2019-06-29, 16:08
Medlem
RolandOfGileads avatar
Ni kanske såg nyheten imorse om FRA:s nyligen släppta kryptoutmaning. Jag har försökt lösa det under dagen men inte kommit någonvart. Har dock ingen tidigare erfarenhet av dekryptering.

Någon av er kanske har det eller också är talangfulla nog att lösa kryptot utan förkunskaper?

Artikel från nyteknik.se:

Har du vad som krävs för att jobba på Försvarets radioanstalt, FRA? Testa och se om du kan lösa myndighetens krypto.

Signalutveckling och krypto är en del av Försvarets radioanstalts verksamhet. Som en kul grej har myndigheten därför i sina senaste årsrapporter haft med ett krypto för läsarna att lösa.

Det hela började med ett relativt enkelt krypto, men har med åren blivit allt svårare. Årets krypto är därför det svåraste hittills.

FRA vill inte avslöja vare sig hur man ska gå tillväga för att hitta det rätta svaret, eller vad svaret är. Men den som kommer på lösningen kommer också att märka det, lovar myndigheten.

”Vi vet att det finns de som har löst det” uppger ansvariga för kryptot.

Kan du lösa det?

Här är hela kryptot:

ÄTVVFVWWÅTYVYBYÅZMWASVRR

*

OBS!*Om ni lyckas lösa kryptot, skriv inte lösningen öppet i kommentarerna (välj embedded). Så får andra också chansen att klara av det!

Diskutera gärna era metoder för dekryptering och vad ni tycker om FRA:s utmaning!
Citera
2019-06-29, 16:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolandOfGilead
Diskutera gärna era metoder för dekryptering och vad ni tycker om FRA:s utmaning!
Nu är jag inte någon Beurling, men hur svårt kan det vara?!

Skämt åsido. Tror mina kunskaper med lite frekvensanalys är ganska långt ifrån vad som krävs för att reda ut det där.

Kul initiativ av FRA. Under andra världskrigen förekom lite mer diskreta koder i engelska korsordstidningar.

Men att någon/några ska klara det hela är inte omöjligt.
Citat:
För ett drygt år sedan utkom "Kodboken", en spännande krönika över de hemliga chiffrens och kodernas utveckling sedan forntiden fram till idag. Boken var skriven av den engelske författaren Simon Singh, tidigare känd för sin bok "Fermats stora sats". I slutet av boken inbjöd författaren till en avancerad internationell dekrypteringstävling i tio steg. Tio olika koder skulle knäckas, var och en ett exempel på någon av de krypteringsmetoder som presenterats i boken.
Citat:
Ett år och en månad efter att tävlingen utlysts, kunde fem unga svenska datasnillen - Fredrik Almgren, Gunnar Andersson, Torbjörn Granlund, Lars Ivansson och Staffan Ulfberg - kungöra att de löst alla tio stegen.
https://www.nyteknik.se/popularteknik/svenska-kodknackare-vann-simon-singhs-chiffertavling-6392274
Citera
2019-06-29, 16:39
Medlem
constants avatar
Endast 3(4) från början av alfabetet. Och jag tror det blev 20 från de 12 sista bokstäverna i alfabetet.
Senast redigerad av constant 2019-06-29 kl. 16:43.
Citera
2019-06-29, 16:56
Avslutad
Jag har kikat på Vigenèrekrypto, flyttat runt, vänt å vridit, inte hittat något uppenbart.

Om man utgår från att ingen bokstav beror på någon annan bokstav eller sin position i kryptot så hittade jag en intressant infallsvinkel när det kommer till frekvensanalys:

Strängen "YVYTÅWWV" innehåller de 5 mest frekventa bokstäverna i kryptot och återfinns på position 11. Vilket svenskt ord (eller flera, eller delar av en mening) kan ha denna kombination?
Citera
2019-06-29, 17:06
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattu
Jag har kikat på Vigenèrekrypto, flyttat runt, vänt å vridit, inte hittat något uppenbart.

Om man utgår från att ingen bokstav beror på någon annan bokstav eller sin position i kryptot så hittade jag en intressant infallsvinkel när det kommer till frekvensanalys:

Strängen "YVYTÅWWV" innehåller de 5 mest frekventa bokstäverna i kryptot och återfinns på position 11. Vilket svenskt ord (eller flera, eller delar av en mening) kan ha denna kombination?

Från trådstarten:

"Det hela började med ett relativt enkelt krypto, men har med åren blivit allt svårare. Årets krypto är därför det svåraste hittills."

Med andra ord, glöm att det är något så simpelt.
Citera
2019-06-29, 17:28
Medlem
Manipulera frekvensanalysen lite. Se på steg. Bryt ut det i en matris. Se vart ni hamnar om ni placerar ut det i ett abcdef..åäö x abcdef..åäö-matris
Citera
2019-06-29, 17:37
Medlem
constants avatar
Som jag skrev tidigare, något har det att göra med ytterst få bokstäver från början av alfabetet, sedan nästan alla från de åtta sista.
Citera
2019-06-29, 17:39
Medlem
jattelokas avatar
Vart hittar man tidigare krypto och lösningar som FRA lagt fram? Vore kul att se så att man har någon slags utgångspunkt och ett litet hum om hur de gjort tidigare.
Citera
2019-06-29, 18:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Vart hittar man tidigare krypto och lösningar som FRA lagt fram? Vore kul att se så att man har någon slags utgångspunkt och ett litet hum om hur de gjort tidigare.
Om du inte lyckas med att hitta dom, så kanske du inte ska ha så stora förhoppningar med att lösa det senaste ;-)

Edit: 2018: https://twitter.com/fradioanstalt/status/1050716452079263745
Senast redigerad av constant 2019-06-29 kl. 18:07.
Citera
2019-06-29, 19:36
Medlem
Lqpänmlvdnvzipfyojjcl
Citera
2019-06-29, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GerudoValley
Lqpänmlvdnvzipfyojjcl
Reggad för över 3 år sen och detta är ditt första inlägg?

Spännande, har du lust att förklara hur du tänker kring din lösning?
Citera
2019-06-29, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Reggad för över 3 år sen och detta är ditt första inlägg?

Spännande, har du lust att förklara hur du tänker kring din lösning?

Någongång ska ju vara den första

Svårt att förklara utan att avslöja för mycket för dem som fortfarande klurar på det. Men inte jättesvårt egentligen. Läste i två minuter om krypto på Wiki och testade mig fram lite. Såg rätt snabbt om mina försök var fel och kunde då testa nya sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in