Citat:
Ursprungligen postat av
Gubbmagen
Jag kan hålla med men ifrågasätter deras självbevarelsedrift när kvinnor likt denna frivilligt utsätter sig för potientiellt våldsamma eller just våldsamma män när dom är medvetna om riskerna. Någonstans har man trots allt ett eget ansvar över sitt val av umgänge eller engagemang, oavsett vilket kön man har. Om tex en s.k äventyrare vars liv drivs av att klättra upp i höga byggnader och ta selfies en dag kliver fel och ramlar ner och dör så har den personen ett eget ansvar i det som hände. Man kan inte bara skylla på den skorsten personen föll ned i från och frånta personen det egna ansvaret.
Att hjälpa flyktingar ser jag inte som nåt generellt farligt engagemang. Men att ta dem hem till sig är väl kanske lite väl riskabelt.
Annars skulle jag tro att det med afghaner i sig är som med invandrare generellt: Nämligen att de flesta trots allt sköter sig.
På den värmländska mindre ort som jag är uppvuxen på så tycker jag att uppskattningsvis 50% av de jag ser i centrum om jag är där ser ut att komma från mellanöstern. Mycket beslöjade kvinnor, de spelar sin egna musik och pratar på främmande språk. Min far kallar det för "lilla Bagdad".
Detta känns lite olustigt, jovisst, men de sköter sig trots allt. Det är lugnt och tryggt. Så det kan man inte ta ifrån dem, och där mina föräldrar bor kan de visst som tidigare diskuterats i tråden lämna dörren olåst ibland, haft bilen olåst på parkeringen och dörren öppen på vädring även om man försvinner utan uppsikt för ett tag.
Citat:
Tillbaka till topic:
Vem var kvinnan och hur såg hennes liv ut, förutom engagemanget med ensamkommande? Hade hon egna barn? Hade hon barnbarn? Var hon gift eller skild eller hade hon aldrig varit gift/sambo? Frivilligt eller ofrivilligt barnlös?
I media står det bara det vanliga, att hon var älskad av alla, att hon var fantastisk, att hon kommer att saknas av alla samt övriga superlativer. Jag är intresserad av vem hon var, hur hennes liv varit för att om möjligt kunna få något hum om varför hon valde den väg hon gjorde.
Hon hade man, barn, och troligen barnbarn, då hon kallade flyktingarna "bonusbarnbarn".