linarna har egenskaper som inte de andra har. Som sagt... ingen narcissist i världen sitter och karvar upp sig eller beklagar sig på sociala medier över hur JÄVLA FUL hon är.

De som talar om hur fula de är och att de inte är värda att älskas, har du någon gång testat att hålla med dem? De går i försvarsposition med en gång. Vad de vill, är att du ska säga emot. Att ge dem positiv uppmärksamhet och säga att de är fina människor.

Vad gäller antisociala människor är många väldigt självdestruktiva, använder droger och våld och kan komma att dö av våld som riktas mot dem. De riktar sina aggressioner utåt medan den dolda narcissisten riktar dem inåt. Det är egentligen ingen större skillnad. Största skillnaden brukar vara könsskillnad.

Vissa av de som man kallar borderline har en självupptagenhet som heter duga. De kan tala om sig själva hela dagen lång. Och uppmärksamhet får man om man hotar med självmord eller karvar sönder sig själv.

Även vanliga narcissister har rejäla meltdowns som inte skiljer sig fantastiskt mycket från när en borderlinare slutar tänka för att hon inte fick just det hon fiskade efter. De tappar båda kontrollen helt.

Det är bra att nya DSM snävar åt och har delvis samma kriterier som antisociala. Däremot är det olyckligt att de som förr "hade" borderline men egentligen c-PTSD kanske inte passar i den nya diagnosen. Eftersom de inte har något annan diagnos att ta vägen till.
Citera
2019-07-02, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
De som talar om hur fula de är och att de inte är värda att älskas, har du någon gång testat att hålla med dem? De går i försvarsposition med en gång. Vad de vill, är att du ska säga emot. Att ge dem positiv uppmärksamhet och säga att de är fina människor.

Vad gäller antisociala människor är många väldigt självdestruktiva, använder droger och våld och kan komma att dö av våld som riktas mot dem. De riktar sina aggressioner utåt medan den dolda narcissisten riktar dem inåt. Det är egentligen ingen större skillnad. Största skillnaden brukar vara könsskillnad.

Vissa av de som man kallar borderline har en självupptagenhet som heter duga. De kan tala om sig själva hela dagen lång. Och uppmärksamhet får man om man hotar med självmord eller karvar sönder sig själv.

Även vanliga narcissister har rejäla meltdowns som inte skiljer sig fantastiskt mycket från när en borderlinare slutar tänka för att hon inte fick just det hon fiskade efter. De tappar båda kontrollen helt.

Det är bra att nya DSM snävar åt och har delvis samma kriterier som antisociala. Däremot är det olyckligt att de som förr "hade" borderline men egentligen c-PTSD kanske inte passar i den nya diagnosen. Eftersom de inte har något annan diagnos att ta vägen till.

Det kan jag hålla med om! Samtidigt får vi dra en gräns, när en person -- såsom många lajnare gör -- faktiskt genomför ett självmord då är jag tveksam inför att fortfarande kalla det för uppmärksamhetssökeri. Men jag håller med om att dessa parasiter enbart är intresserade att höra sin egen röst ljuda, me me me me, det är bra tragiskt!

En antisocial är så jävla spänningssökande att denna oftare ryker med, ja de är till och med likgiltiga inför risken. Men de skulle inte kommit på tanken att döda sig för att de är värdelösa.

PTSD om något tycker jag kan vara en slasktratt, har dock ingen vidare koll på diagnosen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in