Citat:
Ursprungligen postat av
Svenne-i-Banan
Kanske är det du som är egoidiot om du kräver att andra ska betala för dina prioriteringar.
Först ska vi göra en grej jävligt klart. Jag bor i stan, jag har ingen bil. Skillnaden mot dig är att jag inte är egoidiot. De flesta som har mer än tre hjärnceller inser att mycket av det vi producerar i det här landet inte nås av tunnelbanekartan. Problemet med egoidioter är att de inte förstår hur samhället fungerar. Du tror att resten av Sverige på något sätt dränerar det ovärderliga värde som du skapar när du passerar Mariatorget och handlar på 7-eleven. Om vi bara kunde optimera samhället utifrån dina personliga preferenser så skulle vi tydligen också maximera Sveriges välstånd.
För en normal person är det hela väldigt enkelt. Staten stjäl pengar i form av extremt höga skatter på bensin. Så långt är allt klart? Bensin säljs inte till marknadspris i Sverige. Detta har sedan i viss mängd återförts för yrkesanvändning just för att inte glesbygden och pendlingsorter helt ska rasa ihop p.g.a denna beskattning. Detta tycker du är att du betalar för någonting?
Kontentan är väldigt enkel. Vi kan i grunden beskatta vad som helst, hur mycket som helst. Vi kan beskatta dig i din etta i Älvsjö därför att du konsumerar det här landets resurser utan att skapa något själv. Vi kan beskatta dig för att du bor i det område som släpper ut mest växthusgaser i hela landet. Vi kan förmånsbeskatta dig för den täta kollektivtrafik och andra förmåner som du har tillgång till som andra inte har. Nu råkar vi beskatta drivmedel extremt hårt och eftersom du själv inte missgynnas så är du helt nöjd med det. Hade du missgynnats hade det varit andra tongångar. Du är följaktligen en egoidiot. Du tänker enbart på dig själv och är helt oförmögen att se saker i ett större perspektiv.