2019-05-08, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Jordens yta är ca 5x10^24 kvadratmeter. Finns det nån plattjordare som har en annan siffra?
500 miljoner kvadratkilometer, du har råkat räkna fel på tiopotenserna.
Citera
2019-05-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
3,14 * 2000^2 kvadratmil ?

...vilket blir ca 1250 miljoner kvadratkilometer. Varav tre fjärdedelar söder om ekvatorn.

Ingetdera stämmer med verkligheten.
Citera
2019-05-09, 19:23
Medlem
Japp, 14 blir bättre än 24 när man missar tangenterna med ett steg. Frågan kvarstår dock.
Citera
2019-06-28, 15:16
Medlem
Jag undrar varför det inte finns några naturvetare som tror på konspirationsteorin att jorden är platt. Inte någon fysiker heller för den delen. sista undran jag har är om de som tror på att jorden är platt inser hur dumma de framstår som, eller om det helt enkelt är så att de inte har den kognitiva förmågan.
Mig veterligen har ingen undersökt hur demografin är bland de som tror på denna teori eller har jag fel?

Jag har kollat på en hel del filmer som snurrar runt på youtube som anhängare av teorin gjort och anmärkningsvärt vilken låg förståelse för matte och fysik de uppvisar, de verkar dock inte sakna ambitioner. Ungefär som när man kollar på personer som söker till idol men som inte kan sjunga, och som inte förstår heller att de inte kan sjunga.

Jag undrar hur personer som tror på denna teori känner inför detta, att det KAN vara så att de helt enkelt inte förstår de experiment som uteslutande visar att jorden är rund. Är det helt svart eller vitt, eller finns det tvivel kring teorin?
Senast redigerad av scheele 2019-06-28 kl. 15:19.
Citera
2019-06-28, 15:24
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag undrar varför det inte finns några naturvetare som tror på konspirationsteorin att jorden är platt. Inte någon fysiker heller för den delen. sista undran jag har är om de som tror på att jorden är platt inser hur dumma de framstår som, eller om det helt enkelt är så att de inte har den kognitiva förmågan.
Mig veterligen har ingen undersökt hur demografin är bland de som tror på denna teori eller har jag fel?

Jag har kollat på en hel del filmer som snurrar runt på youtube som anhängare av teorin gjort och anmärkningsvärt vilken låg förståelse för matte och fysik de uppvisar, de verkar dock inte sakna ambitioner. Ungefär som när man kollar på personer som söker till idol men som inte kan sjunga, och som inte förstår heller att de inte kan sjunga.

Jag undrar hur personer som tror på denna teori känner inför detta, att det KAN vara så att de helt enkelt inte förstår de experiment som uteslutande visar att jorden är rund. Är det helt svart eller vitt, eller finns det tvivel kring teorin?

Det finns ju inga tvivel om att det finns dom som är dumma på riktigt. IQ:n är t.o.m lägre än hos en trähäst. Inget att bry sig om egentligen, kommer alltid att vara så. Fast jag erkänner att de ibland är roliga att lyssna på, rejäl humor ibland.
Citera
2019-06-28, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIANLUIGI1
Det finns ju inga tvivel om att det finns dom som är dumma på riktigt. IQ:n är t.o.m lägre än hos en trähäst. Inget att bry sig om egentligen, kommer alltid att vara så. Fast jag erkänner att de ibland är roliga att lyssna på, rejäl humor ibland.
Viss lyteskomik finns ju, men jag menar, inte för att kasta ut frågan som en form av flamebait, utan allvarligt menad, vilken form av genomsnittsutbildning och kognitiva förmåga finns inom de som tror på denna teori?
Samt om nu intresset finns, och det går ju bevisligen att lätt förklara för även rätt unga elever, det vet jag med egen erfarenhet, vilka enkla experiment man kan göra och vad som bevisar endera teorin, så varför går de som tror på teorin om att jorden är platt så obönhörligt fel när de försöker tolka resultat och konstruera sina egna experiment? Måste ju finnas någon mer underlig mekanism bortom kunskap och logiska resonemang, är det möjligen snarare en form av sekt?
Citera
2019-06-28, 18:57
Medlem
madtops avatar
Citat:
Viss lyteskomik finns ju, men jag menar, inte för att kasta ut frågan som en form av flamebait, utan allvarligt menad, vilken form av genomsnittsutbildning och kognitiva förmåga finns inom de som tror på denna teori?

Att många av dem för fram densitet som en alternativ förklaring till tyngkraft säger mig att de inte lärde sig mycket från grundskolans naturkunskap.Så mellanstadienivå är nog en vettig gissning på deras genomsnittsutbildning.

Vad som är fascinerande att de inte ens inser hur okunniga de är. Dunning Kruger i kubik.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger-effekten

Citat:
Måste ju finnas någon mer underlig mekanism bortom kunskap och logiska resonemang, är det möjligen snarare en form av sekt?

En kombination av existensiella grublerier och religion. De vill vara i skapelsens centrum och kan därför inte acceptera en sfärisk jord i ett oändligt universum där de är obetydliga och försvinnande små.

Så ja det är en sekt. En sekt av kristna fundamentalister med en narcissisk personlighetsstörning.
Senast redigerad av madtop 2019-06-28 kl. 19:09.
Citera
2019-06-29, 20:36
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Samt om nu intresset finns, och det går ju bevisligen att lätt förklara för även rätt unga elever, det vet jag med egen erfarenhet, vilka enkla experiment man kan göra och vad som bevisar endera teorin, så varför går de som tror på teorin om att jorden är platt så obönhörligt fel när de försöker tolka resultat och konstruera sina egna experiment? Måste ju finnas någon mer underlig mekanism bortom kunskap och logiska resonemang, är det möjligen snarare en form av sekt?

Det är mer åt det charlatanska hållet dvs flera av dom har märkt hur mycket pengar det går att göra eller uppmärksamhet man kan få med att ställa sig bakom Flat Earth. Det finns flera bakom teorin som man märker är ganska intelligenta tex Allegedly Dave,Red Pill Philosophy sen har vi Jeranism och gänget som vet mycket väl vad dom sysslar med också. Dom försörjer sig på detta och även lite till.
Citera
2019-06-29, 20:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Det finns flera bakom teorin som man märker är ganska intelligenta tex Allegedly Dave,Red Pill Philosophy sen har vi Jeranism och gänget som vet mycket väl vad dom sysslar med också. Dom försörjer sig på detta och även lite till.
Smarta människor som nyttjar andras dumhet?
Citera
2019-06-29, 20:45
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Smarta människor som nyttjar andras dumhet?

Ja eller har insett att det går att få uppmärksamhet genom att gnälla på den Heliocentriska modellen och förespråkare av den i youtube debatter (Red Pill Philosophy speciellt). Det säljs t-shirts m.m och doneras till Patreon konton. Jag tror en del Flat Earthers har tjänat rätt bra speciellt snubben som tillverkade egna klockor med FE bakgrund.
Citera
2019-06-29, 22:48
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnoname
Ja eller har insett att det går att få uppmärksamhet genom att gnälla på den Heliocentriska modellen och förespråkare av den i youtube debatter (Red Pill Philosophy speciellt). Det säljs t-shirts m.m och doneras till Patreon konton. Jag tror en del Flat Earthers har tjänat rätt bra speciellt snubben som tillverkade egna klockor med FE bakgrund.
Jo visst man kan tjäna pengar på att tala om ämnen som är sanningen. Den som är intresserad av att faktiskt ta del av information kan ju gå till ex Jernism och lyssna.
Citera
2019-06-29, 22:54
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Jo visst man kan tjäna pengar på att tala om ämnen som är sanningen. Den som är intresserad av att faktiskt ta del av information kan ju gå till ex Jernism och lyssna.
Vad har Jism sagt som är sanning? Jag har lyssnat en del, men inte hört någon sanning ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in