2019-06-29, 20:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Är du helt oförbätterlig.
Har du noll koll på va som är bidrag eller avdrag?
Om folk samåker och tänker på miljön är dom väl värda lite extra pengar.Det blir i och för sig mindre i bränsleskatt för Magdalena så det går inte att satsa lika mycket på invandringsökningen.

Nej reseavdraget ska inte vara en intäktskälla, något man kan tjäna pengar på, det förstår du väl?
Värre ändå är det förstås med dem som skriver sig i sommarstugan och får pengar för riktiga långresor trots att de inte har dessa kostnader alls, rent fusk som måste stoppas.
Citera
2019-06-29, 20:06
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det vore förstås ytterst märkligt om det hade exakt samma miljöpåverkan att bo tätt eller glest, det borde du inse. Att bo tätt leder till kortare resor som kan göras med cykel eller bara genom att gå.
Det är bara en liten del av all miljöpåverkan.Jag tänkte på den totala miljöpåverkan.
Citera
2019-06-29, 20:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Är du helt oförbätterlig.
Har du noll koll på va som är bidrag eller avdrag?
Om folk samåker och tänker på miljön är dom väl värda lite extra pengar.Det blir i och för sig mindre i bränsleskatt för Magdalena så det går inte att satsa lika mycket på invandringsökningen.
Du har helt rätt i att om de samåker så är det bra för miljön. Men det kan väl inte vara ok att de fuskar med skatten. Att det skulle ha nåt med den katastrofalt dåliga invandringspolitiken tror jag inte har nån betydelse, det kan vi ta i annat forum.
Citera
2019-06-29, 20:31
Medlem
Citat:
Jag vet exakt hur dyrt det är att ha bil, jag hade det tidigare när jag bodde i villa och hade längre avstånd men sålde den när jag flyttade in i stan. Lite plus och lite minus av denna ändring och jag kom inte och krävde pengar av dig för mellanskillnaden.
Och när har jag krävt pengar av dig då?
Så du menar att när du bodde utanför stan och pendlade till jobbet då gjorde du inget reseavdrag dessa år?
Tillåt mig att le, hycklare!
Citera
2019-06-29, 20:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Och när har jag krävt pengar av dig då?
Så du menar att när du bodde utanför stan och pendlade till jobbet då gjorde du inget reseavdrag dessa år?
Tillåt mig att le, hycklare!

Nej jag cyklade de flesta åren även då, jag är nämligen inte en fet och lat gubbe utan kan cykla några mil i varje riktning. Vissa perioder hade jag dock ännu längre resväg och körde ibland bil men gjorde inget reseavdrag eftersom tidsvinsten inte var tillräckligt stor.

Du är alltså återigen fel ute när du kallar mig hycklare. Och som svar på din fråga har jag krävts på massor av skatt för att täcka upp för andra som inte betalat lika mycket, t.ex. pga reseavdrag.
Citera
2019-06-29, 20:39
Medlem
Citat:
Nej jag cyklade de flesta åren även då, jag är nämligen inte en fet och lat gubbe utan kan cykla några mil i varje riktning. Vissa perioder hade jag dock ännu längre resväg och körde ibland bil men gjorde inget reseavdrag eftersom tidsvinsten inte var tillräckligt stor.

Du är alltså återigen fel ute när du kallar mig hycklare. Och som svar på din fråga har jag krävts på massor av skatt för att täcka upp för andra som inte betalat lika mycket, t.ex. pga reseavdrag.
Och något ränteavdrag nyttjar du förstås inte heller?
Tycker det är jäkligt trist att jag ska behöva betala för folks boende, har dom inte råd att bo där dom bor utan att andra ska betala så bör dom flytta dit dom har råd.

Sedan undrar jag vilken extra skatt som bankerna betalar som täcker upp för ränteavdraget som du påstår att dom gör?
Citera
2019-06-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Alltså, det spelar ingen roll. Även om jag köper precis allt som produceras på orten så kommer det mesta jag köper vara importerat. Jag kan köpa lammkött, tomater, ärtor och ulltofflor på orten. Tre av de fyra sakerna vill jag inte ens ha. Jag tror faktiskt att det finns ett sågverk i trakten också så jag kan köpa brädor lokalt. Allt annat kommer någon annanstans ifrån. Och ska jag åka till butiker gör att köpa dessa grejer så måste jag åka 5-15 mil enkel väg. Jämför det med stadsbon som åker 1-2 mil och kanske till och med kan ta bussen. Vem har störst miljöpåverkan?

Svenska landsbygdsbor har betydligt större miljöpåverkan än stadsbor.
15 mil enkel väg? Bor du i djupaste Norrland eller?
Citera
2019-06-29, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Visst finns det avarter av människor som överkonsumerar som tokar eller sitter inlåsta och knappt konsumerar alls. Men med liknande levnadsstandard har landsbygdsbon högre miljöpåverkan. Det går inte att hävda att stadsbor generellt har högre miljöpåverkan än vad landsbygdsbor har. Speciellt inte med argumentet att det är mer avgaser i stan.
Räcker ju med att landsortsbon har ett par träd på sin tomt än lägenhetsråttorna i storstaden så har landsortsbon gjort mer för klimatet än storstadsbon
Citera
2019-06-29, 21:05
Medlem
Aigiss avatar
Vilken jävla tråd... Är det här man kan balla ur och börja raljera om landsbygdens vara eller icke vara, ränteavdrag och om det är mer "klimatvänligt" att bo i stan?

Finns det ingen som som kan förklara vilka det är som vinner på ändringen eller är alla bara här för att tjafsa? Är det verkligen som regeringen påstår, att låg- och medelinkomsttagare tjänar på det här?
Senast redigerad av Aigis 2019-06-29 kl. 21:09.
Citera
2019-06-29, 21:09
Medlem
Citat:
Såg du inte exemplet jag gav:

- Du lånar 100,000 kr av mig till 2% ränta, du betalar då årligen 2000 kr i ränta till mig
- Jag får betala 30% av denna ränta i skatt till staten, dvs. 600 kr
- Du får göra avdrag på 30% av dina ränteutgifter, dvs. 600 kr i lägre skatt
- Statens resultat +-0.

Nej
Din personliga ekonomi är inte av intresse för mig eller min frågeställning.
Du påstår att långivaren(banken) finansierar ränteavdraget när dom betalar skatt på vinsten, eller hur?
Syftar du på bolagsskatten som alla andra företag får betala också, eller vilken skatt menar du?
Citera
2019-06-29, 21:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Vilken jävla tråd... Är det här man kan balla ur och börja raljera om landsbygdens vara eller icke vara, ränteavdrag och om det är mer "klimatvänligt" att bo i stan?

Finns det ingen som som kan förklara vilka det är som vinner på ändringen eller är alla bara här för att tjafsa? Är det verkligen som regeringen påstår, att låg- och medelinkomsttagare tjänar på det här?

Alla som fuskar förlorar i alla fall.
Citera
2019-06-29, 21:10
Medlem
sanchoos avatar
Regeringen gör allt för att mjölka pengarna ur folket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem