2019-06-30, 05:38
Bannlyst
Det var mig en riktig hård nöt att knäcka det där. Det går inte av för hackor. Vad är syftet med att släppa ett sånt spännande litet pussel? Är det något slags ironiskt skämt över att de övervakar allt vi gör?
Citera
2019-06-30, 08:02
Medlem
xmzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filosofenshuvudbry
Det var mig en riktig hård nöt att knäcka det där. Det går inte av för hackor. Vad är syftet med att släppa ett sånt spännande litet pussel? Är det något slags ironiskt skämt över att de övervakar allt vi gör?

De kanske testar nya tekniker på ”kret och pleti” för att känna av kunskaperna som finns här ute.

Att det löstes på någon timme på FB får väl skicka tillbaka dem till ritbordet.
Citera
2019-06-30, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Lätt som en plätt:

Svar:

Chiffer:

Till Radioriddarna och krypteringkonnässörerna i Faradays fängelse på Lovön:

Kan man (i princip) alltid lösa ett krypto? Går det inte att krångla till det så att det blir (i praktiken) omöjligt? Även om man känner till vilket språk meddelandet är skrivet på?
Citera
2019-06-30, 08:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Kan man (i princip) alltid lösa ett krypto? Går det inte att krångla till det så att det blir (i praktiken) omöjligt? Även om man känner till vilket språk meddelandet är skrivet på?
Du kan exempelvis berätta för en vän att om du säger X, så betyder det att ni ska meta, ett sådant kodspråk kan vara olösbart.

Om ett rent chiffer kan vara olösbart är en annan fråga. Men antagligen om det är ett engångschiffer och om meddelandet är skapligt kort.
Citera
2019-06-30, 08:55
Medlem
Citat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Unicity_distance
Citera
2019-06-30, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du kan exempelvis berätta för en vän att om du säger X, så betyder det att ni ska meta, ett sådant kodspråk kan vara olösbart.

Om ett rent chiffer kan vara olösbart är en annan fråga. Men antagligen om det är ett engångschiffer och om meddelandet är skapligt kort.
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
https://en.wikipedia.org/wiki/Unicity_distance
Jag är medveten om steganografins möjligheter och att korta texter kan vara omöjliga, men jag menar mer principiellt: går det verkligen inte att att hitta på regler utanför givna scheman?
Citera
2019-06-30, 10:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag är medveten om steganografins möjligheter och att korta texter kan vara omöjliga, men jag menar mer principiellt: går det verkligen inte att att hitta på regler utanför givna scheman?
Tror inte att du kan vara helt säker.

Lite kul är att dagens med primtal i dag är näst intill är olösbara, trots att vi vet hur man ska göra. I morgon kan de vara hur enkla som helst att knäcka. Bara vi kommer på hur vi ska göra.

Vi vet redan i dag hur man knäcker.
Citera
2019-06-30, 11:34
Medlem
Citat:

Ja, one-time pad är oknäckbara.
Citera
2019-06-30, 12:15
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Lätt som en plätt:

Svar:

Chiffer:

Till Radioriddarna och krypteringkonnässörerna i Faradays fängelse på Lovön:

Respekt!
Nu blev jag faktiskt imponerad och det är inte ofta..

Får man fråga vad du jobbar med?
Citera
2019-06-30, 13:52
Medlem
Tack för berömmet.

Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Får man fråga vad du jobbar med?

Industriarbetare. Inte många beröringspunkter med kryptografi m.a.o.
Citera
2019-06-30, 13:55
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Tack för berömmet.

Hatten av!!
Citera
2019-06-30, 15:11
Medlem
ascHacks avatar
Citat:
Tack för berömmet.

Inte intresserad av att jobba på FRA eller dylikt? Lite Will Hunting känsla över dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in